Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z sezonowymi wyprzedażami? Każdego miesiąca środków na bieżące wydatki brakuje co piątej osobie

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Szalejąca drożyzna i problemy finansowe, które dotknęły już prawie co drugie gospodarstwo domowe, zmieniły nastawienie Polaków do niektórych wydatków.
Szalejąca drożyzna i problemy finansowe, które dotknęły już prawie co drugie gospodarstwo domowe, zmieniły nastawienie Polaków do niektórych wydatków. Aneta Zurek/ Polska Press
Niemal połowa Polaków deklaruje, że ma obecnie kłopoty finansowe. Czy w związku z tym dopadnie Polaków wyprzedażowy szał zakupów? – Szalejąca drożyzna i problemy finansowe, które dotknęły już prawie co drugie gospodarstwo domowe, zmieniły nastawienie Polaków do niektórych wydatków – komentuje Sławomir Grzelczak, Prezes BIG InfoMonitor. Potwierdza to Anna Kozłowska-Pietraszko, ekspert Digital Care przyznaje, że Polacy z większą rezerwą podchodzą do zakupów, nawet jeśli te miałyby być w promocyjnych cenach.

Spis treści

Ostatni piątek listopada znany jako Black Friday rozpoczyna sezon zakupowy przed Świętami Bożego Narodzenia. To dzień, w którym wiele sklepów oferuje najatrakcyjniejsze okazje w roku. Z kolei Cyber Monday to jego odpowiednik słynący z wyprzedaży i promocji online. Choć w Polsce oba święta nie są tak popularne, jak za oceanem, z roku na rok przybywa osób, które liczą na zakupy z wysokim rabatem. Jednak rzeczywistość może okazać się inna.

Problemy finansowe Polaków

– Szalejąca drożyzna i problemy finansowe, które dotknęły już prawie co drugie gospodarstwo domowe, zmieniły nastawienie Polaków do niektórych wydatków. Część osób, zanim ruszy na wyprzedaże z pewnością dwa razy to przemyśli, co potwierdzają wyniki naszych badań – podkreśla Sławomir Grzelczak, Prezes BIG InfoMonitor. – Na pewno zakupy będą robione z większą rozwagą, tym bardziej że niemal 60 proc. osób zaznacza, że nie dokonuje impulsywnych zakupów o wartości min. 500 zł – dodaje.

Jak przyznaje, porównując wyniki z uzyskanymi jeszcze rok temu, widoczne jest obecnie bardziej rygorystyczne podejście do wydawania pieniędzy.

Coraz większe problemy z pieniędzmi

Liczba osób deklarujących kłopoty finansowe wzrosła w ostatnim roku o 5 pkt proc. i już niemal połowa Polaków (49 proc.) odpowiada, że ich doświadcza – wynika z badania Quality Watch dla BIG InfoMonitor. Najczęściej problemy materialne dotyczą osób w wieku 35-44 lat (59 proc.).

Z drugiej strony braku pieniędzy na bieżące zobowiązania i podstawowe wydatki nie doświadcza 45 proc. Polaków, co jest wynikiem porównywalnym z rokiem ubiegłym – wskazują autorzy raportu. Jednak o ile wskaźnik osób, którym zdarzają się sytuacje braku pieniędzy, nie uległ zmianie, o tyle wzrosła częstotliwość doświadczanych problemów. Kłopoty zdarzające się co najmniej raz w miesiącu deklaruje obecnie 21 proc. Polaków, gdy w roku 2021 było to 14 proc.

– Roztropność podczas zakupów powinna nam towarzyszyć szczególnie podczas wielkich wyprzedaży typu Black Friday. Tym bardziej że część promocji nie bywa tak korzystna, jak je przedstawiano. Niektóre sklepy celowo podnoszą wcześniej ceny, by potem je obniżać i w ten sposób przyciągnąć klientów. Często rzeczywista oszczędność jest dużo mniejsza i wynosi zaledwie od 3 do 5 proc. – przypomina prof. Waldemar Rogowski, Główny Analityk BIG InfoMonitor (Grupy BIK).

Odroczone płatności. Warto skorzystać?

Coraz częściej nawet przy drobnych zakupach klientów kusi również opcja „Kup teraz zapłać później”, czyli płatności odroczonych – pożyczki BNPL, z których korzystają sprzedawcy online. – Tego typu oferty są atrakcyjne nie tylko z tego powodu, że nie trzeba dysponować gotówką, aby nabyć jakiś produkt, ale też ze względu na wysoką inflację – wskazano. Taka oferta to bowiem nic innego niż dług online.

– Nie ma nic złego w tym, że robimy zakupy z odroczoną płatnością – to bardzo wygodne rozwiązanie, ale zawsze trzeba zadłużać się w sposób odpowiedzialny. Niektóre z rad mogłyby wydawać się banalne, gdyby nie statystyka. Prawie 2,7 mln dłużników zalega z płatnościami na kwotę wynoszącą niespełna 77 mld zł – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowych BIK. Część z tego zadłużenia obejmują także e-usługi, które wydawały się łatwe do spłacenia – podsumowuje prof. Rogowski.

Zainteresowanie promocjami na Black Friday jest nieco niższe niż w ubiegłym roku

Z 63 do 56 proc. osób zmalało grono osób zamierzających skorzystać ze specjalnych ofert w ostatni piątek listopada, tradycyjnie nazywany Black Friday – wynika z nowego badania SMSAPI. 40 proc. respondentów spodziewa się, że robiąc zakupy po promocyjnych cenach w czasie Black Friday, uniknie inflacyjnych podwyżek, jakie czekają nas podczas świątecznych zakupów.

– Jest jednak liczna grupa kupujących, którzy już za kilka dni zaczną dokładniej sprawdzać pocztę i powiadomienia w telefonie i czujniej przeglądać media społecznościowe. Korzystając ze specjalnych ofert, zamierzają oszukać inflację – ocenia Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI.

Co z unijna dyrektywą Omnibus?

Podczas Black Friday i Cyber Monday mamy nadzieję na uzyskanie wysokich obniżek podczas zakupów. Pesymistów jest niewielu – na ceny niższe maksymalnie o 10 proc. liczy jedynie 7 proc. z nas. Co trzeci Polak liczy, że rabaty wyniosą do 50 proc. 20 proc. ma nadzieję, że te mogą osiągnąć nawet ponad połowę ceny bazowej – wynika z kolei z badania „Elektronika na Black Friday/Cyber Monday”.

– Tegoroczne święta, jeśli chodzi o promocje, będą szczególne, a to za sprawą dyrektywy Unii Europejskiej Omnibus. Choć ta w Polsce nie weszła jeszcze w życie, to wiele firm, m.in. najpopularniejsza w kraju platforma e-handlu, zobowiązała się do spełnienia jej wymogów. Dzięki tej regulacji, będącej rozszerzeniem ochrony praw konsumentów, sklep jest zobowiązany do poinformowania klienta o najniższej cenie sprzętu, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni od wprowadzenia promocji – wyjaśnia Anna Kozłowska-Pietraszko, Digital Care.

Ekspertka dodaje, że dzięki temu sprzedawcy nie mogą sztucznie zawyżać cen. Za złamanie tej zasady grozi kara wynosząca 10 proc. rocznych obrotów. – Jeśli na zakupy wybieramy sklepy, które nie zdecydowały się na respektowanie dyrektywy, dobrze przed transakcją skorzystać z porównywarek cen dostępnych w Internecie – podpowiada.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Co z sezonowymi wyprzedażami? Każdego miesiąca środków na bieżące wydatki brakuje co piątej osobie - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski