Według wyników badań, opublikowanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, zaledwie co drugi priorytet przesyłany za pośrednictwem Poczty Polskiej trafił do adresata dzień po wysłaniu.
Przedstawiane przez UKE wynik są z roku na rok coraz gorsze. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury przynajmniej 82 proc. przesyłek priorytetowych powinno być dostarczanych na drugi dzień. Pułap ten został osiągnięty w roku 2005 - w terminie doszło wtedy ponad 93 proc. priorytetów. Od tego czasu Poczta Polska działa coraz wolniej, a „jednodniowe" priorytety dochodzą z coraz większym opóźnieniem.
Ostatnie badania - obejmujące okres od 15 września 2008 r. do 18 września 2009 r. - wykazały, że już tylko niecałe 51 proc. przesyłek priorytetowych dotarło do odbiorców w terminie, czyli na drugi dzień po wysłaniu.**Nieznacznie lepiej wypadły wyniki przesyłek ekonomicznych. Na trzeci dzień dostarczanych jest lekko ponad 68 proc. listów - powinno dochodzić minimum 85 proc.
- Badanie obejmowało pełny cykl przebiegu przesyłek, to jest od umieszczenia przesyłki w pocztowej skrzynce nadawczej do jej doręczenia adresatowi - informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Rząd pracuje tymczasem nad założeniami do projektu ustawy o prawie pocztowym, którego celem jest wzmocnienie ochrony konsumentów poprzez wprowadzenie przejrzystych, prostych i niekosztownych procedur reklamacyjnych z tytułu utraty, ubytku zawartości lub uszkodzenia przesyłki pocztowej lub niezachowania ustalonych standardów jakości.
Dokument zakłada wprowadzenie procedury reklamacyjnej - obecnie obowiązuje procedura skargowa - w odniesieniu do przesyłki listowej priorytetowej i przesyłki ekonomicznej.
Jeżeli priorytet nie dojdzie do nas w 4 dzień od nadania, to będziemy mogli starać się o odszkodowanie w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą za przesyłkę priorytetową danego przedziału wagowego, a opłatą za przesyłkę niepriorytetową tego samego przedziału wagowego. W przypadku listu ekonomicznego na złożenie reklamacji będziemy musieli poczekać 14 dni. Po tym czasie możemy otrzymać zwrot opłaty za spóźniony list.
Reklamację będzie mógł zgłosić zarówno nadawca, jak i odbiorca. Złożymy ją w dowolnej placówce pocztowej w formie pisemnej, ustnie lub drogą elektroniczną.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl
www.e-prawnik.pl**_**- lider wśród serwisów internetowych dostarczających informacje prawne na żądanie- z gwarancją ”Dziś pytanie –dziś odpowiedź”_
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?