Cztery gminy kontra nowy szlak linii kolejowej. Kolej dużych prędkości przeorze domy, dolinki, parki krajobrazowe

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Mieszkańcy Jerzmanowic i Wielkiej Wsi ostro sprzeciwiali się planowanej linii kolejowej prowadzącej przez ich wioski, dolinki podkrakowskie, parki krajobrazowe. Ludzie w czterech podkrakowskich gminach wysyłają setki uwag do planowanych wariantów trasy kolejowej Fot. Barbara Ciryt
Tysiące mieszkańców z czerech podkrakowskich gmin Jerzmanowice-Przeginia, Wielka Wieś, Zabierzów i Zielonki protestują przeciwko planom budowy linii kolejowej prowadzącej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaproponowane cztery warianty nowej trasy z Krakowa w Warszawy wskazano m.in. przez najpiękniejsze tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Na mieszkańców padł strach.

WIDEO: Krótki wywiad

- Zamordują ten teren, zamordują Jurę - mówi Janusz Kućmierczyk, mieszkaniec gminy Jerzmanowice-Przeginia. Podkreśla, że to unikalny obszar w skali Europy, nie można pozwolić na jego niszczenie.

Ludzie wskazują, że narysowana na mapie linia tnie wioski, domy, cenne przyrodniczo tereny. - Jaki jest sens budowy torów w kierunku Katowic, skoro już takie są. Zmodernizowana linia od Krakowa przez Zabierzów, Krzeszowice w kierunku Śląska funkcjonuje. Po co budować drugą półtora kilometra od niej - denerwuje się mieszkanka gminy Zabierzów.

Koncepcja zakłada, że nowa linia poprowadzi w kierunku Katowic - planowanego Węzła Małopolsko-Śląskiego. Wszytko jest związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego "Solidarność" między Warszawą i Łodzią w Stanisławowie w gminie Baranów. Z powstaniem portu planuje się budowę ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Ta podkrakowska jest jedną z nich.

Sprawa budowy nowej linii kolejowej pojawiła się w lutym. Inicjatorzy tej budowy na konsultacje w tej sprawie wyznaczyli czas do 10 marca.

Każda z gmin, na terenie których rozrysowano warianty nowej linii wyraża kategoryczny sprzeciw wobec tych pomysłów, podejmuje rezolucje wskazując, że zaproponowane warianty są nie do przyjęcia. Samorządowcy informują mieszkańców jak wypełniać wnioski z uwagami, żeby zaprotestować przeciwko tym planom. - Musimy działać wspólnie i strać się wysłać do spółki CPK jak najwięcej protestów - mówi Tomasz Gwizdała, wójt gminy Jerzmanowice-Przeginia.

Wójtowie rozważają jak rozwiązać problem, przekonać przedstawicieli spółki Centralny Port Komunikacyjny, żeby nie budować nowej linii z Krakowa na Śląsk, ale modernizować już istniejące. - Ponadto z Karkowa do Warszawy jest linia kolejowa przez Miechów, warto wykorzystać to i tam organizować szybką kolej - wskazuje wójt Gwizdała. Zaprosił samorządowców na spotkanie, żeby wypracować wspólne stanowisko, być może wskazać którędy linia mogłaby biegnąć nie niszcząc cennych terenów i mocno zabudowanych.

W gminie Jerzmanowice Przeginia ludzie z przerażeniem wymieniali, że mapy CPK pokazują, jak linia kolejowa może przeciąć dolinki, tereny w okolicach jaskiń i ostańce. Podobnie w gminie Wielka Wieś mieszkańcy na zebraniu wskazywali, że cenne przyrodniczo tereny mogą stracić bezpowrotnie.

- Nie ma ani jednej pozytywnej strony przebiegu tej linii w naszej gminie. Czas dojazdu do Warszawy po jej powstaniu możemy skrócić o 15 minut. To kolej dużych prędkości, w naszych gminach nie będzie przystanku, tylko uciążliwości, zniszczone tereny i hałas, bo założenia są takie, że szybkie pociągi będą jeździły 6 - 7 razy w ciągu godziny - mówi Krzysztof Wołos, wójt gminy Wielka Wieś.

Ogromne obawy są też w gminie Zabierzów. - O problemowym przebiegu nowej linii informujemy mieszkańców na wszelkie sposoby. Napisałam list, który dostarczyliśmy im do domów, wskazujemy jak wyrazić protest i uwagi - mówi Elżbieta Burtan, wójt gminy Zabierzów. W tej gminie jedna z linii przechodzi przez szkołę w Brzeziu, a Więckowice tną dwa warianty, jeden przechodzi przez Farmę Życia - jedyny w Polsce ośrodek dla ludzi chorych na autyzm.

W Zielonkach nowa linia może zniszczyć planowane inwestycje drogowe. - Rozrysowanie tych tras, to "mistrzostwo świata" - ironizuje Bogusław Król, wójt Zielonek. Jeden z wariantów przecina węzeł północnej obwodnicy Krakowa. Przebieg nowej linii koliduje też z zachodnią obwodnicą Zielonek.

W gminach Jerzmanowice-Przeginia i Wielka Wieś były spotkania mieszkańców, by zaprotestować przeciwko budowie linii. W poniedziałek spotkania będą w Zabierzowie w Urzędzie Gminy o godz. 17 i w Zielonkach w auli Szkoły Podstawowej o godz. 19.

Protesty w sprawie nowych linii kolejowych nasilają się. Spr...

Protest w Jerzmanowicach. Kolej może zrujnować domy, wioski,...

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
6 marca, 12:31, Gość:

a moze wrócić do pomysłu połaczenia kolejowego Olkusz - Krzeszowice?

6 marca, 17:25, Gość:

Nie da rady. Adamczyk jest z Krzeszowic i nie pozwoli na to, chociaż to jest najbardziej optymalny wariant.

7 marca, 18:17, Gość:

Adamczyk to popiera

A dlaczego nie? Skoro pod moimi oknami może jeździć pendolino to dlaczego nie pod oknami ministra? Będzie miał blisko na pociąg.

G
Gość

Ja mam zamiar podziękować przy najbliższych wyborach za te "atrakcje"! Państwu też radzę o tym pamiętać.

G
Grzegorz

A to pisowskie wioski. Głosujcie zatem tak dalej. Są ludzie którzy jeśli nie odczują na własnej skórze, to argumenty do nich nie trafią. Z uwagą będę śledził wyniki wyborów prezydenckich na tych terenach; jeśli okaże się że Dudactam wygra, to znaczy że oni chcą tej linii na miejscu swoich domów

G
Gość
6 marca, 12:31, Gość:

a moze wrócić do pomysłu połaczenia kolejowego Olkusz - Krzeszowice?

6 marca, 17:25, Gość:

Nie da rady. Adamczyk jest z Krzeszowic i nie pozwoli na to, chociaż to jest najbardziej optymalny wariant.

Adamczyk to popiera

G
Gość
7 marca, 17:23, Marek:

Ludziska rozjeżdżają wiochy starymi dizlami, spaliny, do kościoła sto metrów i autem. Palą miałem węglowym i śmieciami. Zaścianek. Cała Szwajcaria przeorana tunelami i szlakami kolejowymi, a tym troglodytów kolej przeszkadza. Żenada...

Marek. Znasz się na drzewach. To [wulgaryzm]nij się o dąb.

M
Marek
Ludziska rozjeżdżają wiochy starymi dizlami, spaliny, do kościoła sto metrów i autem. Palą miałem węglowym i śmieciami. Zaścianek. Cała Szwajcaria przeorana tunelami i szlakami kolejowymi, a tym troglodytów kolej przeszkadza. Żenada...
N
NIE DLA PROJEKTÓW CPK!

https://www.facebook.com/groups/NieDlaCPK/

a
antos

Ja jestem zdania że każdego "turyste" co to 5 razy w roku jeździ do egipyu należy [wulgaryzm] , pietnować takie [wulgaryzm], takie sa efekty , tepe [wulgaryzm]e "jezdżą " tam i spowrotem

o
olo

najpierw zniszcza do końca przyrode apotem ta idiotyczna kolejka zostanie zamknięta bo brak kasy

G
Gacek z Jury Krak-Częstoch

Warszawo zlituj się!!! nad nami

J
Jerzmanowice

Projekt CPK w szczególności ciąg nr 7 tzw szprycha - linia 111 113 to rekord Ginesa ale głupoty i arogancji wladzy! Już byli taco co kosztem społeczeństwa budowali sobie pomniki, a ten to szczególny idiotyzm i megalomania

G
Gość
6 marca, 12:31, Gość:

a moze wrócić do pomysłu połaczenia kolejowego Olkusz - Krzeszowice?

Nie da rady. Adamczyk jest z Krzeszowic i nie pozwoli na to, chociaż to jest najbardziej optymalny wariant.

G
Gość
6 marca, 14:29, Gość:

Jest już magistrala kolejowa z Krakowa do Warszawy przez Miechów Sędziszów Włoszczowe. Wystarczy zmodernizowac ta linie dołożyć trzeci tor i sprawa załatwiona zamiast szukać nowych rozwiązań które będą kosztować miliardy euro i do tego nigdy nie uda się zbudować w całości przez protesty mieszańcow i ekoterrorystow

W końcu głos rozsądku.. Zmodernizować tą linię i zrobić odnogę za Tunelem w kierunku CPK. A nie nową trasę, z jedynym przystankiem w Olkuszu/ dla biznesmena rydzyka/..

m
miki

Za tym stoi KACZOR!!!

G
Gość

Jest już magistrala kolejowa z Krakowa do Warszawy przez Miechów Sędziszów Włoszczowe. Wystarczy zmodernizowac ta linie dołożyć trzeci tor i sprawa załatwiona zamiast szukać nowych rozwiązań które będą kosztować miliardy euro i do tego nigdy nie uda się zbudować w całości przez protesty mieszańcow i ekoterrorystow

Dodaj ogłoszenie