Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czerwono-biała linia ma odblokować ul. Długą

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Nowe, jaskrawe linie mają wyznaczać kierowcom wyraźną granicę
Nowe, jaskrawe linie mają wyznaczać kierowcom wyraźną granicę fot. Andrzej Banaś
O tym się mówi. Jeśli nowe oznakowanie nie pomoże, urzędnicy będą rozważać możliwość wprowadzenia czujników, które wydadzą głośny dźwięk, gdy auto zostanie źle zaparkowane.

Były już ulotki, patrole, specjalne akcje i znaki. Niewiele pomogły. Kierowcy notorycznie nieprawidłowo parkują przy ul. Długiej, blokując tym samym przejazd tramwajom. Tylko w tym roku takich przypadków było już 26. W ostatnich latach - setki.

Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu wymalowali właśnie wzdłuż ul. Długiej jaskrawą, czerwono-białą linię. To ich nowy pomysł na rozwiązanie problemu, który trwa od lat.- Nie da się tej linii nie zauważyć. Liczymy, że będzie dla kierowców wyraźną wskazówką, że auto po __zaparkowaniu nie może jej przekraczać. Wtedy tramwaje będą mogły swobodnie przejeżdżać - mówi Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.

Przypomnijmy, że już w 2011 roku Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK mówił dziennikarzom: „Są takie dni, kiedy z powodu nieodpowiedzialnych kierowców, tramwaje są unieruchomione na tej ulicy nawet kilka razy.” Tak było np. 1 września 2011 roku - wtedy na ul. Długiej przejazd dla tramwajów samochody blokowały cztery razy!

Pracownicy MPK ze strażnikami i urzędnikami miejskimi postanowili wtedy działać, wymyślając kolejne akcje edukacyjne typu „Wystarczy 1 metr”. W ramach kampanii strażnicy rozdawali w 2012 roku ulotki parkującym kierowcom z informacją, co grozi za zablokowanie przejazdu tramwajom. Dodatkowo przy ul. Długiej odmalowane zostały wszystkie pasy, które oddzielają miejsca postojowe od torów i jezdni, a także pojawiły się specjalne znaki przypominające kierowcom, o konieczności pozostawienia jednego metra dla przejazdu tramwajów.

Akcja odniosła tylko chwilowy efekt a torowisko znów notorycznie blokowano. Przez cały 2012 rok MPK odnotowało aż 228 przypadków blokowania torowisk przez auta. W kolejnych latach było niewiele lepiej.

- Na skutek zatrzymania tramwaje kierowane są na trasy objazdowe. Czasami właściciela samochodu udaje się odnaleźć w ciągu kilkunastu minut, ale bywa także, że wzywana musi być laweta, a to już zajmuje czasem i __pół godziny - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Za niewłaściwe parkowanie, które uniemożliwia przejazd tramwaju, kierowca karany jest mandatem w wysokości 300 zł. Jeżeli samochód zostanie odholowany na parking, to kwota ta może sięgać nawet tysiąca złotych. Wczoraj nie otrzymaliśmy jednak danych od straży miejskiej ile takich mandatów zostało już wystawionych w tym roku.

Z kolei urzędnicy z ZIKiT podkreślają, że jeśli nawet tak wyraźna, jaskrawa linia, wymalowana na ul. Długiej, nie pomoże, będą zastanawiać się nad wprowadzeniem „dźwiękowo-świetlnych” rozwiązań. W skrócie chodzi o to, że mogłyby zostać zamontowane specjalne czujniki, w strefie której kierowcy nie powinni przekraczać. Jeśli po zaparkowaniu auto wystawałoby za linię, czujniki wydawałyby np. ostry dźwięk ostrzegawczy. - To jednak ostateczność, mamy nadzieję, że kierowcy zaczną stosować się do __czerwono-białego oznakowania - mówi Piotr Hamarnik.

Od wtorku, gdy linia została wymalowana, torowisko na ul. Długiej nie zostało zablokowane.

WIDEO: Tak drążą tunel pod Luboniem Małym

Autor: Katarzyna Hołuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski