Cztery gminy kontra nowy szlak linii kolejowej. Kolej dużych prędkości przeorze domy, dolinki, parki krajobrazowe

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Mieszkańcy Jerzmanowic i Wielkiej Wsi ostro sprzeciwiali się planowanej linii kolejowej prowadzącej przez ich wioski, dolinki podkrakowskie, parki krajobrazowe. Ludzie w czterech podkrakowskich gminach wysyłają setki uwag do planowanych wariantów trasy kolejowej Fot. Barbara Ciryt
Tysiące mieszkańców z czerech podkrakowskich gmin Jerzmanowice-Przeginia, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki protestują przeciwko planom budowy linii kolejowej prowadzącej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaproponowane cztery warianty nowej trasy z Krakowa w Warszawy wskazano m.in. przez najpiękniejsze tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Na mieszkańców padł strach.

WIDEO: Krótki wywiad

- Zamordują ten teren, zamordują Jurę - mówi Janusz Kućmierczyk, mieszkaniec gminy Jerzmanowice-Przeginia. Podkreśla, że to unikalny obszar w skali Europy, nie można pozwolić na jego niszczenie.

Ludzie wskazują, że narysowana na mapie linia tnie wioski, domy, cenne przyrodniczo tereny. - Jaki jest sens budowy torów w kierunku Katowic, skoro już takie są. Zmodernizowana linia od Krakowa przez Zabierzów, Krzeszowice w kierunku Śląska funkcjonuje. Po co budować drugą półtora kilometra od niej - denerwuje się mieszkanka gminy Zabierzów.

Koncepcja zakłada, że nowa linia poprowadzi w kierunku Katowic - planowanego Węzła Małopolsko-Śląskiego. Wszytko jest związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność" między Warszawą i Łodzią w Stanisławowie w gminie Baranów. Z powstaniem portu planuje się budowę ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Ta podkrakowska jest jedną z nich.

Sprawa budowy nowej linii kolejowej pojawiła się w lutym. Inicjatorzy tej budowy na konsultacje w tej sprawie wyznaczyli czas do 10 marca.

Każda z gmin, na terenie których rozrysowano warianty nowej linii wyraża kategoryczny sprzeciw wobec tych pomysłów, podejmuje rezolucje wskazując, że zaproponowane warianty są nie do przyjęcia. Samorządowcy informują mieszkańców jak wypełniać wnioski z uwagami, żeby zaprotestować przeciwko tym planom. - Musimy działać wspólnie i strać się wysłać do spółki CPK jak najwięcej protestów - mówi Tomasz Gwizdała, wójt gminy Jerzmanowice-Przeginia.

Wójtowie rozważają jak rozwiązać problem, przekonać przedstawicieli spółki Centralny Port Komunikacyjny, żeby nie budować nowej linii z Krakowa na Śląsk, ale modernizować już istniejące. - Ponadto z Karkowa do Warszawy jest linia kolejowa przez Miechów, warto wykorzystać to i tam organizować szybką kolej - wskazuje wójt Gwizdała. Zaprosił samorządowców na spotkanie, żeby wypracować wspólne stanowisko, być może wskazać którędy linia mogłaby biegnąć nie niszcząc cennych terenów i mocno zabudowanych.

W gminie Jerzmanowice Przeginia ludzie z przerażeniem wymieniali, że mapy CPK pokazują, jak linia kolejowa może przeciąć dolinki, tereny w okolicach jaskiń i ostańce. Podobnie w gminie Wielka Wieś mieszkańcy na zebraniu wskazywali, że cenne przyrodniczo tereny mogą stracić bezpowrotnie.

- Nie ma ani jednej pozytywnej strony przebiegu tej linii w naszej gminie. Czas dojazdu do Warszawy po jej powstaniu możemy skrócić o 15 minut. To kolej dużych prędkości, w naszych gminach nie będzie przystanku, tylko uciążliwości, zniszczone tereny i hałas, bo założenia są takie, że szybkie pociągi będą jeździły 6 - 7 razy w ciągu godziny - mówi Krzysztof Wołos, wójt gminy Wielka Wieś.

Ogromne obawy są też w gminie Zabierzów. - O problemowym przebiegu nowej linii informujemy mieszkańców na wszelkie sposoby. Napisałam list, który dostarczyliśmy im do domów, wskazujemy jak wyrazić protest i uwagi - mówi Elżbieta Burtan, wójt gminy Zabierzów. W tej gminie jedna z linii przechodzi przez szkołę w Brzeziu, a Więckowice tną dwa warianty, jeden przechodzi przez Farmę Życia - jedyny w Polsce ośrodek dla ludzi chorych na autyzm.

W Zielonkach nowa linia może zniszczyć planowane inwestycje drogowe. - Rozrysowanie tych tras, to "mistrzostwo świata" - ironizuje Bogusław Król, wójt Zielonek. Jeden z wariantów przecina węzeł północnej obwodnicy Krakowa. Przebieg nowej linii koliduje też z zachodnią obwodnicą Zielonek.

W gminach Jerzmanowice-Przeginia i Wielka Wieś były spotkania mieszkańców, by zaprotestować przeciwko budowie linii. W poniedziałek spotkania będą w Zabierzowie w Urzędzie Gminy o godz. 17 i w Zielonkach w auli Szkoły Podstawowej o godz. 19.

Protesty w sprawie nowych linii kolejowych nasilają się. Spr...

Protest w Jerzmanowicach. Kolej może zrujnować domy, wioski,...

Czytaj także

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 marca, 12:31, Gość:

a moze wrócić do pomysłu połaczenia kolejowego Olkusz - Krzeszowice?

6 marca, 17:25, Gość:

Nie da rady. Adamczyk jest z Krzeszowic i nie pozwoli na to, chociaż to jest najbardziej optymalny wariant.

7 marca, 18:17, Gość:

Adamczyk to popiera

A dlaczego nie? Skoro pod moimi oknami może jeździć pendolino to dlaczego nie pod oknami ministra? Będzie miał blisko na pociąg.

G
Gość

Ja mam zamiar podziękować przy najbliższych wyborach za te "atrakcje"! Państwu też radzę o tym pamiętać.

G
Grzegorz

A to pisowskie wioski. Głosujcie zatem tak dalej. Są ludzie którzy jeśli nie odczują na własnej skórze, to argumenty do nich nie trafią. Z uwagą będę śledził wyniki wyborów prezydenckich na tych terenach; jeśli okaże się że Dudactam wygra, to znaczy że oni chcą tej linii na miejscu swoich domów

G
Gość
6 marca, 12:31, Gość:

a moze wrócić do pomysłu połaczenia kolejowego Olkusz - Krzeszowice?

6 marca, 17:25, Gość:

Nie da rady. Adamczyk jest z Krzeszowic i nie pozwoli na to, chociaż to jest najbardziej optymalny wariant.

Adamczyk to popiera

G
Gość
7 marca, 17:23, Marek:

Ludziska rozjeżdżają wiochy starymi dizlami, spaliny, do kościoła sto metrów i autem. Palą miałem węglowym i śmieciami. Zaścianek. Cała Szwajcaria przeorana tunelami i szlakami kolejowymi, a tym troglodytów kolej przeszkadza. Żenada...

Marek. Znasz się na drzewach. To [wulgaryzm]nij się o dąb.

M
Marek
Ludziska rozjeżdżają wiochy starymi dizlami, spaliny, do kościoła sto metrów i autem. Palą miałem węglowym i śmieciami. Zaścianek. Cała Szwajcaria przeorana tunelami i szlakami kolejowymi, a tym troglodytów kolej przeszkadza. Żenada...
N
NIE DLA PROJEKTÓW CPK!

https://www.facebook.com/groups/NieDlaCPK/

a
antos

Ja jestem zdania że każdego "turyste" co to 5 razy w roku jeździ do egipyu należy [wulgaryzm] , pietnować takie [wulgaryzm], takie sa efekty , tepe [wulgaryzm]e "jezdżą " tam i spowrotem

o
olo

najpierw zniszcza do końca przyrode apotem ta idiotyczna kolejka zostanie zamknięta bo brak kasy

G
Gacek z Jury Krak-Częstoch

Warszawo zlituj się!!! nad nami

J
Jerzmanowice

Projekt CPK w szczególności ciąg nr 7 tzw szprycha - linia 111 113 to rekord Ginesa ale głupoty i arogancji wladzy! Już byli taco co kosztem społeczeństwa budowali sobie pomniki, a ten to szczególny idiotyzm i megalomania

G
Gość
6 marca, 12:31, Gość:

a moze wrócić do pomysłu połaczenia kolejowego Olkusz - Krzeszowice?

Nie da rady. Adamczyk jest z Krzeszowic i nie pozwoli na to, chociaż to jest najbardziej optymalny wariant.

G
Gość
6 marca, 14:29, Gość:

Jest już magistrala kolejowa z Krakowa do Warszawy przez Miechów Sędziszów Włoszczowe. Wystarczy zmodernizowac ta linie dołożyć trzeci tor i sprawa załatwiona zamiast szukać nowych rozwiązań które będą kosztować miliardy euro i do tego nigdy nie uda się zbudować w całości przez protesty mieszańcow i ekoterrorystow

W końcu głos rozsądku.. Zmodernizować tą linię i zrobić odnogę za Tunelem w kierunku CPK. A nie nową trasę, z jedynym przystankiem w Olkuszu/ dla biznesmena rydzyka/..

m
miki

Za tym stoi KACZOR!!!

G
Gość

Jest już magistrala kolejowa z Krakowa do Warszawy przez Miechów Sędziszów Włoszczowe. Wystarczy zmodernizowac ta linie dołożyć trzeci tor i sprawa załatwiona zamiast szukać nowych rozwiązań które będą kosztować miliardy euro i do tego nigdy nie uda się zbudować w całości przez protesty mieszańcow i ekoterrorystow

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3