Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy też to zrobiłeś, żeby dostać zniżkę w sklepie online? Chodzi o twoje poufne dane. Teraz mogą nie być bezpieczne

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji.
Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji. pexels
Poufne dane. Jakie informacje o nas udostępniamy w internecie? Okazuje się, że takie działania nie zawsze są bezpieczne. Później nie mamy wpływu na to, jak są wykorzystywane. Czasami w polityce prywatności znajdziemy zapisy, że mogą być przekazywane dalej. Polacy decydują się ujawnić informacje o sobie, jeżeli w zamian za to dostaną zniżkę na zakupy. Wynika tak z badania „Postawy wobec prywatności danych i cyberbezpieczeństwa w odniesieniu do mediów społecznościowych i aktywności w sieci”. Czy warto?

Spis treści

Jakie informacje zostawiamy o sobie w internecie, a są poufne?

Firma Sophos zapytała polskich użytkowników mediów społecznościowych o to, jakie dane uważają za poufne. Najczęściej wskazywane były:

  • numer PESEL (84%),
  • hasła do logowania (78%),
  • numer konta bankowego (69%),
  • adres zamieszkania (63%).
  • numer telefonu (49%),
  • informacje z życia osobistego (48%) – np. te dotyczące codziennych czynności i odwiedzanych miejsc,
  • swoje imię i nazwisko oraz datę urodzenia (37%)

– Badanie pokazuje, jak duże są różnice w postrzeganiu, tego co uważamy za dane poufne. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że już sam adres e-mail, którym dzielimy się w wielu miejscach, jest kluczowym elementem bezpieczeństwa online. Dane osobowe, takie jak numer PESEL, hasła, czy numer konta bankowego, są niezwykle cenne dla cyberprzestępców – mówi Chester Wisniewski, dyrektor ds. technologii w firmie Sophos.

Jak dodaje, hakerzy mogą je wykorzystać do kradzieży tożsamości, a nawet oszustw finansowych z poważnymi konsekwencjami prawnymi dla ofiary.

Rabat w zamian za dane osobiste. Czy też je udostępniasz, żeby dostać zniżkę?

Użytkowników mediów społecznościowych spytano o to, czy zdarzyło im się

  • założyć konto w sklepie,
  • zapisać do newslettera,
  • podać datę urodzenia

w zamian za zniżkę na zakupy.

Znaczna część ankietowanych udzieliła twierdzących odpowiedzi. Swój profil w sklepie w zamian za rabat założyła blisko połowa respondentów (46%). 45% uczestników przyznało, że udostępnili swój adres e-mail, aby obniżyć cenę kupowanego produktu lub usługi.

Co piąty użytkownik mediów społecznościowych w celu uzyskania zniżki ujawnił swoją datę urodzenia.

Podawanie swoich danych w czasie zakupów online. Dlaczego to nie zawsze jest bezpieczne?

Sklepy zbierają i przetwarzają dane klientów, w tym ich adresy e-mail, dane osobowe, preferencje zakupowe i historie wykonanych transakcji.

- Czasami takie informacje mogą być udostępniane innym przedsiębiorstwom, np. partnerom marketingowym lub firmom analitycznym. Jest to często zapisane w polityce prywatności, dlatego zawsze warto czytać, kto może uzyskać dostęp przekazanych danych – tłumaczy Chester Wisniewski z Sophos.

Jak dodaje, trzeba być świadomym, że nie zawsze będziemy mieli wpływ na to, do czego zostaną użyte zgromadzone przez sklepy informacje.

- Dlatego przed podaniem adresu e-mail lub innych wrażliwych danych, należy dokładnie przemyśleć, czy dla otrzymywanych korzyści, takich jak zniżki na zakupy, faktycznie warto narażać się na niebezpieczeństwo – tłumaczy Chester Wisniewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy też to zrobiłeś, żeby dostać zniżkę w sklepie online? Chodzi o twoje poufne dane. Teraz mogą nie być bezpieczne - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski