reklama

Chińczycy chcą budować drogi w Krakowie

SUBZaktualizowano 
Od roku chińska firma COVEC buduje centrum konferencyjno-hotelowe "Gromady" w Borku Fałęckim. To pierwsza inwestycja budowlana w Polsce, którą od początku do końca zrealizują Chińczycy. Fot. Grzegorz Ziemiański
Od roku chińska firma COVEC buduje centrum konferencyjno-hotelowe "Gromady" w Borku Fałęckim. To pierwsza inwestycja budowlana w Polsce, którą od początku do końca zrealizują Chińczycy. Fot. Grzegorz Ziemiański
INWESTYCJE. Na dokończenie trzeciej krakowskiej obwodnicy potrzeba 4 miliardów złotych. Miasto szuka prywatnego inwestora.

Od roku chińska firma COVEC buduje centrum konferencyjno-hotelowe "Gromady" w Borku Fałęckim. To pierwsza inwestycja budowlana w Polsce, którą od początku do końca zrealizują Chińczycy. Fot. Grzegorz Ziemiański

Miasto szuka możliwości zewnętrznego finansowania budowy południowo-zachodniego odcinka trzeciej obwodnicy Krakowa.

- Na rozmowy w tej sprawie w przyszłym tygodniu ma przyjechać przedstawiciel inwestora z Chin - Szanghajskiej Grupy Konstrukcyjnej, która jest zainteresowana przedsięwzięciem - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. I dodaje, że w tej sprawie prowadzono już rozmowy z dwoma międzynarodowymi konsorcjami budującymi autostrady w Polsce. W sierpniu planowane są rozmowy z kolejnym zagranicznym inwestorem.
- Budowa części krakowskiej obwodnicy na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego jest realna. Chińczycy nie mieliby z tym problemu. Kłopotem nie jest dla nich również znalezienie pieniędzy na inwestycję poprzez kredyt bankowy. Najchętniej zaczęliby budować w Europie autostrady albo drogi kolejowe o długości co najmniej 100 km - mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor".
Zaznacza też, że przy każdej inwestycji obowiązuje ogłoszenie przetargu. Wiceprezydent Trzmiel przyznaje, że w przypadku budowy dróg w Krakowie mogłoby się to odbyć na zasadzie przetargu z zaproszeniem do negocjacji. W taki sposób miasto wyłoniło wykonawcę pierwszego podziemnego parkingu, który we wrześniu ma być otwarty pod placem Na Groblach.
Projekt budowy południowo-zachodniego odcinka trzeciej obwodnicy Krakowa obejmuje powstanie trasy z dwoma lub trzema pasami w każdym kierunku o całkowitej długości ok. 13 km. Dałaby ona możliwość szybkiego przejazdu od ronda Ofiar Katynia do węzła Wielicka. Na trasie byłby dwukomorowy tunel pod wzgórzem św. Bronisławy o długości 2,8 km. Na wszystkie inwestycje potrzeba około 4 mld zł. Miasto nie ma pieniędzy na tak kosztowne przedsięwzięcia.
- Gdyby drogi na gminnych terenach wybudował i sfinansował prywatny inwestor, to przez 40-50 lat mógłby przykładowo wykonywać prace związane z utrzymaniem wybudowanych dróg i pobierać za nie zapłatę od miasta - mówi wiceprezydent Trzmiel.
Zaznacza, że miasto inwentaryzuje działki w sąsiedztwie planowanego przebiegu nowych dróg i wykupuje je albo planuje wykupy. Inwestor, który włożyłby pieniądze w budowę dróg, mógłby również zarabiać na obiektach, jakie mogłyby powstać przy trasie: parkingi, stacje benzynowe, bary szybkiej obsługi czy sklepy.

Kraków szuka pieniędzy na trzecią obwodnicę

Nie rozważa się pobierania opłat za przejazd w celu zwrócenia kosztów budowy nowych tras
Przedstawiciele władz Krakowa rozmawiali już z przedstawicielami dwóch prywatnych konsorcjów na temat budowy na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego tras południowo-zachodniego odcinka trzeciej obwodnicy. W przyszłym tygodniu spotkają się w tej sprawie z reprezentantem chińskiego inwestora z Szanghaju. We wrześniu chcą zainteresować pomysłem firmy z całego świata.
Brakujący odcinek to ok. 13 km dróg, w tym tunel pod Wzgórzem św. Bronisławy. Na ich wybudowanie potrzeba ok. 4 mld zł. Miasto nie jest w stanie zarezerwować tak dużych pieniędzy. Jednym z rozwiązań jest więc partnerstwo publiczno-prywatne, polegające na tym, że inwestor buduje drogę na gminnym gruncie, a następnie przez ustalony czas zarabia na pracach związanych z utrzymaniem tras albo prowadzeniem przy nich parkingów czy stacji benzynowych. Miasto szukało inwestora, który na podobnej zasadzie mógłby wybudować halę widowiskowo-sportową w Czyżynach, nie znaleziono jednak partnera do inwestycji wycenianej na ok. 360 mln zł. Powodem jest ogólnoświatowy kryzys. Drogi południowo-zachodniego odcinka obwodnicy planuje się jednak budować po roku 2014.
- Do tego czasu zamierzamy postawić w mieście najważniejsze obiekty kubaturowe. W przyszłym roku będą gotowe stadiony. Później ma powstać centrum kongresowe i hala widowiskowo-sportowa. Po roku 2014 kluczowymi powinny być inwestycje związane z drogami - mówi wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.
Dodaje, że brane są pod uwagę również inne modele finansowania budowy brakującego odcinka trzeciej obwodnicy. Jednym z nich jest budowa poszczególnych tras z wykorzystaniem środków unijnych z dofinansowaniem w wysokości co najmniej 50 procent.
W grę nie wchodzi natomiast zwrot kosztów poprzez wprowadzenie opłat za przejazd drogami. - Równoległa do planowanych tras obwodnica autostradowa jest bezpłatna. Wprowadzenie opłat za przejazd nie byłoby więc atrakcyjne dla mieszkańców - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel.
PIOTR TYMCZAK
ptymczak@dziennik.krakow.pl

Chińczycy budują w Krakowie

Budowa centrum konferencyjno-hotelowego Ogólnopolskiej Spółdzielni Turystycznej "Gromada" przy ul. Orzechowej w Borku Fałęckim to pierwsza inwestycja budowlana realizowana w naszym kraju od początku do końca przez Chińczyków. Prace ruszyły w czerwcu 2008 r., prowadzi je spółka China Overseas Engineering Group Co. Ltd. (w skrócie COVEC) z Pekinu. To spółka-córka notowanej na giełdach w Hongkongu i Szanghaju firmy China Railway Engineering Group Co. Ltd., która zrealizowała dotąd kilka tysięcy projektów infrastrukturalnych, głównie w Azji i Afryce oraz współuczestniczyła w budowie obiektów na Igrzyska Olimpijskie w Pekinie. Centrum ma być gotowe w grudniu tego roku.
(SUB)

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3