Dali na azbest

SYP
POWIAT OLKUSKI. Radni powiatowi na ostatniej sesji zdecydowali o przyznaniu gminom 155 tys. zł dotacji na usuwanie azbestu. Jednak na tej samej sesji odrzucili jednym głosem uchwałę o zmianach w tegorocznym budżecie, która pozwalała na wypłatę tych środków.

Na wielu olkuskich blokach dachy są pokryte płytami z azbestu. Fot. Jacek Sypień

Jak wynika z uzasadnienia do uchwały "azbestowej", powiat od lat wspomagał finansowo gminy poprzez dofinansowanie transportu i utylizacji odpadów zawierających azbest zgromadzonych na posesjach ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednak od ub. roku w związku z nowelizacją Prawa ochrony środowiska powiat udziela pomocy finansowej w formie dotacji celowej ze środków przeznaczonych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną. W tym roku, największą, bo wynoszącą 40 tys. zł dotację zaplanowano dla gminy Wolbrom. Kwotę 30 tys. zł otrzyma gmina Olkusz, 25 tys. zł Klucze, a po 20 tys. zł pozostałe gminy, czyli Bolesław, Bukowno i Trzyciąż. Pieniądze trafią na konta gmin, dopiero po tym, jak na kolejnej sesji radni przegłosują zmiany w budżecie. Wysokość przyznanych dotacji zależy od tego, ile same gminy wydają na usuwanie azbestu.

W tegorocznym budżecie Olkusza zaplanowano 50 tys. zł na usuwanie odpadów azbestowych. Firma "Alba", która wygrała przetarg podjęła się odebrać od mieszkańców i wywieźć na specjalistyczne wysypisko 154 ton odpadów zawierających azbest za 40 tys. 748 zł. Dzięki 30 tys. zł z budżetu powiatu i 9 tys. zł, jakie zostały po przetargu uda się wywieźć dodatkowe 147 ton azbestu.

W ub. roku władze miasta przeznaczyły na usuwanie azbestu, 70 tys. zł, co pozwoliło na usunięcie prawie 220 ton odpadów zawierających azbest ze 105 posesji w mieście i gminie. Jesienią, dzięki dodatkowym 20 tys. zł, jakie trafiły do gminy ze starostwa wywieziono kilkadziesiąt ton odpadów azbestowych z kolejnych 40 posesji.

W Olkuszu realizacja "Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest" rozpoczęła się w 2006 roku. Od tego czasu wywieziono na składowiska ponad 840 ton eternitu z 417 posesji. Władze gminy przeznaczyły na to ponad 253 tys. zł.

Zgodnie z przepisami, do 2032 roku w Polsce nie powinno być odpadów azbestowych. Tymczasem szacuje się, że na terenie miasta i gminy Olkusz zostało jeszcze do usunięcia, ponad 5587 ton płyt azbestowych. Gdyby usuwać je w dotychczasowym tempie, czyli 200 ton rocznie, to na ich wywiezienie przyjdzie nam poczekać 28 lat.

(SYP)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie