Pracownik to ważny element firmy, w której pracuje. Im jest bardziej efektywny, tym lepsze wyniki firma osiąga. Eksperci z serwisu GoldenLine.pl wskazują najczęstsze przyczyny niskiej efektywności pracowników.
Nadmiar obowiązków
Częstym błędem jest branie na siebie wszystkich zadań, jakie pojawiają się w trakcie pracy. Wiele osób nie potrafi powiedzieć „nie” swoim współpracownikom, szefowi czy klientom. Brak asertywności i usprawiedliwianie się „dobrymi intencjami” prowadzi do tego, że lista zadań stale się powiększa.
Nawet najlepszy pracownik nie jest w stanie wypełnić zbyt wielu obowiązków, a co dopiero wykonać ich rzetelnie. Czasem trzeba po prostu poprosić kogoś o pomoc lub odmówić, jeśli jakieś zadanie przerasta nasze możliwości albo wiemy, że nie będziemy w stanie mu podołać.
Nieumiejętność pracy w zespole
Podczas wykonywaniu konkretnego zadania często skupiamy się wyłącznie na nim. Zapominamy, że praca w grupie, wsparcie współpracowników, wykorzystanie ich wiedzy i doświadczenia może dostarczyć wielu cennych sugestii i pozwolić uniknąć błędów. W większości przypadków nad sukcesem firmy i realizacją celów pracuje cały zespół, który potrafi umiejętnie wykorzystywać kompetencje wszystkich jego członków i dzielić się pracą.
Chaos organizacyjny
Wiadomości i zadania w poczcie e-mail, notatki na luźnych kartkach, kontakty w kalendarzu, spotkania wpisane w aplikacjach smartfonowych, czyli chaos organizacyjny. Taka sytuacja sprawia, że wiele spraw wymyka się spod kontroli. Warto trzymać wszystkie pomysły, zadania, polecenia szefa czy kontakty w jednym miejscu oraz planować dzień pracy i zadania do wykonania. Pomaga to odciążyć umysł i zapanować nad kolejnością realizacji zadań.
Brak samodzielności
Pracodawcy często wymagają od pracowników dużej samodzielności i odpowiedzialności. Nie każdy jednak potrafi podejmować samodzielne decyzje. Może się to wiązać z brakiem wiedzy, niezrozumieniem zadania, danego zagadnienia, wydanego polecenia lub po prostu z ucieczką od odpowiedzialności. Taka sytuacja może prowadzić do rozciągania zadania w czasie, nieprawidłowej jego realizacji czy konieczności przekazania go innej osobie.
Nadmierna kontrola
Zdarzają się sytuacje, w których szefowie mają poczucie, że bez pilnowania i sprawdzania pracowników, powierzone im zadania nie zostaną wykonane poprawnie. Jednak nadmierna kontrola pracy pracownika czy zespołu i działanie według sztywnych procedur, zazwyczaj hamuje kreatywność i produktywność pracowników. Umożliwienie podejmowania samodzielnych decyzji, proponowania własnych rozwiązań i zapewnienie swobody działania sprawi, że pracownik nie tylko będzie bardziej produktywny, ale także poczuje większą odpowiedzialność za swoje działania i wyniki firmy.
Złodzieje czasu
Przeglądanie stron internetowych, prowadzenie prywatnych rozmów, pisanie SMS-ów czy ciągłe sprawdzanie mediów społecznościowych mogą w wielu przypadkach powodować brak czasu na wykonanie obowiązków pracowniczych. Nawet pozostawanie dłużej w pracy, kiedy jesteśmy już zmęczeni, nie sprzyja produktywności i dobrym efektom pracy.
Przemęczenie
Pięć dni efektywnej pracy determinuje chęć i konieczność odpoczynku – musimy zregenerować siły. Przemęczeniu sprzyja także imprezowy tryb życia – niektóre osoby także w tygodniu, po pracy, bawią się do późnych godzin. Efekt? Pracownik jest zmęczony, co ma wpływ na jego percepcję, kreatywność, a tym samym na wyniki w pracy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?