Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czyżyny dają przykład, jak dbać o najmłodszych. Praca szkolnych logopedów już przynosi efekty

Marcin Warszawski
Obecnie pomocą logopedyczną jest objętych blisko stu uczniów
Obecnie pomocą logopedyczną jest objętych blisko stu uczniów Joanna Urbaniec
Edukacja. Dzięki otwartej dwa lata temu pracowni logopedycznej w Szkole Podstawowej nr 155 z wadami wymowy walczy już niemal setka dzieci. Na pomoc czeka o wiele więcej uczniów.

Dzielnica XIV Czyżyny jako pierwsza w Krakowie zdecydowała się ze swoich pieniędzy uruchomić pracownię logopedyczną. Na ten cel w 2011 roku przeznaczono 15 tysięcy złotych.

- To było dla nas bardzo ważne wydarzenie. Zdawaliśmy sobie bowiem sprawę, jak wielkim problemem społecznym są współcześnie wady wymowy - powiedział Wojciech Krzysztonek, przewodniczący "czternastki".
Okazuje się, że decyzja czyżyńskich radnych była strzałem w dziesiątkę. Obecnie problem zaburzeń mowy dotyka bowiem niemal 35 procent populacji.

- Tylko właściwa profilaktyka oraz regularne ćwiczenia mogą uchronić dzieci przed wieloma problemami w dorosłym życiu, wynikającymi z wad wymowy. Tym bardziej jesteśmy szczęśliwi, że mamy taką pracownię w naszej placówce - podkreśla Anna Kurek, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 155 z os. 2 Pułku Lotniczego.

Teraz co roku Dzielnica XIV Czyżyny przeznacza na dofinansowanie pracowni logopedycznej kwotę co najmniej 5 tysięcy złotych. Z tych pieniędzy udaje się opłacić pracę jednego logopedy. Drugiego specjalistę finansuje ze swoich środków szkoła.
Co ważne, do poradni mogą się zgłaszać dzieci z wadami wymowy z całej dzielnicy. Chętnych nie brakuje. Obecnie pomocą logopedyczną objętych jest 98 uczniów. - Choć liczba dzieci z wadami niemal z każdym rokiem rośnie, to cieszymy się, gdy widzimy, że nasza praca przynosi efekty - mówi logopeda Regina Zadęcka.

Warto podkreślić fakt, że tylko w pierwszym semestrze roku szkolnego 2013/2014 około 25 procent uczniów objętych pomocą logopedyczną nie wymaga już wsparcia.

Najczęstszą wadą wymowy wśród uczniów w Czyżynach jest sygmatyzm, czyli seplenienie - dotyczy 53 procent dzieci korzystających z pomocy logopedy. Co trzeci uczeń ma natomiast problem z wymawianiem głoski "r" (jest to tzw. rotaryzm).

- Musimy pamiętać, że skuteczność terapii zależy od systematyczności oraz częstości ćwiczeń. Tak naprawdę zajęcia przynoszą najlepszy efekt, gdy odbywają się minimum raz w tygodniu - wyjaśnia Regina Zadęcka.

Dzięki dodatkowym pieniądzom z budżetu dzielnicowego uczniowie w SP 155 mogą korzystać z pomocy logopedycznej co dwa tygodnie. Wcześniej, bez wsparcia dzielnicy, zajęcia odbywały się jeszcze rzadziej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski