Jaka jest historia Twojego leczenia? Kto płaci Twoje składki zdrowotne i za jaki miesiąc została opłacona ostatnia składka. Od kiedy jesteś zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego ? Możesz to sprawdzić - nie wychodząc z domu. Historia Twojego leczenia w komputerze - tym właśnie, ale nie tylko, jest Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP).
Ogólnopolski serwis
W ZIP-ie znajdziesz informacje o tym, jak oraz gdzie korzystać z pomocy medycznej oraz dane o swoim leczeniu i jego finansowaniu (te zgromadzone przez NFZ od 2008 roku).
Od niedawna możesz sprawdzić także, jaki podmiot płaci Twoje składki zdrowotne.
Tu zajrzyj: adres strony to zip.nfz.gov.pl
Co znajdziesz w serwisie
Jest podzielony na cztery części. Dwie z nich są ogólnodostępne i można z nich korzystać bez potrzeby logowania się - wystarczy mieć internet. Są to części:
1. „Twój portal” - czyli aplikacja zawierająca ogólne informacje o świadczeniach, receptach i lekach, prawach pacjenta, opiece zdrowotnej za granicą oraz prawie do świadczeń.
Uwaga! W tym miejscu znajdziesz również różne ważne dla pacjentów komunikaty.
2. „Gdzie się leczyć” - to z kolei jest informator zawierający:
* dane teleadresowe wszystkich placówek medycznych, gabinetów czy lekarzy w całym kraju, z którymi fundusz podpisał umowę;
* godziny ich przyjęć w ramach umowy z NFZ;
* adres strony internetowej szpitala czy przychodni, mapkę z lokalizacją i dojazdem;
* adresy aptek, które realizują recepty na refundowane leki.
Dane w tej części serwisu podzielono na tematyczne moduły - przychodnie i szpitale, nagła pomoc doraźna, apteki, punkty zaopatrzenia, programy profilaktyczne, itd.
Z dwóch kolejnych części serwisu - czyli „Rejestru Usług Medycznych” oraz aplikacji „Informacje o uprawnieniach” - możesz korzystać dopiero po założeniu własnego konta i zalogowaniu się do systemu.
Jak uzyskać dostęp do konta w ZIP
1. Możesz przyjść do oddziału NFZ z ważnym dowodem osobistym lub paszportem, podpisać wniosek i odebrać kopertę z loginem i hasłem dostępu do konta.
2. Wniosek możesz złożyć poprzez stronę zip.nfz.gov.pl, a potem odebrać login i hasło w funduszu. Osobistej wizyty nie wymaga odbiór danych, gdy wniosek potwierdzisz podpisem elektronicznie weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Aby korzystać z serwisu, nie wystarczy rejestracja na stronie internetowej, bo informacje w ZIP są danymi wrażliwymi i podlegają szczególnej ochronie. Dlatego konieczna jest wizyta w NFZ lub wykorzystane podpisu elektronicznego.
3. Dane dostępowe uzyskasz też udzielając innej osobie pełnomocnictwa (druk pobierzesz ze strony internetowej oddziału oddziału lub centrali NFZ www.nfz.gov.pl). W tym przypadku login i hasło będą wydane w odrębnej, „bezpiecznej” kopercie. Po ich wydaniu pełnomocnikowi oddział NFZ poinformuje o tym fakcie właściciela konta, przesyłając mu list polecony za potwierdzeniem odbioru. Będą tam wiadomości, które podczas telefonicznej rozmowy z pracownikiem NFZ pozwolą na uzyskanie dodatkowych informacji lub też podjęcie niezbędnych czynności na koncie.
Kontakt telefoniczny umożliwi też odwołanie pełnomocnictwa i/lub całkowite zablokowanie konta oraz zablokowanie pełnomocnika po zalogowaniu się do systemu. Konto ZIP zostanie aktywowane po 30 dniach od daty wydania danych dostępowych Twojemu pełnomocnikowi.
Konsultacja merytoryczna: LOW NFZ
To trzeba wiedzieć
* Informacje na temat leczenia zobaczysz na koncie nie wcześniej niż 24 godziny od pierwszego zalogowania.
Dane będą aktualizowane raz na dobę. Ale pojawią się w informatorze dopiero, gdy NFZ otrzyma je od świadczeniodawców (co może potrwać nawet do 2 miesięcy). Nie oczekuj więc, że zobaczysz w zestawieniu np. niedawno zrealizowaną receptę. Dodatkowo przedstawione dane mogą się zmieniać w trakcie roku, np. gdy świadczeniodawca poprawi fakturę.
* Dlaczego warto mieć konto w ZIP.
Dlatego, że dzięki temu systemowi możesz na swoim koncie sprawdzić między innymi:
1) czy w danym dniu eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców), z którego korzystają lekarze, przychodnie, szpitale, potwierdza Twoje prawo do świadczeń w ramach NFZ, czy też nie;
2) do jakiego lekarza rodzinnego, pielęgniarki i położnej złożyłeś deklaracje w ramach podstawowej opieki zdrowotnej;
3) zrealizowane recepty refundowane i wysokość ich refundacji, a konkretnie - nazwy przepisanych leków, ich postać, dawki, ilość; ile zapłaciłeś za nie z własnej kieszeni, a ile dopłacił NFZ; w której aptece i kiedy wykupiłeś receptę;
3) jakich udzielono Ci świadczeń medycznych w ramach NFZ i ile fundusz za nie zapłacił;
4) kiedy leżałeś w szpitalach, a kiedy byłeś z wizytą w poradniach specjalistycznych;
5) kiedy i gdzie leczyłeś się uzdrowiskowo;
6) czy realizowałeś wnioski na wyroby medyczne (kule, laski itd.);
7) kto opłacił za Ciebie ostatnią składkę zdrowotną (widzisz NIP i REGON pracodawcy lub innego płatnika) oraz za jaki miesiąc wpłynęła składka;
8) jaki masz rodzaj ubezpieczenia (na przykład ZUS, KRUS);
9) datę Twojego zgłoszenia do ubezpieczenia.
* Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa.
Zapoznaj się z nimi przed rozpoczęciem korzystania z systemu. I nigdy nie udostępniaj swoich danych służących do logowania!
Praktyczna ściągawka
Jak się zalogować do konta i co zrobić, gdy zaskoczą Cię informacje, jakie tam znajdziesz na swój temat.
Jak się zalogować
* Krok numer 1: wejdź na stronę internetową zip.nfz.gov.pl
Krok numer 2: wybierz opcję „Zaloguj” i wpisz swój login oraz hasło.
Krok numer 3: ze względów bezpieczeństwa system wymusi zmianę otrzymanego hasła.
Gotowe!
Teraz już możesz korzystać z całej zawartości serwisu.
Gdy chodzi o konto Twojego dziecka
* Uwaga! Jeżeli chcesz zalogo-wać się na konto swojego dziecka, to logując się na swoje konto, dodatkowo klikasz pole „Zaloguj się jako rodzic/opiekun prawny” i wpisujesz login syna czy córki.
Gdy informacje Cię zaskoczą
* Może się tak zdarzyć, że zobaczysz na swoim koncie na przykład leki, których nikt Ci nie przepisał czy świadczenia medyczne, z których nie korzystałeś. Takie przypadki najlepiej zgłoś do swojego oddziału NFZ, który zajmie się wyjaśnianiem sprawy. Jak to zrobić?
1. Najlepiej uzyskać i wydrukować bezpośrednio ze swojego konta w serwisie ZIP specjalny formularz - klikając w polecenie „Zgłoś nieprawidłowości”. Druk jest częściowo wypełniony, dzięki czemu można sobie zaoszczędzić zbędnego pisania. Ale uwaga, formularz należy wydrukować i własnoręcznie podpisać, a następnie dostarczyć do funduszu - osobiście lub pocztą.
2. Jeśli ktoś nie ma możliwości wydrukowania pisma, może dokonać zgłoszenia wysyłając własne pismo. Należy w nim podać dane oraz krótko opisać, o które świadczenie chodzi podając:
a) jego datę;
b) nazwę i adres podmiotu, który udzielał świadczenia;
c) rodzaj świadczenia - na przykład pobyt w szpitalu, leczenie stomatologiczne, rehabilitacja;
d) rodzaj nieprawidłowości - na przykład inna data, była to wizyta odpłatna, itd.
Pismo koniecznie podpisz!
3. Nieprawidłowości można także zgłosić drogą elektroniczną:
a) e-mailem - ale musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu;
b) poprzez ePUAP - z podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?