Darmowa opieka zdrowotna i inne cuda. Benefity prawie tak ważne dla specjalistów, jak wysokość pensji. 69 procent dostaje ekstra świadczenia

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Telefon służbowy do użytku prywatnego - jest najważniejszy dla 4 procent pracowników; oferuje go 47 procent pracodawców
Telefon służbowy do użytku prywatnego - jest najważniejszy dla 4 procent pracowników; oferuje go 47 procent pracodawców Jakich benefitów pożądają pracownicy, a jakie oferują pracodawcy (źródło: Raport płacowy Hays 2022)
Udostępnij:
Pracownicy krakowskich centrów technologicznych i usług dla biznesu otrzymują nie tylko solidne wynagrodzenia (stale podwyższane ponad inflację), ale też liczne świadczenia pozapłacowe, na czele z pakietami darmowej opieki medycznej i kartami sportowymi. Z ostatniego „Raportu płacowego HAYS 2022” wynika, że benefity pozapłacowe w miejscu pracy otrzymuje 69 proc. pracowników, jednak satysfakcję z otrzymywanych świadczeń deklaruje 62 proc. z nich – i jest to nieco mniej niż przed rokiem. W obawie, że czołowi specjaliści mogą chcieć zmienić pracę z powodu niedopasowania benefitów do ich aktualnych potrzeb i wyobrażeń, większość pracodawców, zwłaszcza licznych w Krakowie globalnych korporacji, stara się nadążać za szybko zmieniającymi się trendami. Na razie idzie im raczej słabo: badania przywołane w raporcie Hays dowodzą, że najczęściej przyznawane przez firmy benefity nie są wcale najważniejsze dla większości załogi. Np. 47 proc. pracodawców umożliwia pracownikom korzystanie z telefonu służbowego do celów prywatnych; ten benefit jest ważny tylko dla 4 procent ankietowanych pracowników. A jakie świadczenia pozapłacowe są najważniejsze dla zatrudnionych? Oto najnowsza lista. Jeśli chcesz poznać szczegóły, kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Eksperci Hays podkreślają, że w czasie pandemii lista benefitów uległa rewolucyjnej – ale naturalnej w tych realiach – zmianie. Większość specjalistów musiało funkcjonować poza biurem, co z jednej strony skomplikowało im życie – bo trzeba było znaleźć miejsce i stworzyć w nim odpowiednie warunki do spokojnej i efektywnej pracy, ale z drugiej – przyniosło szereg korzyści, na czele z późniejszym wstawaniem i brakiem konieczności codziennego tkwienia w korkach do biura i z biura. Okazało się, że tryb zdalny lub hybrydowy pozwala wielu ludziom zgrabniej łączyć życie zawodowe ze sprawami czysto prywatnymi. I znowu: dla jednych to wada, dla innych zaleta, ci drudzy zdają się jednak przeważać.

Dowodem na to jest rosnąca grupa specjalistów oczekujących od swych pracodawców utrzymania hybrydowego modelu pracy – z wyraźnym podziałem na zadania, które można spokojnie wykonywać z domu i te, które wymagają wizyty/spotkania w biurze. Tak rozumiana elastyczność urosła w drugim roku pandemii do miana jednego z najbardziej pożądanych benefitów i również w 2022 roku współlideruje liście postulatów pracowniczych – na równi z rozszerzonym pakietem zdrowotnym. To wielce symboliczne: elastyczność pracy okazuje się dla specjalistów tak samo ważna, jak zdrowie, a dla młodych nawet ważniejsza (co wynika o przekonaniu wielu o własnej nieśmiertelności).

Największe firmy IT w Krakowie 2022 według MOTIFE i ASPIRE. ...

„Świadczenia dodatkowe pozostają ważnym elementem ofert kierowanych do pracowników i kandydatów. Firmy nadal pracują nad dopasowaniem pakietu benefitów do aktualnych potrzeb zatrudnionych, m.in. wdrażając systemy kafeteryjne”

– czytamy w raporcie firmy Hays. Autorzy zauważają, że pomimo dwóch lat pandemii, okresowych obostrzeń, pracy zdalnej i hybrydowej, część organizacji nie zmieniła pierwotnego składu pakietu benefitów – i pracownicy odbierają to raczej źle.

Warto przypomnieć, że w pandemii część firm mogła zaoszczędzić nie tylko na kosztach codziennej eksploatacji biur, ale też na niektórych świadczeniach pozapłacowych. Zawieszeniu ulegały benefity, które w czasie lockdownów nie miały racji bytu, jak imprezy integracyjne czy karty sportowe. Ku rozczarowaniu części pracowników, zwłaszcza wysokiej klasy specjalistów, owych utraconych korzyści bardzo często nie zastępowały inne benefity, lepiej dopasowane do aktualnych potrzeb.

Zakwaterowanie i gastronomia - 4100 zł, wzrost o 9,9 procent rok do roku

Zarobki w Małopolsce: przeciętna pensja wzrosła w rok o… 14,...

Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu Hays, dofinansowanie wyposażenia domowego biura czy dopłatę do rachunków z tytułu pracy zdalnej oferuje – odpowiednio - 15 i 7 proc. firm. Zdecydowana większość pracodawców proponuje swym załogom jedynie podstawowy pakiet opieki medycznej oraz kartę sportową. Natomiast wraz z ustępowaniem pandemii spadał sukcesywnie odsetek pracodawców umożliwiających pracownikom pracę zdalną – co rozjechało się z oczekiwaniami znacznej części personelu. Inna sprawa, czy ten tryb pracy w ogóle można dziś traktować jako benefit – czy też może jest to po prostu nowy standard.
Jakie benefity, czyli świadczenia pozapłacowe, są najważniejsze dla zatrudnionych – i na ile często są oferowane przez pracodawców? Oto najnowsza lista oparta na badaniu pomieszczonym w Raporcie płacowym Hays 2022. Jeśli chcesz poznać szczegóły, kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Najbardziej poważne zawody według Polaków ZOBACZ RANKING

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie