Ćwiczenia w ciąży - 1, 2, 3 trymestr. Jakie ćwiczenia można wykonywać w ciąży?

redZaktualizowano 
mat. prasowe
Czy można wykonywać ćwiczenia w ciąży? Jak najbardziej! Aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu krążenia i oddechowego, dzięki czemu kobiety łatwiej znoszą wysiłek w ciąży i podczas samego porodu. Korzyści z nawet najprostszych ćwiczeń dla przyszłej mamy i dziecka są ogromne.

Jakie ćwiczenia można wykonywać w ciąży?

Ćwiczenia w ciąży są wskazane przez cały okres jej trwania, o ile kobieta nie jest w ciąży zagrożonej, ale powinny być dobrane do etapu ciąży.

Ćwiczenia w ciąży - 1 trymestr

Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań i lekarz zalecił aktywność od pierwszych tygodni ciąży, kobieta może podjąć pierwsze z ćwiczeń. Warto pamiętać, że lekarze na ogół zalecają wstrzymanie się z ćwiczeniami do 14 tygodnia ciąży, jeśli przed ciążą kobieta nie ćwiczyła regularnie. A jeśli jakieś ćwiczenia polecają, to te, które wymagają mniej wysiłku.

Ćwiczenia w I trymestrze ciąży nie mogą obciążać organizmu i powodować wzmożonego napięcia brzucha, co mogłoby się przyczynić do poronienia. Zalecają wówczas przede wszystkim ćwiczenia o małej intensywności oraz ćwiczenia oddechowe. W tym okresie warto skupić się na ćwiczeniach kształtujących prawidłową postawę ciała, wpływających na zwiększenie wydolności układu oddechowego, usprawniających układ krążenia.

Ćwiczenia w ciąży - 2 trymestr

W tym czasie powinno się pracować nad całym ciałem, przede wszystkim po to, aby zachować prawidłową postawę. W II trymestrze ze względu na rosnący płód uwidacznia się ciążowy brzuszek i zmienia postawa kobiety. Dlatego ważne są tu ćwiczenia ogólnousprawniające, które wzmacniają mięśnie i zwiększają ich elastyczność. W tym okresie warto skupić się także na nauce oddychania torem brzusznym (przeponowym) oraz nauce napinania i rozluźniania poszczególnych partii mięśni. Trening w II trymestrze powinien też wzmacniać mięśnie dna miednicy.

Ćwiczenia w ciąży - 3 trymestr

Te ćwiczenia powinny przygotować kobietę do umiejętnego wykorzystania swoich mięśni podczas porodu, by przebiegł sprawnie i bez komplikacji. Mają one na celu uelastycznienie i rozluźnienie mięśni dna miednicy, równocześnie oswajając przyszłą mamę z odruchami ciała, jakie towarzyszą przyjściu dziecka na świat.

Ćwiczenia w 3 trymestrze ciąży należy wykonywać z rozwagą.

Ćwiczenia po ciąży

Wiele kobiet niedługo po porodzie pragnie wrócić do sylwetki sprzed ciąży. W tym celu podejmuje różnego rodzaju ćwiczenia, przede wszystkim te na mięśnie brzucha.

Wśród ćwiczeń dla kobiet po ciąży zaleca się te, które wzmacniają trzy grupy mięśni brzucha:

  • mięsień prosty brzucha,
  • mięśnie skośne oraz
  • mięsień poprzeczny.

Pierwsze delikatne ćwiczenia można robić już 2-3 dni po porodzie i tydzień po cesarskim cięciu. Natomiast do bardziej zaawansowanych można przystąpić 6-8 tygodni po porodzie naturalnym i po 12 tygodniach od cesarskiego cięcia. Najlepsze efekty osiąga się, ćwicząc systematycznie przez kilka miesięcy.

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży. Jakie ćwiczenia są bezpieczne?

Katarzyna Sempolska to autorka programu ćwiczeń dla przyszłych mam. W "Dzień Dobry TVN" pokazała kilka ćwiczeń, przydatnych dla kobiet w ciąży. Jakie przyrządy gimnastyczne pomogą przy takim treningu? Których ćwiczeń kobieta w ciąży nie powinna wykonywać? Kiedy zacząć wzmacnianie mięśni w ciąży?

Źródło: Dzień Dobry TVN

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3