MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Część Krakowa ma się zmienić w... Monte Carlo! Na razie pytanie o kładkę nad wrotami przeciwpowodziowymi

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Kraków. W stoczni cisza, w porcie nie ma statków. Natomiast widać nową ścieżkę na wałach, którą przedzielają wrota. Czy będzie można po nich chodzić? Trwają rozmowy. Jak widać stoją tu też już pierwsze bloki, trudno przypuszczać, że w tak ciekawej okolicy nie pojawi się ich więcej, z drogimi mieszkaniami.
Kraków. W stoczni cisza, w porcie nie ma statków. Natomiast widać nową ścieżkę na wałach, którą przedzielają wrota. Czy będzie można po nich chodzić? Trwają rozmowy. Jak widać stoją tu też już pierwsze bloki, trudno przypuszczać, że w tak ciekawej okolicy nie pojawi się ich więcej, z drogimi mieszkaniami. Szymon Korta
Stocznia w Porcie Płaszów praktycznie przestała istnieć. Sieć już jakiś czas temu obiegły wizualizację osiedla, które ma tu powstać, takiego krakowskiego Monte Carlo z przystanią dla jachtów i motorówek. Pierwsze bloki widzimy obok basenu portu. Powstały też wielkie wrota przeciwpowodziowe. Na razie jednak w zawieszeniu pozostaje sprawa udostępnienia przejścia po nich dla spacerowiczów i rowerzystów. Szykowane jest porozumienie między miastem a Wodami Polskimi.

Kraków i rzeka Wisła

Na razie Kraków odwrócił się od Wisły i ten proces trwa. Tak, powstała kładka Bernatka łącząca Kazmierz i Podgórze, w budowie jest kładka Kazimierz-Ludwinów. Ale to przecież inwestycje, które mają pozwolić przeprawić się przez Wisłę do knajp po obu stronach rzeki.

Barek na Wiśle mamy tyle samo co kilka lat temu. Ostatnie jakie pojawiły się to te hotelowe w rejonie dawnego hotelu Forum. Wcześniej zacumowały te pod Wawelem i pod kładką Bernatka. Nowych nie ma.

Plaża nad Wisłą? Działała przez lata i została zaorana, teraz dopiero powstaje nowa. Marina? Mówiło się o niej od dawna, teraz dopiero zrównano z ziemią port Żeglugi Krakowskiej w rejonie Zabłocia i marina ma tu dopiero powstać.

I w końcu port Płaszów. Kiedyś to tu remontowano jednostki pływające po Wiśle, cumowano barki, dopracowywano nowe barki restauracyjne, które następnie wypływały pod Wawel i jego okolice. Teraz stocznia, w której prowadzone były te prace praktycznie nie istnieje.

Ostatnią duża inwestycją na Wiśle była budowa wrót przeciwpowodziowych właśnie w porcie Płaszów.

Wrota w porcie Płaszów

Przedmiotem inwestycji była rozbudowa prawobrzeżnego obwałowania rzeki Wisły polegająca na wydłużeniu, podwyższeniu i poszerzeniu korony i korpusu istniejącego wału przeciwpowodziowego rzeki Wisły powyżej i poniżej kanału dopływowego do portu Płaszów w Krakowie (na odcinku od stopnia wodnego Dąbie do bramy przeciwpowodziowej w porcie Płaszów oraz od projektowanej bramy przeciwpowodziowej do istniejącego wału przeciwpowodziowego na prawym brzegu Wisły poniżej portu Płaszów – łącznie ok. 290 m długości wału), wraz z budową powiązanej z nim technicznie i funkcjonalnie bramy przeciwpowodziowej w kanale portowym portu Płaszów. Takie rozwiązanie ma zapewnić ciągłość prawobrzeżnego obwałowania rzeki Wisły, stanowiąc uzupełnienie luki w systemie ochrony przeciwpowodziowej doliny rzeki Wisły na terenie Krakowa. Przypomnijmy, że to w tym rejonie miasta powódź w 2010 roku dała się najbardziej we znaki mieszkańcom.

Ale wraz z wrotami powstało połączenie dwóch brzegów wejścia do portu. Rok temu pytaliśmy Wody Polskie, czy jest możliwość, aby powstała tu ścieżka dla mieszkańców? Nie jest to łatwe, bo wiadomo, że masa tu urządzeń i ważnej infrastruktury, ale...

"Mając na uwadze interesy mieszkańców zainteresowanych możliwością korzystania z drogi eksploatacyjnej i kładki, PGW WP RZGW w Krakowie informuje, że jest otwarte na podjęcie rozmów z Zarządem Transportu Publicznego Urzędu Miasta Krakowa na temat realizacji prac, zmierzających do udostępnienia drogi eksploatacyjnej i kładki do ruchu pieszego i rowerowego po zakończeniu realizowanej inwestycji. Kładka objęta dokumentacją projektową wykonaną na potrzeby realizacji wrót przeciwpowodziowych w porcie Płaszów posiada parametry (szerokość 3 m) oraz nośność pozwalającą na dostosowanie jej do wymagań ciągu pieszo-rowerowego. Tym samym udostępnienie kładki mieszkańcom wymagałoby dostosowywania jej do wymagań przepisów związanych z ruchem pieszym i rowerowym, w tym m. in. odpowiedniego oznakowania drogi, wykonania odpowiedniej nawierzchni kładki technologicznej oraz na koronie wału oraz wykonania pozostałych prac pozwalających na uzyskanie zgody od odpowiednich organów na dopuszczeniu do ruchu pieszo – rowerowego zgodnie z wymaganymi przepisami. Ponadto, udostępniona mieszkańcom kładka wymagałaby odpowiedniego utrzymania umożliwiającego ruch pieszy i rowerowy" - odpowiedziały nam Wody Polskie w kwietniu 2023 roku.

Piłeczka zatem była po stronie miasta. Zadaliśmy pytanie do Wód Polskich i do Zarządu Dróg Miasta Krakowa:

"W grudniu ubiegłego roku odbyło się spotkanie przedstawicieli Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z przedstawicielami Zarządu Transportu Publicznego, Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu oraz ZDMK. Omówiono możliwości i warunki wykorzystania kładki nad wrotami przeciwpowodziowymi Portu Rzecznego Kujawy oraz Portu Rzecznego Płaszów do celów komunikacji pieszo – rowerowej. Ma powstać projekt porozumienia pomiędzy Gminą Miejską Kraków a PGW WP RZGW w celu udostępnienia obiektów - trwają prace nad tym porozumieniem w ZTP." - taką otrzymaliśmy odpowiedź, która sugeruje, że jest szansa by może na lato ścieżka została udostępniona...

- Na spotkaniu ustalono, że w celu udostępnienia kładki w pierwszej kolejności powinien zostać przesłany do opinii RZGW projekt porozumienia pomiędzy Gminą Miejską Kraków z PGW WP RZGW. Do tej pory projekt takiego porozumienia nie wpłynął - informuje Magdalena Gala, rzecznik prasowy Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie.

Monte Carlo w Krakowie

"Rewitalizacja 130 ha terenu, przywrócenie historycznego portu, organizacja życia miejskiego przy Wiśle oraz stworzenie jednego z najbardziej wyjątkowych i inteligentnych pod względem „smart” nowej dzielnicy Krakowa" – tak swój pomysł opisywali przedstawiciele spółki Capital High na początku 2021 roku, która za pomocą Spółki Alkyon High miała realizować proces związany z zagospodarowaniem Zabłocia i rejonu portu w Płaszowie.

Nad stocznią górują już bloki, ale to jeszcze nie ta inwestycja. Minęły 3 lata, na razie stocznia jest ewidentnie czyszczona, powoli, z pozostałości po swojej dawnej przeszłości. Widać jeszcze stare barki do przewozu węgla, trochę infrastruktury, zniknęło jednak trochę jednostek, które tu wcześniej można było podpatrzeć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Paliwo na stacjach będzie tańsze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski