Czy szef płaci składki na Twoje leczenie?Jak się zalogować do konta i co zrobić, gdy zaskoczą Cię in

Katarzyna Borek
Historia Twojego leczenia w Twoim komputerze - tym właśnie, ale nie tylko - jest Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP)
Historia Twojego leczenia w Twoim komputerze - tym właśnie, ale nie tylko - jest Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP) Fot. 123RF
Prawa pacjenta. Od kiedy jesteś zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego? Jaka jest historia Twojego leczenia?Możesz to sprawdzić!

Jaka jest historia Twojego leczenia? Kto płaci Twoje składki zdrowotne i za jaki miesiąc została opłacona ostatnia składka. Od kiedy jesteś zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego ? Możesz to sprawdzić - nie wychodząc z domu. Historia Twojego leczenia w komputerze - tym właśnie, ale nie tylko, jest Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP).

Ogólnopolski serwis
W ZIP-ie znajdziesz informacje o tym, jak oraz gdzie korzystać z pomocy medycznej oraz dane o swoim leczeniu i jego finansowaniu (te zgromadzone przez NFZ od 2008 roku).

Od niedawna możesz sprawdzić także, jaki podmiot płaci Twoje składki zdrowotne.

Tu zajrzyj: adres strony to zip.nfz.gov.pl

Co znajdziesz w serwisie
Jest podzielony na cztery części. Dwie z nich są ogólnodostępne i można z nich korzystać bez potrzeby logowania się - wystarczy mieć internet. Są to części:

1. „Twój portal” - czyli aplikacja zawierająca ogólne informacje o świadczeniach, receptach i lekach, prawach pacjenta, opiece zdrowotnej za granicą oraz prawie do świadczeń.

Uwaga! W tym miejscu znajdziesz również różne ważne dla pacjentów komunikaty.

2. „Gdzie się leczyć” - to z kolei jest informator zawierający:
* dane teleadresowe wszystkich placówek medycznych, gabinetów czy lekarzy w całym kraju, z którymi fundusz podpisał umowę;
* godziny ich przyjęć w ramach umowy z NFZ;
* adres strony internetowej szpitala czy przychodni, mapkę z lokalizacją i dojazdem;
* adresy aptek, które realizują recepty na refundowane leki.

Dane w tej części serwisu podzielono na tematyczne moduły - przychodnie i szpitale, nagła pomoc doraźna, apteki, punkty zaopatrzenia, programy profilaktyczne, itd.

Z dwóch kolejnych części serwisu - czyli „Rejestru Usług Medycznych” oraz aplikacji „Informacje o uprawnieniach” - możesz korzystać dopiero po założeniu własnego konta i zalogowaniu się do systemu.

Jak uzyskać dostęp do konta w ZIP
1. Możesz przyjść do oddziału NFZ z ważnym dowodem osobistym lub paszportem, podpisać wniosek i odebrać kopertę z loginem i hasłem dostępu do konta.

2. Wniosek możesz złożyć poprzez stronę zip.nfz.gov.pl, a potem odebrać login i hasło w funduszu. Osobistej wizyty nie wymaga odbiór danych, gdy wniosek potwierdzisz podpisem elektronicznie weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

Aby korzystać z serwisu, nie wystarczy rejestracja na stronie internetowej, bo informacje w ZIP są danymi wrażliwymi i podlegają szczególnej ochronie. Dlatego konieczna jest wizyta w NFZ lub wykorzystane podpisu elektronicznego.

3. Dane dostępowe uzyskasz też udzielając innej osobie pełnomocnictwa (druk pobierzesz ze strony internetowej oddziału oddziału lub centrali NFZ www.nfz.gov.pl). W tym przypadku login i hasło będą wydane w odrębnej, „bezpiecznej” kopercie. Po ich wydaniu pełnomocnikowi oddział NFZ poinformuje o tym fakcie właściciela konta, przesyłając mu list polecony za potwierdzeniem odbioru. Będą tam wiadomości, które podczas telefonicznej rozmowy z pracownikiem NFZ pozwolą na uzyskanie dodatkowych informacji lub też podjęcie niezbędnych czynności na koncie.

Kontakt telefoniczny umożliwi też odwołanie pełnomocnictwa i/lub całkowite zablokowanie konta oraz zablokowanie pełnomocnika po zalogowaniu się do systemu. Konto ZIP zostanie aktywowane po 30 dniach od daty wydania danych dostępowych Twojemu pełnomocnikowi.
Konsultacja merytoryczna: LOW NFZ

To trzeba wiedzieć
* Informacje na temat leczenia zobaczysz na koncie nie wcześniej niż 24 godziny od pierwszego zalogowania.

Dane będą aktualizowane raz na dobę. Ale pojawią się w informatorze dopiero, gdy NFZ otrzyma je od świadczeniodawców (co może potrwać nawet do 2 miesięcy). Nie oczekuj więc, że zobaczysz w zestawieniu np. niedawno zrealizowaną receptę. Dodatkowo przedstawione dane mogą się zmieniać w trakcie roku, np. gdy świadczeniodawca poprawi fakturę.

* Dlaczego warto mieć konto w ZIP.

Dlatego, że dzięki temu systemowi możesz na swoim koncie sprawdzić między innymi:

1) czy w danym dniu eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców), z którego korzystają lekarze, przychodnie, szpitale, potwierdza Twoje prawo do świadczeń w ramach NFZ, czy też nie;

2) do jakiego lekarza rodzinnego, pielęgniarki i położnej złożyłeś deklaracje w ramach podstawowej opieki zdrowotnej;

3) zrealizowane recepty refundowane i wysokość ich refundacji, a konkretnie - nazwy przepisanych leków, ich postać, dawki, ilość; ile zapłaciłeś za nie z własnej kieszeni, a ile dopłacił NFZ; w której aptece i kiedy wykupiłeś receptę;

3) jakich udzielono Ci świadczeń medycznych w ramach NFZ i ile fundusz za nie zapłacił;

4) kiedy leżałeś w szpitalach, a kiedy byłeś z wizytą w poradniach specjalistycznych;

5) kiedy i gdzie leczyłeś się uzdrowiskowo;

6) czy realizowałeś wnioski na wyroby medyczne (kule, laski itd.);

7) kto opłacił za Ciebie ostatnią składkę zdrowotną (widzisz NIP i REGON pracodawcy lub innego płatnika) oraz za jaki miesiąc wpłynęła składka;

8) jaki masz rodzaj ubezpieczenia (na przykład ZUS, KRUS);

9) datę Twojego zgłoszenia do ubezpieczenia.

* Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa.
Zapoznaj się z nimi przed rozpoczęciem korzystania z systemu. I nigdy nie udostępniaj swoich danych służących do logowania!

Praktyczna ściągawka
Jak się zalogować do konta i co zrobić, gdy zaskoczą Cię informacje, jakie tam znajdziesz na swój temat.

Jak się zalogować
* Krok numer 1: wejdź na stronę internetową zip.nfz.gov.pl
Krok numer 2: wybierz opcję „Zaloguj” i wpisz swój login oraz hasło.
Krok numer 3: ze względów bezpieczeństwa system wymusi zmianę otrzymanego hasła.

Gotowe!

Teraz już możesz korzystać z całej zawartości serwisu.

Gdy chodzi o konto Twojego dziecka
* Uwaga! Jeżeli chcesz zalogo-wać się na konto swojego dziecka, to logując się na swoje konto, dodatkowo klikasz pole „Zaloguj się jako rodzic/opiekun prawny” i wpisujesz login syna czy córki.

Gdy informacje Cię zaskoczą
* Może się tak zdarzyć, że zobaczysz na swoim koncie na przykład leki, których nikt Ci nie przepisał czy świadczenia medyczne, z których nie korzystałeś. Takie przypadki najlepiej zgłoś do swojego oddziału NFZ, który zajmie się wyjaśnianiem sprawy. Jak to zrobić?

1. Najlepiej uzyskać i wydrukować bezpośrednio ze swojego konta w serwisie ZIP specjalny formularz - klikając w polecenie „Zgłoś nieprawidłowości”. Druk jest częściowo wypełniony, dzięki czemu można sobie zaoszczędzić zbędnego pisania. Ale uwaga, formularz należy wydrukować i własnoręcznie podpisać, a następnie dostarczyć do funduszu - osobiście lub pocztą.

2. Jeśli ktoś nie ma możliwości wydrukowania pisma, może dokonać zgłoszenia wysyłając własne pismo. Należy w nim podać dane oraz krótko opisać, o które świadczenie chodzi podając:

a) jego datę;

b) nazwę i adres podmiotu, który udzielał świadczenia;

c) rodzaj świadczenia - na przykład pobyt w szpitalu, leczenie stomatologiczne, rehabilitacja;

d) rodzaj nieprawidłowości - na przykład inna data, była to wizyta odpłatna, itd.

Pismo koniecznie podpisz!

3. Nieprawidłowości można także zgłosić drogą elektroniczną:

a) e-mailem - ale musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu;

b) poprzez ePUAP - z podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3