Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co wpływa na efektywność pracownika?

Dorota Dejmek
Praca. Przepracowanie, nadmiar obowiązków i brak organizacji hamują wydajność pracowników. Co jeszcze utrudnia osiąganie dobrych efektów w pracy?

Pracownik to ważny element firmy, w której pracuje. Im jest bardziej efektywny, tym lepsze wyniki firma osiąga. Eksperci z serwisu GoldenLine.pl wskazują najczęstsze przyczyny niskiej efektywności pracowników.

Nadmiar obowiązków

Częstym błędem jest branie na siebie wszystkich zadań, jakie pojawiają się w trakcie pracy. Wiele osób nie potrafi powiedzieć „nie” swoim współpracownikom, szefowi czy klientom. Brak asertywności i usprawiedliwianie się „dobrymi intencjami” prowadzi do tego, że lista zadań stale się powiększa.

Nawet najlepszy pracownik nie jest w stanie wypełnić zbyt wielu obowiązków, a co dopiero wykonać ich rzetelnie. Czasem trzeba po prostu poprosić kogoś o pomoc lub odmówić, jeśli jakieś zadanie przerasta nasze możliwości albo wiemy, że nie będziemy w stanie mu podołać.

Nieumiejętność pracy w zespole

Podczas wykonywaniu konkretnego zadania często skupiamy się wyłącznie na nim. Zapominamy, że praca w grupie, wsparcie współpracowników, wykorzystanie ich wiedzy i doświadczenia może dostarczyć wielu cennych sugestii i pozwolić uniknąć błędów. W większości przypadków nad sukcesem firmy i realizacją celów pracuje cały zespół, który potrafi umiejętnie wykorzystywać kompetencje wszystkich jego członków i dzielić się pracą.

Chaos organizacyjny

Wiadomości i zadania w poczcie e-mail, notatki na luźnych kartkach, kontakty w kalendarzu, spotkania wpisane w aplikacjach smartfonowych, czyli chaos organizacyjny. Taka sytuacja sprawia, że wiele spraw wymyka się spod kontroli. Warto trzymać wszystkie pomysły, zadania, polecenia szefa czy kontakty w jednym miejscu oraz planować dzień pracy i zadania do wykonania. Pomaga to odciążyć umysł i zapanować nad kolejnością realizacji zadań.

Brak samodzielności

Pracodawcy często wymagają od pracowników dużej samodzielności i odpowiedzialności. Nie każdy jednak potrafi podejmować samodzielne decyzje. Może się to wiązać z brakiem wiedzy, niez­ro­zu­mie­niem zadania, danego zagadnienia, wydanego polecenia lub po prostu z ucieczką od odpowiedzialności. Taka sytuacja może prowadzić do rozciągania zadania w czasie, nieprawidłowej jego realizacji czy konieczności przekazania go innej osobie.

Nadmierna kontrola

Zdarzają się sytuacje, w których szefowie mają poczucie, że bez pilnowania i sprawdzania pracowników, powierzone im zadania nie zostaną wykonane poprawnie. Jednak nadmierna kontrola pracy pracownika czy zespołu i działanie według sztywnych procedur, zazwyczaj hamuje kreatywność i produktywność pracowników. Umożliwienie podejmowania samodzielnych decyzji, proponowania własnych rozwiązań i zapewnienie swobody działania sprawi, że pracownik nie tylko będzie bardziej produktywny, ale także poczuje większą odpowiedzialność za swoje działania i wyniki firmy.

Złodzieje czasu

Przeglądanie stron inter­ne­towych, prowadzenie prywatnych rozmów, pisanie SMS-ów czy ciągłe sprawdzanie mediów społecznościowych mogą w wielu przypadkach powodować brak czasu na wykonanie obowiązków pracowniczych. Nawet pozostawanie dłużej w pracy, kiedy jesteśmy już zmęczeni, nie sprzyja produktywności i dobrym efektom pracy.

Przemęczenie

Pięć dni efektywnej pracy determinuje chęć i konieczność odpoczynku – musimy zregenerować siły. Przemęczeniu sprzyja także imprezowy tryb życia – niektóre osoby także w tygodniu, po pracy, bawią się do późnych godzin. Efekt? Pracownik jest zmęczony, co ma wpływ na jego percepcję, kreatywność, a tym samym na wyniki w pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski