Coraz większy ruch

SYP
Udostępnij:
WOLBROM. Tylko budowa obwodnicy może rozwiązać komunikacyjne problemy miasta.

Coraz więcej aut przejeżdża przez Wolbrom. Fot. Jacek Sypień

Przez cały ubiegły rok mierzono natężenie ruchu na drogach wojewódzkich w Małopolsce. Na drogach przebiegających przez powiat olkuski największy wzrost natężenia ruchu odnotowano na drodze wojewódzkiej 794 prowadzącej z Wolbromia w stronę Trzyciąża, a w drugą stronę w kierunku Pilicy. W punkcie pomiarowym w Dłużcu (gmina Wolbrom) naliczono 4162 auta w ciągu doby. Przed pięcioma laty było 2720 pojazdów, zatem natężenie ruchu wzrosło o przeszło 34 proc. Z kolei w stronę Trzyciąża i Krakowa przejeżdżają 5082 pojazdy. Przed pięcioma laty jeździły tam 3724 auta, czyli natężenie ruchu wzrosło o prawie 27 proc. Największy ruch jest w samym mieście, gdzie ruch lokalny łączy się z tranzytowym. Jak wynika z danych ubiegłorocznego pomiaru ruchu, ulicą Krakowską w Wolbromiu, która jest częścią drogi 783 przejeżdża 10 tys. 570 aut w ciągu doby. Jednak w porównaniu do 2005 roku ruch wzrósł nieznacznie. Przed pięcioma laty przejeżdżało tu 10 tys. 397 pojazdów na dobę. Być może ten niewielki wzrost natężenia ruchu na ul. Krakowskiej można tłumaczyć ubiegłorocznymi remontami, a także tym, że kierowcy starają się omijać centrum miasta, korzystając z innych ulic niż Krakowska, w tym z wyremontowanej niedawno ulicy Pompka.

Największe natężenie ruchu na drodze 783 jest na odcinku Olkusz - Wolbrom. Na punkcie pomiarowym w Rabsztynie naliczono 8858 pojazdów na dobę. Przed pięcioma laty przejeżdżało tam 7390 aut (wzrost o 16 proc.). Z kolei tą drogą wyjeżdża z Wolbromia w stronę Miechowa 4553 pojazdów (przed 5 laty było 4057 aut).

Komunikacyjne problemy miasta może rozwiązać tylko budowa obwodnicy. Tymczasem jej rozpoczęcie przesuwa się w czasie. Pod koniec ub. roku władze Wolbromia i województwa podpisały aneks do zawartej w sierpniu 2009 roku umowy dotyczącej wspólnego przygotowania inwestycji "Budowa południowego obejścia Wolbromia w ciągu drogi wojewódzkiej 783".

Pierwotnie planowano, że cała dokumentacja zostanie opracowana w 2011 roku, a nabycie nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań miało nastąpić w latach 2011 - 2012. Tymczasem zgodnie z aneksem przesunięto termin wykonania projektu na 2012 rok, a zakup gruntów pod obwodnicę na lata 2012 - 2013. Szacuje się, że opracowanie wstępnej dokumentacji projektowej będzie kosztowało 204 tys. zł, kompletny projekt inwestycji 1,6 mln zł, a wykup gruntów niezbędnych do budowy obwodnicy - 4 mln zł.

Sama inwestycja ma zostać podzielona na cztery etapy. Pierwszy, to budowa połączenia ul. Miechowskiej z ul. Brzozowską, drugi połączenie ul. Brzozowskiej z ul. Skalską, trzeci ul. Skalskiej z ul. Szosa Olkuska, czyli drogą 783 łączącą Wolbrom i Olkusz, a czwarty połączenie ul. Szosa Olkuska z ul. Żwirki i Wigury wraz z włączeniem w ul. Krakowską. Ten ostatni etap ma być zrealizowany w ramach rozbudowy dróg gminnych.

(SYP)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie