Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum bez naganiaczy z ulotkami

Grzegorz Skowron
Na Starym Mieście ma zostać zakazana m.in. reklama świetlna
Na Starym Mieście ma zostać zakazana m.in. reklama świetlna Andrzej Banaś
Prawo. Szykują się zmiany w przepisach o Parku Kulturowym Stare Miasto. Mieszkańcy też będą mogli zgłosić swoje uwagi i propozycje

Urzędnicy prezydenta rozpoczęli pracę nad zmianami w przepisach o Parku Kulturowym Stare Miasto, ale wpływ na to, co zostanie zmienione, może mieć każdy krakowianin lub instytucja działająca w Krakowie.

W przyszłym tygodniu Rada Miasta powinna podjąć uchwałę, która umożliwi zgłaszanie propozycji dotyczących nowych zakazów czy ograniczeń, jakie powinny się pojawić w obrębie zabytkowej części stolicy Małopolski. Według założeń wnioski będą przyjmowane od 5 do 29 lutego. Można to będzie zrobić osobiście, wysłać swoje pomysły pocztą albo e-mailem.

Rzeczniczka prezydenta Krakowa Monika Chylaszek tłumaczy, że taki tryb pracy nad przepisami o parku kulturowym wynika z ustawy o ochronie zabytków. - Teoretycznie dotyczy tworzenia parku, u nas już on jest, ale uznaliśmy, że sprawa jest na tyle ważna i dotyczy „żywego” miasta, by skorzystać z takiej formy konsultacji społecznych - dodaje rzeczniczka prezydenta.

Po przeanalizowaniu uwag mieszkańców urzędnicy przygotują projekt zmian uwzględniający zebrane propozycje i wnioski ze stosowania dotychczasowych przepisów. Nowa uchwała ma być gotowa na wiosnę, a wejdzie w życie w połowie tego roku.

Zmiana uchwały o parku kulturowym to konieczność. Utworzono go pięć lat temu, a w ubiegłym roku Sejm uchwalił ustawę o ochronie krajobrazu, dającą możliwość skutecznego ograniczenia reklam w przestrzenni publicznej. Krakowską uchwałę trzeba więc teraz dostosować do przepisów ustawowych.

Przy okazji miasto chce też wprowadzić przepisy prowadzące do likwidacji reklam lokali erotycznych. Najprawdopodobniej zostanie wprowadzony zakaz rozdawania ulotek zachęcających do odwiedzenia lokalu, także rozdawania ulotek w przebraniu. Zakazana zostanie też reklama świetlna i dźwiękowa. Dzięki temu z ulic w centrum miasta znikną ludzie osobiście zachęcający do wejścia do lokali (nie tylko erotycznych), a fasady budynków przestaną świecić w czerwonych i różowych kolorach.

Park Kulturowy Stare Miasto w Krakowie obejmuje obszar ponad 70 ha, był pierwszym tak dużym parkiem kulturowym mocno zurbanizowanym. Dotychczasowe działania doprowadziły już do zmniejszenia liczby reklam. Z ostatnich dostępnych danych (za 2013 r.) wynika, że np. na Floriańskiej w ciągu dwóch lat liczba nośników reklamowych zmalała z 342 do 216, a w Rynku Głównym - z 372 do 232. Efektem jest też coraz mniejsza liczba nielegalnych reklam w zabytkowej części miasta.

[

](http://www.dziennikpolski24.pl/aktualnosci/studniowki2016/ "<centre></centre>")

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski