Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cztery lata układania nowych torów [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Trwa wycinka drzew na nasypie kolejowym między ul. Kopernika a ul. Miodową
Trwa wycinka drzew na nasypie kolejowym między ul. Kopernika a ul. Miodową fot. Anna Kaczmarz
Kolejarze już karczują drzewa w centrum Krakowa i zamknęli pierwszą ulicę - Blich. To jednak dopiero początek utrudnień.

Właśnie rozpoczęła się jedna z największych i najdroższych inwestycji transportowych w historii Krakowa. Za blisko miliard złotych - dokładnie 966 mln zł - dobudowane zostaną dodatkowe tory dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej od centrum Krakowa, przez Płaszów aż do stacji w Bieżanowie. Prace będą trwały aż cztery lata, a mieszkańców, kierowców i pasażerów komunikacji zbiorowej czekają ogromne utrudnienia. Już zamknięta została ul. Blich, od 15 lipca - przez ponad dwa miesiące - tramwaje nie będą mogły przejeżdżać ul. Grzegórzecką. To jednak dopiero początek zmian.

Jednym z najważniejszych elementów całej inwestycji będzie rozbiórka nasypu ziemnego między ul. Kopernika a ul. Miodową, po którym obecnie jeżdżą pociągi. W jego miejsce wybudowana zostanie mierząca blisko kilometr estakada. Przestrzenie pod nią mogą zostać wykorzystane m.in. na parkingi.

Pracownicy firmy Strabag, głównego wykonawcy inwestycji, już rozpoczęli wycinkę ok. 13 tysięcy drzew rosnących na nasypach oraz wzdłuż całej trasy, na której pojawią się dodatkowe tory. W najbliższych dniach rozebrana zostanie również część sklepów przy Hali Targowej, tych znajdujących się od strony nasypu kolejowego. Część sprzedawców już przeniosła się do nowych stoisk, niektórzy, tak jak np. jeden ze znanych krakowskich cukierników, zamieścił informację, że zawiesza działalność w tym miejscu i dziękuje klientom „za te wszystkie lata”.

- Fizycznie rozbiórkę nasypów od strony centrum miasta zaczniemy za około dwa tygodnie - podkreśla Tomasz Siwiec, kierownik budowy z firmy Strabag. Wcześniej, bo już 15 lipca, rozpocznie się rozbudowa wiaduktu kolejowego w sąsiedztwie Hali Targowej. - Do obecnego wiaduktu zostanie dobudowana nowa część, od strony ronda Grzegórzeckiego - podkreśla Rafał Zahuta ze spółki PKP PLK. W miejscu istniejącego torowiska tramwajowego powstaną fundamenty nowych podpór całej rozbudowanej konstrukcji. I właśnie przez te prace, aż do końca września tramwaje nie będą mogły przejeżdżać przez ulicę Grzegórzecką - utrzymany zostanie jedynie przejazd dla samochodów. Na odcinku od skrzyżowania ul. Starowiślnej z Dietla, do ronda Grzegórzeckiego pasażerowie będą musieli przesiadać się do zastępczych autobusów. A to oznacza kumulację utrudnień - już teraz przez remont ul. Basztowej wiele tramwajów i autobusów kursuje trasami objazdowymi.

Oprócz ul. Blich, która zamknięta będzie przez praktycznie cały czas trwania inwestycji, czyli przez 48 miesięcy, okresowo zamykane będą też inne ulice, które krzyżują się z przebudowywaną linią kolejową. W tym roku będą to m.in. ul. Łokietka i Kamienna. - Znajdujący się nad ul. Łokietka wiadukt kolejowy zostanie całkowicie przebudowany, poszerzona zostanie również sama jezdnia. Z kolei nowy obiekt nad ul. Miodową zapewni możliwość bezpiecznego przejścia pod torami - oddzielony będzie ruch kołowy od rowerowego i pieszego - informują kolejarze z PKP PLK, którzy podczas wczorajszej konferencji wyliczali cały szereg prac, które w ramach tej blisko miliardowej inwestycji zostaną wykonane. Powstaną dwa nowe, dwustumetrowe mosty na Wiśle, dwa nowe przystanki dla SKA Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień. - Przebudujemy też most nad rzeką Serafą i ul. Złocieniową. Poszerzenie jezdni usprawni ruch samochodowy, a pobliskie osiedle uzyska wygodny dostęp do sieci drogowej - wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Zupełnie absurdalnie wygląda jednak sytuacja ze stacją na Zabłociu. Jest ona właśnie modernizowana w ramach innej wielkiej inwestycji prowadzonej przez PKP, czyli budowy łącznicy w Podgórzu. Powstają m.in. nowe perony i hala dla oczekujących na pociąg pasażerów. Stacja ma zostać otwarta w grudniu, ale jej niektóre, nowe elementy... będą musiały zostać ponownie przebudowane, gdy powstawać będą przy niej dodatkowe tory dla SKA (do tej sprawy będziemy wracać).

Kolejarze zapewniają, że przez cały czas prowadzenia inwestycji pociągi, przynajmniej po jednym torze, będą mogły jeździć pomiędzy stacją Kraków Główny a Kraków Płaszów.
Zamknięta Grzegórzecka - Kliknij i zobacz jak pojadą autobusy i tramwaje

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 11

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski