Technika
Technikę Common Rail zastosowano po raz pierwszy w roku 1997 w mercedesie klasy C oraz alfie romeo 156. Po koncernach Fiat i Daimler - Benz również PSA (Peugeot - Citroen) rozpoczął produkcję silników Diesla z tym układem.
W chwili obecnej Common Rail montowany jest również przez takich producentów samochodów jak BMW, Iveco, Renault.
W przypadku układu Common Rail proces wytwarzania ciśnienia i wtrysk są od siebie niezależne. Odpowiednie ciśnienie wtrysku wytwarza napędzana bezpośrednio przez silnik i pracująca nieprzerwanie pompa wysokiego ciśnienia.
Ciśnienia wtrysku oraz moment wtrysku są dowolnie wybierane. Dzięki takim zaletom układ można dopasować do różnych rozwiązań konstrukcyjnych silnika. Dowolnie regulowany moment wtrysku wstępnego sprawia ponadto, że silniki Diesla są bardzo ciche.
Firma Bosch, która jest prekursorem tego systemu, pracuje obecnie nad układem Common Rail z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, które w porównaniu z obecnie stosowanymi elektromagnetycznymi wtryskiwaczami osiągają znacznie większe prędkości przełączania.
Technologia ta znacznie zwiększy potencjał techniki Common Rail, co zapewne przyczyni się do spełnienia przez silniki Diesla przyszłych, jeszcze surowszych norm emisji spalin. Układ ten zostanie wprowadzony na rynek w roku 2002.
(A)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?