Chcemy ograniczyć wjazd aut do centrum

Rozmawiał Piotr Tymczak
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel
Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel fot. Andrzej Banaś
Rozmowa kroniki. - Nadal zabiegamy o to, aby rząd stworzył prawne możliwość do wprowadzenia w centrum strefy ekologicznej dla aut - mówi wiceprezydent Krakowa TADEUSZ TRZMIEL.

- Projekt polityki transportowej dla Krakowa na lata 2016 - 2025 zakłada ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta. Jeżeli radni go uchwalą to dojdzie do szybkich, restrykcyjnych zmian?

- Chcemy znacząco ograniczyć możliwość wjazdu samochodów do centrum. Mam tu na myśli obszar sięgający po drugą obwodnicę, a więc łącznie z Alejami Trzech Wieszczów. Na razie nie planujemy jednak restrykcyjnych zmian. Polityka transportowa wskazuje rozwiązania na wiele lat. Aby ograniczać ruch, najpierw musimy stworzyć warunki wyprowadzenia tranzytu z centrum i zmniejszenia dojazdów do niego autami.

- Co krakowianie mogą otrzymać w zamian?

- Chcemy kontynuować przebudowę torowisk tramwajowych i ulic wokół Plant. Po tym jak ruch jednokierunkowy wprowadziliśmy na ulicach Podwale i Dunajewskiego, tym razem, po Światowych Dniach Młodzieży, od sierpnia zamierzamy wprowadzić taką zmianę na ul. Basztowej. Wymienione zostanie też torowisko. Zauważyliśmy, że takie inwestycje przynoszą efekty w zakresie obniżenia poziomu hałasu i emisji spalin. Do 2019 roku chcemy wybudować linie tramwajową z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, a do około 2020 roku - linię z Krowodrzy Górki do Bronowic przez Azory.

- A linia od ul. Meissnera do Mistrzejowic?

- Planujemy, aby także ta trasa powstała w najbliższych latach. Ponieważ pokrywa się ona z proponowaną w dalszej przyszłości pierwszą linią metra, to chcielibyśmy aby od ul. Meissnera (przed rondem Polsadu) do ronda Barei wybudować tunel tramwajowy, który później mógłby przyjmować wagony metra.

- Jakie są plany budowy dróg na najbliższe lata?

- Priorytetem jest dokończenie trzeciej obwodnicy. Powstała spółka do budowy Trasy Łagiewnickiej (od ul. Witosa do ul. Grota-Roweckiego). W lipcu albo w sierpniu chcemy ogłosić przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie tej trasy. Założyliśmy, że do 22 sierpnia podpiszemy umowy na pozyskanie kredytu na tę inwestycję. Do końca roku złożymy też wniosek o dofinansowanie unijne w wysokości 100 mln zł na linię tramwajową, która będzie przebiegać w ramach Trasy Łagiewnickiej.

- Potrzebne są jeszcze Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. We wcześniejszych planach miasta były przewidywane około 2030 roku.

- Chcielibyśmy przyspieszyć budowę tych tras. Byłoby to możliwe, jeżeli zostałyby one wybudowane przez spółkę odpowiadającą za Trasę Łagiewnicką, która mogłaby zaciągnąć kredyt. Dzięki temu koszt budowy tras za ok. 2 mld zł nie byłby tak dużym obciążeniem dla budżetu. W przypadku tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej w 2019 roku chcielibyśmy ogłosić przetarg na ich budowę. Jeżeli tak by się stało, to inwestycje można byłoby zakończyć do 2025 roku.

- A co nas czeka w bliższej perspektywie czasowej?

- Obecnie rozbudowujemy ul. Igołomską. W planach mamy też poszerzenie i rozbudowę al. 29 Listopada. W tej kadencji rozważamy przebudowę ul. Kocmyrzowskiej, pod warunkiem, że otrzymamy na to dofinansowanie od władz województwa. W przyszłym roku przygotowujemy się do przebudowy ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Plan jest taki, aby na nich stworzyć więcej przestrzeni dla pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej. Byłoby to więc jedno z zapowiadanych ograniczeń ruchu dla aut indywidualnych w centrum. Przygotowań do większych zmian w tym zakresie nie można jednak rozpatrywać tylko przez pryzmat zadań na terenie Krakowa.

- Co trzeba jeszcze dodać?

- Ważne jest też to, co dzieje się w otoczeniu miasta. Deklaracje ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka są takie, że do 2020 roku powinniśmy mieć odcinek wschodniej obwodnicy Krakowa, czyli drogi S7 poprowadzonej do granic województwa Świętokrzyskiego, a w 2021 roku wybudowaną północną obwodnicę. Dzięki tym inwestycjom będzie można wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy i przejazd tirów oraz ciężarówek. Ważnym elementem jest Szybka Kolej Aglomeracyjna. Według ostatnich uzgodnień z PKP PLK projekt w całości ma być zakończony w 2020 roku.

Do już funkcjonującego połączenia Wieliczka - Kraków Główny - Balice, dojdą dwie dodatkowe linie. W tym roku zapowiadane jest uruchomienie linii Kraków Główny - Tarnów. Później dojdzie na tej trasie połączenie Trzebinia - Kraków Główny. Powstanie też linia: Miechów - Kraków Główny - Skawina. W ramach SKA miasto wybuduje przystanki, zintegrowane punkty przesiadkowe z dworcami autobusowymi i parkingami park&ride. Takie parkingi powstaną też przy pętlach tramwajowych.

- W czasie, kiedy to będzie powstawać, to jakie mogą być sposoby ograniczania ruchu w centrum?

- Na razie nie rozstrzygamy tego jednoznacznie. Chcemy, aby pierwszym etapem było wprowadzenie strefy ekologicznej. Normy jakości powietrza nadal najbardziej są przekraczane na stacji pomiarów przy al. Krasińskiego. Przydałaby się więc strefa ekologiczna w centrum, w granicach drugiej obwodnicy. Dzięki niej na ten obszar nie mogłyby wjeżdżać pojazdy z normą emisji spalin poniżej Euro 4. Nadal zamierzamy zabiegać o to, aby rząd stworzył możliwości prawne do wprowadzenia stref ekologicznych.

Wrócą handlowe niedziele?

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hynnn

Nie rozumiesz . Właśnie stare pierniki potrzebują auta bo są już słabi i ciężko im chodzić .

Natomiast młode przyjezdne słoiki i studencka stonka niech pochodzą na nogach to im się wieczór nie będzie chciało walić rozpustne dziwy , który urwawszy się z ojcowskiego łańcucha na wsi używają bez opamiętania w mieście ,gdzie pozostają anonimowe .

T
Taaa

No a któż by inny. Tyle lat choroba trwa, że teraz już życzy nawet komuś śmierci. To trzeba mieć nawalone pod kopułą... Przykre to bo gość ma dużą wiedzę, no ale fziu-bździu robi swoje ...

p
pit

ZR?

H
Huop

Wzdłuż powstającej iii obwodnicy. To byłoby super i rozwiązałoby wiele problemów. Ludzie chcący dojechać na drugi koniec miasta gdzieś na peryferiach nie musieliby jeździć autem, ani tłuc się powolnym tramwajem. Oczywiście jeszcze lepsze byłyby rowerostrady, ale to raczej przerasta mentalnie możliwości naszej władzy.

e
emeryt pełnotuskowy

Jest jedyne wyjście z tej sytuacji- uzależnić apanaże taki owadom z magistratu od ich czynów a nie od opowieści z mchu i paproci.

k
krakowianin

Ten znów plecie farmazony. Ograniczenia i zakazy, trzmiel nic więcej konkretnego nie proponuje.
O metrze słyszałeś staruchu ? Krakowianie w referendum wypowiedzieli sie za, co się dzieje w tej sprawie ? NIC.
Ale zakazy trzmiel chętnie by stawiał, a sam do pracy jeździł autem, hipokryta

K
Krakauer

Nie mamy za duzo "wygodnickich" a za duzo "sloikow" z autami, ktorzy w wiekszosci niepotrzebnie nawiedzaja Nasze Miasto. Najwieksze skazenie to Nowa Huta i nieszczesne blokowiska, ktore jak tkanka rakowa obrosly Krakow.

g
gość

Np zmniejszyć emerytury, a te pieniążki przeznaczyć na zmniejszenie składek emerytalnych, bo ludzie zagonieni, spieszy im się, troszkę by zwolnili może.

g
gość

wschodnia

g
gość

Wcześniej stać na wygodę zwaną "samochodem" było nie wielu, teraz to raczej standard życia i raczej nie ma nic przecież w tym złego, to tylko starym stetryczałym piernikom może to przeszkadzać.

r
rem

Tranzyt przez Kraków. Do tego potrzebna jest północna obwodnica.

k
krk

przed wieloma nie bylo tyle aut i infrastruktora tez funkjonowala .Mamy teraz za duzo "wygodnickich"!

g
gość

do tunelów, nie da się żyć przy linii tramwajowej, to tak jak w Wenecji, ludzie się wyprowadzają, bo nie mieszka się tam wygodnie. Tramwaj to przeżytek, pod ziemie z nim.

k
kierowca

ATW też??? :/

G
Gość

Słuszne jest ograniczenie liczby aut w centrum, ale prywatnych, a broń Boże nie autobusów!!! Oby nigdy nie wybudowano tego tramwaju przez Meissnera i Młyńską, gdyż -jak wiedzą wtajemniczeni - powstałby KOSZTEM istniejących linii autobusowych i utrudniałby ruch autobusom (pewnie na światłach miałby pierwszeństwo, chociaż ekonomia i ekologia eksploatacji wymaga tego, by AUTOBUS miał pierwszeństwo). Urzędnikowi, który swoja decyzję "podniesie rękę" na choćby jedną linię autobusową (i zastąpi ją tramwajem) należy życzyć tego, by go na przejściu dla pieszych potrącił autobus (najlepiej przegubowy i to z szybkością 120 km/h). Zmniejszenie liczby aut w centrum - oczywiście tak, ale nie spowalnianie ruchu, gdyż wolniejsza jazda pojazdów spalinowych, to więcej spalin (gdyż wymaga jazdy na niskim biegu).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3