Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas na komunikacyjną rewolucję

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Częstsze kursy tramwajów mają zachęcić do wybierania komunikacji zbiorowej
Częstsze kursy tramwajów mają zachęcić do wybierania komunikacji zbiorowej fot. Andrzej Banaś
Transport. Miasto wraca do pomysłu zwiększenia częstotliwości tramwajów, tak aby zatrzymywały się na przystankach co 6 i 12 minut

Odpowiedzialny za transport w Krakowie wiceprezydent Tadeusz Trzmiel oczekuje na przygotowanie przez urzędników koncepcji zmian w siatce połączeń komunikacji zbiorowej. Zamierza powrócić do pomysłu sprzed pięciu lat, który zakładał, że tramwaje będą jeździć z częstotliwością 6 i 12 minut, a nie 10 i 20 jak to jest obecnie.

- Opracowanie dotyczące propozycji zmian powinno być gotowe w październiku. Ważne jest to, aby wszystko rozważyć przed 15 listopada, a więc terminem złożenia projektu budżetu na nowy rok - informuje wiceprezydent Tadeusz Trzmiel.

Wstępnie ocenia, że z największą częstotliwością - co 6 minut mogłyby jeździć tramwaje linii 3, 4, 8, 13, 18, 50, 52. Zaznacza jednak, że wszystko musi być poparte analizami i dopiero gotowe opracowanie da odpowiedź, na których liniach tramwaje mogłyby jeździć najczęściej i w jakich godzinach.

Pozostaje też do rozstrzygnięcia kwestia linii 50 i 52, które obecnie jeżdżą co 5 minut w godzinach szczytu. Specjaliści od komunikacji: Łukasz Franek, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, oraz prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej są zgodni, że jeżeli miałaby być tworzona nowa siatka połączeń, to optymalnym rozwiązaniem dla rozkładów jazdy jest jeden system czasowy np. co 6 i 12 minut czy co 7,5 i 15 minut.

Eksperci przyznają, że zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów wpłynęłoby na zachęcenie do przesiadania się do nich z samochodów. - Jednym z decydujących czynników wyboru sposobu transportu jest czas podróży. A ten automatycznie skraca się, jeżeli na pojazd czekamy krócej. W przypadku częstotliwości co 6 minut można przyjść na przystanek w ciemno, bo wiadomo, że za chwilę podjedzie tramwaj - komentuje prof. Andrzej Szarata.

Zwiększenie częstotliwości kursów miasto rozważało już pięć lat temu. Wtedy na zlecenie urzędu Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie wykonało projekt zmiany siatki połączeń. W dokumencie, za który miasto zapłaciło 295 tys. zł, specjaliści zaproponowali cztery warianty zmian. Rekomendowali ten, w którym tramwaje jeździłyby z częstotliwością co 6 i 12 minut (miasto rozważało także wariant z częstotliwością 7,5 i 15 min). Zanim specjaliści z SITK opracowali propozycję zmian, przeprowadzili terenowe badania ruchu i prognozy natężeń na poszczególnych liniach.

Obecnie dane trzeba byłoby zaktualizować. Miasto może się opierać m.in. na wynikach kompleksowych badań ruchu z 2013 r.

- To, że większa częstotliwość kursów jest dużą zachętą do korzystania z komunikacji zbiorowej, potwierdza popularność wśród pasażerów linii 50 i 52, które jeżdżą co 5 minut - mówi Łukasz Franek.

Dodaje, że niedawne Światowe Dni Młodzieży potwierdziły też, że nie ma już tak dużego kłopotu z rezygnacji z jazdy samochodem, jeżeli co chwilę jeżdżą tramwaje albo autobusy.

Pięć lat temu, ani w kolejnych latach, zmian w siatce połączeń jednak nie wprowadzono z przyczyn finansowych. Wiceprezydent Tadeusz Trzmiel szacuje, że na system 6, 12 minut potrzeba byłoby teraz dodatkowo ok. 30 mln zł. Musi być na to akceptacja radnych.

- Wstępnie jestem za, ale trzeba przeprowadzić szczegółowe analizy, w tym finansowe. Nawet jak nieraz trzeba dopłacić, to lepiej mieć szybszą i wygodniejszą komunikację zbiorową. To powinno wpłynąć na to, że będzie mniej aut na ulicach, a co się z tym wiąże - czystsze powietrze - mówi Edward Porębski (PiS), przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta.

Lepsza oferta komunikacji zbiorowej ma być też w najbliższych latach jednym z elementów polityki transportowej, której założeniem jest ograniczanie ruchu aut w centrum Krakowa.

Na razie wiceprezydent Tadeusz Trzmiel rozważa, wraz z rozpoczęciem roku akademickiego, zwiększenie częstotliwości kursowania tramwaju linii 18 (obecnie co 10 i 20 minut), który jeździ na mocno obleganej trasie z Krowodrzy Górki na Czerwone Maki, czyli w rejon kampusu UJ oraz Parku Technologicznego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski