Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy budowa zakopianki jest opóźniona? [NOWE ZDJĘCIA Z PLACU BUDOWY]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Zdjęcia z budowy południowego portalu przyszłego tunelu na zakopiance. Publikujemy je dzięki uprzejmości portalu http://skomielna.info/
Zdjęcia z budowy południowego portalu przyszłego tunelu na zakopiance. Publikujemy je dzięki uprzejmości portalu http://skomielna.info/ Zbigniwe Kraus - portal Skomielna.info.
Czy drogowcy kopiący tunel ekspresowej zakopianki mają olbrzymi poślizg i inwestycja nie zostanie oddana w terminie? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stanowczo zaprzecza takim pogłoskom i obiecuje, że podziemną drogą pojedziemy zgodnie z planem czyli pod koniec 2020 roku. Część kierowców jest jednak wobec takich słów sceptycznych. Przypominają, że choć kopanie tunelu zakopianki od strony południowej miało rozpocząć się już kilkakrotnie, do dziś robotnicy nie "weszli" w górę nawet o centymetr.

Priorytetowa droga
Ta droga to dla kierowców odwiedzających południe Polski prawdziwy priorytet! Rozpoczęta jesienią 2016 roku budowa ekspresowej zakopianki (krajowa S7) na odcinku od Lubnia do Rabki (ponad 16 km) na pierwszy rzut oka idzie w najlepsze. Robotnicy nie przerywają swoich prac nawet w zimie, a ziemi wyszły już w górę podpory przyszłych mostów i estakad. Cały czas słyszymy też o postępach przy budowie centralnej części trasy. Tą ma być przeszło 2 kilometrowy – najdłuższy w Polsce – tunel. Ten jest już wydrążony na długości 300 m (jedna nitka) i 280 (druga nitka) niestety tylko z jednej strony choć plany zakładały roboty z obu stron i spotkanie się górników w połowie góry.

Nie mogą rozpocząć kopania od południa
I tu dochodzimy do sedna problemu. Zdaniem części ekspertów drogowcy i przedstawiciele rządu (odwiedzają cyklicznie zakopiankę i robią tu konferencje prasowe) mówiąc o postępach w tunelu uprawiają tylko polityczny PR. Faktycznie bowiem drążenie tunelu jest opóźnione. Świadczyć ma o tym fakt, że robotnicy w masywie Lubonia kopią cały czas tylko z jednej – północnej – strony. Na południowym krańcu przyszłego tunelu, w okolicach wsi Skomielna Biała drogowcom z Włoch (To oni budują tunel) nie udało się wedrzeć w górę nawet o jeden metr. Doskonale widać to na zdjęciach, które możemy opublikować dzięki uprzejmości Zbigniewa Krausa z zaprzyjaźnionego portalu „Skomielna.info”.

Budowa ekspresowej zakopianki. Nowa trasa rośnie jak na droż...

- Mieszkam niedaleko placu budowy więc kilka dni temu odwiedziłem miejsce gdzie w przyszłości ma być południowy wylot tunelu – mówi Zbigniew Kraus. - Trwa tam dużo prac i jest sporo robotników. Ustaliłem jednak, że tunel nie jest jeszcze drążony. To co widoczne na naszych zdjęciach to tylko szalunki czoła tunelu które są całkowicie na zewnątrz góry. Z rozmów z drogowcami wiem, że gdy to zostanie zalane betonem wtedy rozpocznie się dopiero drążenie tunelu. Sam będąc tam na miejscu myślałem że już zostało wykonane ok. 20 metrów tunelu niestety to tylko złudzenie.

Kopanie miało ruszyć już kilka miesięcy temu
To zaskakująca informacja zważywszy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z Krakowa (finansuje inwestycje) zapowiadała wpierw, ze drażenie tunelu od południa rozpocznie się pierwotnie w lipcu 2017 roku. Później ten termin przełożono na 6 października. W ten dzień w Skomielnej pojawiła się ówczesna premier Beata Szydło i minister Andrzej Adamczyk. Obaj politycy oficjalnie zainaugurowali drążenie tunelu od południa. Trzy miesiące później to drążenie dalej jest melodią przyszłości. Mamy więc poślizg, który sprawi, ze tunel nie zostanie oddany w terminie?

GDDKiA: Wszystko mamy pod kontrolą
Urzędnicy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekonują, że absolutnie tak się nie stanie.. - Aktualnie nie ma opóźnień przy budowie tunelu. Zgodnie z umową do końca roku 2020 wykonawca ma złożyć wniosek o pozwolenie na użytkowanie – zapewnia Iwona Mikrut - Purchla, rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA. - Nie jest prawdą, że na portalu południowym nie są prowadzone roboty. 3 stycznia przeprowadzona była kontrola przez pracowników GDDKiA Oddział Kraków. Wykonawca prowadził prace przy betonowaniu przypory tunelu prawego oraz w jego sąsiedztwie tj. na murze oporowym oraz skarpie.

Tunel od strony południowej nie zaczyna się w miejscu, gdzie obecnie budowany jest betonowy łuk. Tunel rozpoczyna się ponad 20 metrów wcześniej. Zgodnie z zatwierdzoną przez GDDKiA technologią : 13,5 metra wykonywane jest w technologii wykopu otwartego ( metoda odkrywkowa, później zostanie ta część zasypana do poziomu terenu.

Jak tłumaczy dalej Iwona Mikrut – Purchla drążenie tunelu obejmuje : wykonywanie prac na tzw. Przodku, które były wykonywane od momentu uzyskania do niego dostępu , czyli po zrealizowaniu wielu prac przygotowawczych (umocnienia skarp, wykopy, mury oporowe). Prace na przodku są na ogół w pierwszej fazie mało widoczne z zewnątrz, gdyż są to wiercenia wyprzedzające do 20 metrów w głąb górotworu, po obrysie sklepienia kaloty ( stropu ), roboty wzmacniające górotwór (gwoździowanie, palowanie o  łącznej długości kilkuset metrów schowanych w gruncie ). Dodatkowo robotnicy wykonali też umocnienie skarp wykopów, palowania i wykonanie odwiertów próbnych.

- Każdy etap podlega monitoringowi i ocenie wyników z pomiarów geodezyjnych, inklinometrów itd. Oceny wyników badań dokonują poszczególni specjaliści oraz projektanci i w zależności od tego jakie są te wyniki następuje korekta określonych działań, np. Wzmocnienie gruntu – czytamy w komunikacie z GDDKiA. - Podjęcie decyzji o rozpoczęciu pracy młota, następuje po uzyskaniu pełnej wiedzy na podstawie wyników badań. Po analizie wyników nastąpiła konieczność dodatkowego wzmocnienia przodka oczepami stalowymi i kotwami. Z uwagi na ograniczony dostęp do przodka jednocześnie prowadzone są roboty na przyległych murach oporowych i skarpach pełniących rolę wzmocnień zarówno dla drążenia jak i dla ustabilizowania przyległych skarp ( teren osuwiskowy ). Do 23 października 2017 r. wykonano 2 km 278 metrów mikropali kotwiących na skarpach.

Stwierdzono także nieprzewidziany, duży napływ wody, który spowodował znaczne utrudnienia. Natężenie przepływu wody jest nieustannie zasilane w wyniku opadów atmosferycznych. Aby nie zaburzyć całego systemu zabezpieczenia obu wlotów tunelu (ścianka berlińska, kotwy itd.) wykonawca wdraża system odwodnienia frontu z pomocą i przy zwiększeniu ilości drenów aktywnych i biernych.

W projekcie budowlanym, opisie technicznym zalecono, że zanim zostanie zastosowana metoda górnicza, ze względu na stromy teren, zalegające luźne skały i zagrożenie osunięciem skał konieczne jest wykonanie fragmentów tunelu metodą otwartą czyli w wykopie. I to jest robione.

Z uwagi na bardzo trudny teren i słaby górotwór w tym rejonie zachowanie bezpieczeństwa jest priorytetem zarówno wykonawcy jak i pozostałych uczestników procesu budowy. Drążenie tunelu najtrudniejsze i najbardziej niebezpieczne jest w pierwszej jego fazie – rozpoczęciu, dlatego każdy wynik z monitoringu jest dogłębnie analizowany i sprawdzany.

Jak będzie wyglądać zakopianka za kilka lat? Zobacz wizualizacje!

Wizualizacje nowych odcinków zakopianki

Krowoderska.pl - Krowoderska.pl - Pozwolenie na budowę - odc. 4

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy budowa zakopianki jest opóźniona? [NOWE ZDJĘCIA Z PLACU BUDOWY] - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski