Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcemy ograniczyć wjazd aut do centrum

Rozmawiał Piotr Tymczak
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel fot. Andrzej Banaś
Rozmowa kroniki. - Nadal zabiegamy o to, aby rząd stworzył prawne możliwość do wprowadzenia w centrum strefy ekologicznej dla aut - mówi wiceprezydent Krakowa TADEUSZ TRZMIEL.

- Projekt polityki transportowej dla Krakowa na lata 2016 - 2025 zakłada ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta. Jeżeli radni go uchwalą to dojdzie do szybkich, restrykcyjnych zmian?

- Chcemy znacząco ograniczyć możliwość wjazdu samochodów do centrum. Mam tu na myśli obszar sięgający po drugą obwodnicę, a więc łącznie z Alejami Trzech Wieszczów. Na razie nie planujemy jednak restrykcyjnych zmian. Polityka transportowa wskazuje rozwiązania na wiele lat. Aby ograniczać ruch, najpierw musimy stworzyć warunki wyprowadzenia tranzytu z centrum i zmniejszenia dojazdów do niego autami.

- Co krakowianie mogą otrzymać w zamian?

- Chcemy kontynuować przebudowę torowisk tramwajowych i ulic wokół Plant. Po tym jak ruch jednokierunkowy wprowadziliśmy na ulicach Podwale i Dunajewskiego, tym razem, po Światowych Dniach Młodzieży, od sierpnia zamierzamy wprowadzić taką zmianę na ul. Basztowej. Wymienione zostanie też torowisko. Zauważyliśmy, że takie inwestycje przynoszą efekty w zakresie obniżenia poziomu hałasu i emisji spalin. Do 2019 roku chcemy wybudować linie tramwajową z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, a do około 2020 roku - linię z Krowodrzy Górki do Bronowic przez Azory.

- A linia od ul. Meissnera do Mistrzejowic?

- Planujemy, aby także ta trasa powstała w najbliższych latach. Ponieważ pokrywa się ona z proponowaną w dalszej przyszłości pierwszą linią metra, to chcielibyśmy aby od ul. Meissnera (przed rondem Polsadu) do ronda Barei wybudować tunel tramwajowy, który później mógłby przyjmować wagony metra.

- Jakie są plany budowy dróg na najbliższe lata?

- Priorytetem jest dokończenie trzeciej obwodnicy. Powstała spółka do budowy Trasy Łagiewnickiej (od ul. Witosa do ul. Grota-Roweckiego). W lipcu albo w sierpniu chcemy ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tej trasy. Założyliśmy, że do 22 sierpnia podpiszemy umowy na pozyskanie kredytu na tę inwestycję. Do końca roku złożymy też wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 100 mln zł na linię tramwajową, która będzie przebiegać w ramach Trasy Łagiewnickiej.

- Potrzebne są jeszcze Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. We wcześniejszych planach miasta były przewidywane około 2030 roku.

- Chcielibyśmy przyspieszyć budowę tych tras. Byłoby to możliwe, jeżeli zostałyby one wybudowane przez spółkę odpowiadającą za Trasę Łagiewnicką, która mogłaby zaciągnąć kredyt. Dzięki temu koszt budowy tras za ok. 2 mld zł nie byłby tak dużym obciążeniem dla budżetu. W przypadku tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej w 2019 roku chcielibyśmy ogłosić przetarg na ich budowę. Jeżeli tak by się stało, to inwestycje można byłoby zakończyć do 2025 roku.

- A co nas czeka w bliższej perspektywie czasowej?

- Obecnie rozbudowujemy ul. Igołomską. W planach mamy też poszerzenie i rozbudowę al. 29 Listopada. W tej kadencji rozważamy przebudowę ul. Kocmyrzowskiej, pod warunkiem, że otrzymamy na to dofinansowanie od władz województwa. W przyszłym roku przygotowujemy się do przebudowy ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Plan jest taki, aby na nich stworzyć więcej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej. Byłoby to więc jedno z zapowiadanych ograniczeń ruchu dla aut indywidualnych w centrum. Przygotowań do większych zmian w tym zakresie nie można jednak rozpatrywać tylko przez pryzmat zadań na terenie Krakowa.

- Co trzeba jeszcze dodać?

- Ważne jest też to, co dzieje się w otoczeniu miasta. Deklaracje ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka są takie, że do 2020 roku powinniśmy mieć odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa, czyli drogi S7 poprowadzonej do granic województwa Świętokrzyskiego, a w 2021 roku wybudowaną północną obwodnicę. Dzięki tym inwestycjom będzie można wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy i przejazd tirów oraz ciężarówek. Ważnym elementem jest Szybka Kolej Aglomeracyjna. Według ostatnich uzgodnień z PKP PLK projekt w całości ma być zakończony w 2020 roku.

Do już funkcjonującego połączenia Wieliczka - Kraków Główny - Balice, dojdą dwie dodatkowe linie. W tym roku zapowiadane jest uruchomienie linii Kraków Główny - Tarnów. Później dojdzie na tej trasie połączenie Trzebinia - Kraków Główny. Powstanie też linia: Miechów - Kraków Główny - Skawina. W ramach SKA miasto wybuduje przystanki, zintegrowane punkty przesiadkowe z dworcami autobusowymi i parkingami park&ride. Takie parkingi powstaną też przy pętlach tramwajowych.

- W czasie, kiedy to będzie powstawać, to jakie mogą być sposoby ograniczania ruchu w centrum?

- Na razie nie rozstrzygamy tego jednoznacznie. Chcemy, aby pierwszym etapem było wprowadzenie strefy ekologicznej. Normy jakości powietrza nadal najbardziej są przekraczane na stacji pomiarów przy al. Krasińskiego. Przydałaby się więc strefa ekologiczna w centrum, w granicach drugiej obwodnicy. Dzięki niej na ten obszar nie mogłyby wjeżdżać pojazdy z normą emisji spalin poniżej Euro 4. Nadal zamierzamy zabiegać o to, aby rząd stworzył możliwości prawne do wprowadzenia stref ekologicznych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski