Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czego można chcieć więcej?

Janusz Michalczak
Przód auta z wlotem powietrza w dobrze znanym kształcie
Przód auta z wlotem powietrza w dobrze znanym kształcie Janusz Michalczak
Ford Mondeo. Inteligentne auto reaguje na polecenie głosowe i wyposażone jest m.in. w system kontroli pasa ruchu, który za pośrednictwem kamery rozpoznaje, że pojazd zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie

Bardzo zaskakujący jest nowy Ford Mondeo. Popularne auto, znane przede wszystkim ze świetnych walorów trakcyjnych oraz eksploatacyjnych (dwulitrowy silnik TDCi potrafi w starszych modelach zużywać nawet 4,4 l oleju napędowego na 100 kilometrów) zyskało dodatkowo sporo niespodziewanych atutów.

Lider pojemności
Jaka jest tego przyczyna? To filozofia ,,One Ford", realizowana przez ten koncern w skali globalnej. Oznacza ona, że te same pojazdy Forda oferowane są na wszystkich kontynentach. Stąd na polskim rynku pojawił się równiez kultowy Mustang.

Mondeo oferowane zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych (nosi tam nazwę Fusion) musi posiadać odpowiednie gabaryty zapewniające komfortową jazdę na bardzo długich trasach, a także eodpowiednio pojemne wnętrze, w tym część bagażową. Cel ten został osiągnięty i oto mamy auto, które w porównaniu z poprzednimi modelami wydaje się większe o kilkanaście centymetrów.

Imponujący jest zwłaszcza bagażnik, który sprawia wrażenie jakby można było w nim schować... otomanę z teściową. Ma on pojemność 541 litrów i może zostać dodatkowo powiększony po złożeniu tylnych siedzeń do 1700 litrów!

Samochód stał się dużo bardziej reprezentacyjny dzięki zmianom stylistycznym. Przywołuje rozmaite skojarzenia.
Kształtem przypomina nowe modele Jaguarów; wlot powietrza ma linię, którą znamy z modeli Aston Martina, a zatem jednych z najdroższych aut na świecie.

Co jest wyróżnikiem tego auta? Przede wszystkim wielość systemów, które mają ułatwić kierowcy jego prowadzenie.
Uwagę zwraca umieszczenie na głównym wyświetlaczu zegarów kluczowych danych, które interesują w trakcie jazdy kierowcę. Mamy tu zatem wyświetlane m.in. informacje o bieżącym i średnim zużyciu paliwa, a także poruszaniu się w torze jazdy. Jego zmiana i najechanie na linię środkową ostrzega nas żółtymi diodami.

Technika w roli anioła stróża
Inną z nowości kierowca odczuje... fizycznie w postaci lekkiego oporu na kierownicy. Auto wyposażone jest w system kontroli pasa ruchu (Lane Keeping Alert), który za pośrednictwem kamery umieszczonej z przodu pojazdu monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje, że pojazd zbliża się do oznaczeń pasa przy wyłączonym kierunkowskazie. Kierowca może jednak pominąć działanie systemu, kontynuując manewr w zaplanowany sposób. System ten przechodzi automatycznie w stan uśpienia, gdy prędkość auta spada poniżej 65 km/h. Można go również wyłączyć ręcznie.

Wśród najnowszych technologii znajdują się m.in. reflektory LED dostosowujące strumień światła do prędkości jazdy oraz warunków otoczenia, a także zaawansowany system obsługi głosowej SYNC.

Wystarczy powiedzieć w aucie na przykład "jestem głodny", by poprowadziło nas ono do najbliższej restauracji. Można też wprowadzić cały, wyszukiwany adres ciągiem, nie czekając na powolną akceptację ulicy oraz miasta.

W aucie wyeliminowano także niebezpieczeństwo tzw. martwego pola, które daje się we znaki zwłaszcza podczas zmiany pasa ruchu. System Blind Spot Information ostrzega kierowcę, że inny pojazd wjechał w martwe pole widzenia, poprzez uruchomienie dyskretnych diod wbudowanych w lusterka zewnętrzne po odpowiedniej stronie.

Konstruktorzy zadbali ponadto o bezkolizyjne parkowanie. Podstawowy system Active Park Assist z układem Perpendicular Parking wykrywa odpowiednie miejsce postojowe i pozwala kierowcom zaparkować pojazd równolegle lub prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Uzupełnia je system przedstawiający na ekranie wizualizację przeszkód znajdujących się po obu stronach auta, jak również z przodu i z tyłu. Cofanie dodatkowo stało się łatwiejsze dzięki wbudowanej kamerze.

Z litra wyrywa się do przodu ponad 100 koni
W gamie jednostek znajdują się m.in. silniki benznowe o pojemności 2,0 l (EcoBoost) o mocy 203 i 240 KM z sześciobiegową skrzynią automatyczną i systemem Start-Stop.

Ponadto dostępny jest też superooszczędny silnik o pojemności 1,5 litra EcoBoost, który rozwija 160 KM i zużywa średnio 5,8 litra paliwa na 100 kilometrów! Zasługującą na polecenie jest jednostka 2,0 litra TDCi z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodołado-wania - jednostka rozwija 210 KM mocy i 450 Nm momentu obrotowego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski