Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Choćby kawałek autobusu

Redakcja
Może ktoś ma na działce

W 1958 roku na ulicach Krakowa pojawił się niewielki (dla 50 pasażerów, w tym 33 na miejscach siedzących) autobus wyprodukowany w Sanoku; w ciągu kilku lat stał się podstawowym pojazdem transportu miejskiego. Dwuskrzydłowe drzwi były otwierane przez obsługę: przednie przez kierowcę, tylne przez konduktora.

   Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie i Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych poszukują autobusu marki san - podaje Bożena Pękala, rzeczniczka prasowa MPK. San H01B był pierwszym polskim autobusem przystosowanym do obsługi linii miejskich, także pierwszą polską konstrukcją autobusu samonośnego, tzn. nieposiadającego ramy z zamontowanymi mechanizmami napędowymi. Ta konstrukcja nadwozia była jednak przyczyną licznych awarii - co skończyło się wycofaniem z ruchu tego typu autobusów. Przeprowadzono ich modernizację (w tym zmieniono m.in. wygląd nadwozia) i jako H25B docierały do Krakowa od 1962 roku. Później ich miejsce zajęły już jelcze RTO (jeden z tzw. ogórków od trzech lat jeździ okazjonalnie po Krakowie).
   "Zwracamy się z prośbą o pomoc w odszukaniu pojazdu lub pozostałości po tym niewielkim autobusie; często dawne pojazdy wykorzystywane były do różnych celów gospodarskich. Chcemy odnaleźć choć jeden cały autobus, spośród 5000 wyprodukowanych. Poszukiwany jest autobus san H01 albo H25/27 w wersji miejskiej (B) lub dalekobieżnej (A), bez względu na jego stan. Będziemy wdzięczni za każdą informację o miejscu postoju, za każdy element umożliwiający odbudowę, za zdjęcie, za literaturę poświęconą temu pojazdowi" - podaje Bożena Pękala.

Poszukiwany tramwaj

   Przypomnijmy, że Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych i MPK od dłuższego czasu szukają też pierwszego elektrycznego wagonu tramwajowego; eksploatacja tego typu tramwajów (wąskotorowych, wprowadzonych do ruchu w 1901 roku; tor 900 mm) zakończyła się w Krakowie w kwietniu 1953 roku. Wtedy niepotrzebne w Krakowie pojazdy (oznaczone jako SW1 lub SW) przekazano do 4 miast: Grudziądza, Elbląga, Torunia i Bydgoszczy; trafiły tam też wszystkie części zamienne i pełna dokumentacja techniczna. (J.ŚW)
Fot. L. Wiśniewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski