Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? Koniec świata - NASA...

Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? Koniec świata - NASA podała datę! Czy grozi nam kataklizm?

Julia Kalęba

Gazeta Krakowska

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię?
1/5

Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? ©NASA's Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

Czy Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? Dlaczego nam zagraża? Naukowcy NASA uważają, że prawdopodobieństwo, że Bennu uderzy w Ziemię jest bardzo duże. Asteroida Bennu ma 77 miliardów ton i ponad pól kilometra średnicy. Została odkryta w 1999 roku. Według naukowców moment uderzenia może nastąpić w 2135 roku. NASA na bieżąco monitoruje asteroidę i opracowuje plan ratunku Ziemi.

Sprawdź gdzie oglądać najdłuższe zaćmienie księżyca w lipcu 2018

PERSEIDY 2018: kiedy przypada noc spadających gwiazd? Gdzie można je zobaczyć? [MAPA]

Asteroida Bennu i koniec świata? Plan NASA Czy grozi nam kataklizm?

- Planetoidy to skały średnicy do 600km, które można porównać do ogromnego kamienia - wielkości Polski - który krąży nad naszymi głowami. I ten kamień zbliżając się do Ziemi z prędkością kilkudziesięciu tysięcy kilometrów na godzinę, staje się ogromnym pociskiem – mówi Janusz Nicewicz z Obserwatorium Astronomicznego UJ.

Asteroida Bennu uderzy w Ziemię - taka jest prognoza naukowców z NASA. Według nich, pozostało nam 117 lat. Asteroida Bennu, ważąca 77 miliardów ton, w 2135 roku zderzy się z Ziemią, która jest na jej kursie kolizyjnym. Czy zniszczy ludzkość i cały dobytek ziemskiej cywilizacji? Takie prawdopodobieństwo, zdaniem NASA, jest bardzo duże. NASA's Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

Zagrożenie płynące ze strony asteroidy Bennu i jej zderzenia z Ziemią 25 września 2135 to wyzwanie dla NASA.

NASA postanowiła przygotować plan awaryjny na wypadek uderzenia Bennu w Ziemię. Nosi on nazwę Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emegency Response, czyli w skróce HAMMER. NASA pracuje nad nim wspólnie z Narodową Agencją Bezpieczeństwa Jądrowego. Jego założeniem jest zniszczenie Bennu przy zastosowaniu energii atomowej. W tym celu miałby zostać wysłany w stronę asteroidy statek kosmiczny, ważący około 9 ton, który miałby zmienić tor jej lotu. Jeśli byłoby to niemożliwe, wówczas statek użyłby do tego celu ładunków jądrowych.

Co NASA mówi na temat asteroidy?
  • Asteroida Bennu na okrążenie Słońca potrzebuje 436 dni
  • każde okrążenie przybliża ją do Ziemi o 300 tys. kilometrów
  • Ziemia znajduje się na pasie kolizyjnym trasy asteroidy

Istnienie asteroidy Bennu zostało odkryte w 1999 roku. Jest to kosmiczna skała, a dokładnie planetoida, mająca 500 m średnicy, a jej waga wynosi 77 miliardów ton. Według wyliczeń amerykańskiej agencji kosmicznej prawdopodobieństwo uderzenia w Ziemię przez asteroidę Bennu wynosi 1:2700.

Asteroida Bennu zniszczy Ziemię? NASA wyznaczyła datę końca świata

- Można próbować detonować ładunki w pewnej odległości, aby fala uderzeniowa próbowała zepchnąć asteroidę z tego toru. Albo proponuje się też taką metodę, by na powierzchni planetoidy lądowały małe rakiety, które silnikami cały czas spychałyby ją, zmieniając kierunek lotu. Natomiast jest to proces długotrwały – rakiety musiałyby być odpowiednio wcześnie zainstalowane, włączone i wystarczająco długo pracować – komentuje.

- Pamiętajmy, że kamień ten przeleci w odległości około 40 tysięcy kilometrów od Ziemi. Choć w astronomii może wydawać się, że to o włos od Ziemi, rzeczywiście jest to całkiem daleko. Poza tym, na ostateczny efekt mają wpływ również inne czynniki, takie jak oddziaływanie Księżyca, Słońca, Jowisza i wszystkich innych planet Układu Słonecznych, a także planetoid. To sprawia, że próba obliczenia prawdopodobieństwa uderzenia w Ziemię tak wiele lat wcześniej jest obarczona sporym błędem, o ile w ogóle możliwa.

Najciekawsze zjawiska astronomiczne, kiedy je oglądać? WIDEO:

ZOBACZ KONIECZNIE: