Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy tunel będzie gotowy za rok?

Redakcja
Tak ma wyglądać układ komunikacyjny po przebudowie rejonu ronda Ofiar Katynia
Tak ma wyglądać układ komunikacyjny po przebudowie rejonu ronda Ofiar Katynia
Miasto poszukuje firmy, która przebuduje rondo Ofiar Katynia; to pierwszy z zapowiadanych niedawno przetargów na duże inwestycje komunikacyjne. Gmina chce, żeby całe rondo było gotowe już jesienią przyszłego roku.

Tak ma wyglądać układ komunikacyjny po przebudowie rejonu ronda Ofiar Katynia

INWESTYCJE. Rondo Ofiar Katynia w ekspresowym tempie

W dzienniku urzędowym Unii Europejskiej ukazało się ogłoszenie o przetargu na przebudowę ronda Ofiar Katynia; ma tam powstać nowoczesny, trzypoziomowy węzeł, który ma pomóc w rozładowaniu korków w północno-zachodniej części miasta - zapowiada Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa. Rondo Ofiar Katynia to "brama wjazdowa" do Krakowa od strony autostrady A-4 i drogi krajowej nr 94. Tędy też przebiegają drogi krajowe nr 7 i 79, a rondo jest też elementem trzeciej obwodnicy Krakowa.
Koszt inwestycji szacowany jest na około 150 milionów złotych. Przebudowa ronda, czyli skrzyżowania ulic: Radzikowskiego, Conrada, Jasnogórskiej i Armii Krajowej (w oparciu o projekt wykonany przez ARG Projektowanie Inwestycyjne - Andrzej i Renata Garpiel). przewiduje m.in. budowę - na kierunku wschód - zachód - w ciągu ulic Radzikowskiego - Conrada, dwujezdniowej estakady o długości około 385 m, w ciągu drogi krajowej nr 7, wraz ze zjazdami z estakady o długości ok. 140 m każdy. Z kolei na kierunku północ - południe, w ciągu ulic Armii Krajowej - Jasnogórskiej, powstanie dwujezdniowy tunel o długości około 90 metrów. Prace obejmie też skrzyżowanie z wyspą centralną na poziomie terenu, chodniki, powstaną ścieżki rowerowe. Przebudowie ulegnie też cała infrastruktura podziemna w tym rejonie.
Jak się dowiedzieliśmy - przyjęto bardzo wyśrubowane terminy. Rondo miałoby być gotowe do końca października 2010 roku. W przetargowych dokumentach jest także zapis, że "oczekuje się, iż do 30 czerwca 2010 r. nastąpi dopuszczenie do ruchu tunelu w ciągu ul. Jasnogórskiej - Armii Krajowej".
Jesienią przyszłego roku planowane są wybory samorządowe; czy chodzi o to, by inwestycja zakończyła się przed nimi?
Joanna Niedziałkowska mówi, że to nie miało żadnego znaczenia: - Prace na tym rondzie, nawet przy najbardziej optymalnej organizacji ruchu, spowodują bardzo duże trudności dla kierowców. To jest nie do uniknięcia z uwagi na znaczenie tego węzła. Zrobiliśmy więc rozeznanie w firmach, z którego wynikało, że niektóre są w stanie zebrać wystarczająco duży potencjał (w tym podwykonawców), by udało się to zrobić właśnie w jak najkrótszym czasie. W przypadku tunelu nie chodzi nam o to, by wszystko było za rok już całkowicie skończone, ale by kierowcy mogli bez przeszkód, bezpiecznie jechać już w letnim sezonie przynajmniej na tym kierunku; tunelem dopuszczonym do ruchu przez nadzór budowlany.
Jak będzie można przejeżdżać przez rondo w czasie przebudowy? - Nie ma jeszcze organizacji ruchu; dużo zależeć będzie od technologii stosowanych przez wykonawców, a ci jeszcze nie zostali wybrani - dodaje dyr. Niedziałkowska.
Z badań wynika, że w godzinach szczytu przez rondo Ofiar Katynia przejeżdża około 5 tys. aut.
(J.ŚW)
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski