Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? Koniec świata - NASA podała datę! Czy grozi nam kataklizm?

Julia Kalęba
Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię?
Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? NASA's Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab
Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? Dlaczego nam zagraża? Naukowcy NASA uważają, że prawdopodobieństwo, że Bennu uderzy w Ziemię jest bardzo duże. Asteroida Bennu ma 77 miliardów ton i ponad pól kilometra średnicy. Została odkryta w 1999 roku. Według naukowców moment uderzenia może nastąpić w 2135 roku. NASA na bieżąco monitoruje asteroidę i opracowuje plan ratunku Ziemi.

Asteroida Bennu i koniec świata? Plan NASA Czy grozi nam kataklizm?

- Planetoidy to skały średnicy do 600km, które można porównać do ogromnego kamienia - wielkości Polski - który krąży nad naszymi głowami. I ten kamień zbliżając się do Ziemi z prędkością kilkudziesięciu tysięcy kilometrów na godzinę, staje się ogromnym pociskiem – mówi Janusz Nicewicz z Obserwatorium Astronomicznego UJ.

Asteroida Bennu uderzy w Ziemię - taka jest prognoza naukowców z NASA. Według nich, pozostało nam 117 lat. Asteroida Bennu, ważąca 77 miliardów ton, w 2135 roku zderzy się z Ziemią, która jest na jej kursie kolizyjnym. Czy zniszczy ludzkość i cały dobytek ziemskiej cywilizacji? Takie prawdopodobieństwo, zdaniem NASA, jest bardzo duże. NASA's Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

Zagrożenie płynące ze strony asteroidy Bennu i jej zderzenia z Ziemią 25 września 2135 to wyzwanie dla NASA.
NASA postanowiła przygotować plan awaryjny na wypadek uderzenia Bennu w Ziemię. Nosi on nazwę Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emegency Response, czyli w skróce HAMMER. NASA pracuje nad nim wspólnie z Narodową Agencją Bezpieczeństwa Jądrowego. Jego założeniem jest zniszczenie Bennu przy zastosowaniu energii atomowej. W tym celu miałby zostać wysłany w stronę asteroidy statek kosmiczny, ważący około 9 ton, który miałby zmienić tor jej lotu. Jeśli byłoby to niemożliwe, wówczas statek użyłby do tego celu ładunków jądrowych.

Co NASA mówi na temat asteroidy?

• Asteroida Bennu na okrążenie Słońca potrzebuje 436 dni
  • każde okrążenie przybliża ją do Ziemi o 300 tys. kilometrów
  • Ziemia znajduje się na pasie kolizyjnym trasy asteroidy

Istnienie asteroidy Bennu zostało odkryte w 1999 roku. Jest to kosmiczna skała, a dokładnie planetoida, mająca 500 m średnicy, a jej waga wynosi 77 miliardów ton. Według wyliczeń amerykańskiej agencji kosmicznej prawdopodobieństwo uderzenia w Ziemię przez asteroidę Bennu wynosi 1:2700.

Gdzie oglądać nocne niebo w Polsce? Tu zanieczyszczenie świa...

Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? NASA wyznaczyła datę końca świata

- Można próbować detonować ładunki w pewnej odległości, aby fala uderzeniowa próbowała zepchnąć asteroidę z tego toru. Albo proponuje się też taką metodę, by na powierzchni planetoidy lądowały małe rakiety, które silnikami cały czas spychałyby ją, zmieniając kierunek lotu. Natomiast jest to proces długotrwały – rakiety musiałyby być odpowiednio wcześnie zainstalowane, włączone i wystarczająco długo pracować – komentuje.

- Pamiętajmy, że kamień ten przeleci w odległości około 40 tysięcy kilometrów od Ziemi. Choć w astronomii może wydawać się, że to o włos od Ziemi, rzeczywiście jest to całkiem daleko. Poza tym, na ostateczny efekt mają wpływ również inne czynniki, takie jak oddziaływanie Księżyca, Słońca, Jowisza i wszystkich innych planet Układu Słonecznych, a także planetoid. To sprawia, że próba obliczenia prawdopodobieństwa uderzenia w Ziemię tak wiele lat wcześniej jest obarczona sporym błędem, o ile w ogóle możliwa.

Najciekawsze zjawiska astronomiczne, kiedy je oglądać? WIDEO: