Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chrzanów. Szybką koleją do samego Krakowa? Konieczny remont torów i parking

Sławomir Bromboszcz
O godz. 16.03 z pociągu z Krakowa wysiadło kilkanaście osób. Narzekają, że jazda trwa zbyt długo
O godz. 16.03 z pociągu z Krakowa wysiadło kilkanaście osób. Narzekają, że jazda trwa zbyt długo Fot. Magdalena Balicka
Burmistrz Ryszard Kosowski chciałby, aby do miasta dojeżdżała krakowska Szybka Kolej Aglomeracyjna. Mieszkańcy także.

Pokonanie 45-kilometrowej trasy z Chrzanowa do Krakowa pociągiem zajmuje ok. 70 minut, chodź zdarza się, że jedzie on półtorej godziny. - Pociągi osiągają 50 kilometrów na godzinę - mówi Krzysztof Brandys, miłośnik kolei z Chrzanowa, który często jeździ tą trasą. I dodaje, że dotarcie do centrum Krakowa tym środkiem transportu w godzinach szczytu zajmuje mniej czasu niż jazda autem lub minibusem.

W ciągu kilu lat sytuacja ta ma się zmienić. Podróżni mają jeździć do stolicy województwa nowoczesnymi pociągami po wyremontowanych torach. Wtedy podróż z Chrzanowa ma trwać zaledwie 40-50 minut.

Szybka Kolei Aglomeracyjna (SKA) dociera obecnie z Krakowa do Wieliczki, Miechowa oraz do Skawiny, choć tu nie na całej trasie są nowe tory. Pod koniec roku ma zostać uruchomiona linia do Tarnowa. Plany rozwoju SKA przewidują przyłączenie także Trzebini. Ma to nastąpić za około dwóch lat, kiedy wyremontowana zostanie trasa E30.

Na niektórych jej odcinkach trwają już prace. Od Krakowa do Krzeszowic są one zaawansowane. Zostały postawione nowe słupy trakcyjne. Wymieniane są także nasypy i tory. Niebawem z powodu remontu ruch będzie odbywał się tylko jednym torem, więc pociągi zwolnią.

Na razie w oficjalnych planach SKA nie został wzięty pod uwagę Chrzanów, mimo że jest to miasto powiatowe, z którego wielu mieszkańców dojeżdża do pracy do Krakowa. - Nie uwzględnili Chrzanowa, ponieważ tory są w fatalnym stanie - tłumaczy Ryszard Kosowski, burmistrz miasta, który wziął udział w spotkaniu dotyczącym planów rozwoju SKA.

Podczas niego zabrał głos i przedstawił argumenty za rozszerzeniem sieci o Chrzanów. Podkreślał, że stację w Trzebini, do której będzie docierać SKA, od przystanku Chrzanów Śródmieście dzieli zaledwie 6 km. Uczestniczy debaty, m.in marszałek Małopolski i przedstawiciele kolei, wyrazili aprobatę dla jego argumentów.

- Jeśli trasa zostanie wyremontowana, to nie ma żadnych przeszkód, by Chrzanów dołączyć do SKA - zapewnia Ryszard Kosowski.

Perspektywa przyłączenia Chrzanowa do SKA jest bardziej odległa niż w przypadku Trzebini. Konieczny jest remont odcinka E93 z Trzebini do Oświęcimia. Prace mają zostać wykonane w latach 2018--2021. Dzięki temu także Oświęcim będzie miał szansę przyłączenia się do SKA.

W ramach remontu linii kolejowej zmodernizowane zostaną także wiadukty kolejowe znajdujące się w Chrzanowie. Małopolski wojewódzki konserwator zabytków Jan Janczykowski na wniosek chrzanowskich pasjonatów kolei wystąpił do burmistrza o włączenie ich do gminnej ewidencji zabytków. Tym samym zostały także wpisane do wojewódzkiej ewidencji zabytków.

W praktyce oznacza to, że kolej może przeprowadzić ich remonty i przebudowy tylko po uzgodnieniu tego z konserwatorem zabytków.

Burmistrz Ryszard Kosowski chce już zająć się wyznaczeniem miejsc pod parkingi w systemie „Parkuj i jedź”, gdzie można by zostawiać auta i dalej jechać pociągiem. Miałyby powstać na odcinku od ronda przy ul. Zielonej do ul. 29 Listopada. O budowie parkingów przy dworcu kolejowym myśli też Oświęcim, w Trzebini jest już duży parking i ma być rozbudowywany. Dla posiadaczy karty aglomeracyjnej parkingi będą bezpłatne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski