Depresja jest chorobą ducha i ciała. Nie oceniaj – wspieraj!

OPRAC.:
Marek Długopolski
Marek Długopolski
W Polsce liczba chorych na depresję przekroczyła już milion, a problem dodatkowo pogłębiła epidemia koronawirusa
W Polsce liczba chorych na depresję przekroczyła już milion, a problem dodatkowo pogłębiła epidemia koronawirusa pixabay
Depresja może dotknąć każdego - bez względu na wiek, płeć czy status społeczny. Recepta na zdrowie - także psychiczne - to m.in. regularna aktywność fizyczna, która redukuje stres i podnosi poziom hormonów szczęścia oraz zdrowa dieta.

Z szacunków Institute for Health Metrics and Evaluation wynika, że zaburzenia depresyjne są drugimi - po zaburzeniach lękowych - najczęściej występującymi na świecie. W całej Europie mierzy się z nimi około 22 milionów osób.

W Polsce liczba chorych przekroczyła już milion, a problem dodatkowo pogłębiła epidemia koronawirusa. Dla wielu z nas walka z COVID-19 wiąże się bowiem z przewlekłym stresem, obawami o zdrowie i strachem przed zakażeniem czy długotrwałą izolacją społeczną i osłabieniem więzi międzyludzkich.

Pierwsze symptomy rozwijającej się depresji często pozostają niezauważone, nie tylko przez bliskich, ale również samego chorego. O jej początkach mogą świadczyć m.in. trudności z podejmowaniem decyzji, brak motywacji do działania, pesymizm, negatywne postrzeganie samego siebie.

Do niepokojących objawów specjaliści zaliczają również obniżony nastrój, smutek i towarzyszący mu często płacz, lęk, utratę chęci życia, spadek aktywności i zainteresowania seksem oraz myśli samobójcze.

Depresja może dotknąć każdego

Depresja nie pozwala normalnie funkcjonować, pracować, uczyć się, jeść, spać, pielęgnować relacji. Dotknąć może każdego - bez względu na wiek, płeć czy status.

Coraz częściej z tego typu zaburzeniami mierzą się młodzi ludzi w wieku dojrzewania oraz dzieci. Zdrowie psychiczne tych najmłodszych opiera się na trzech głównych filarach - rodzinie, edukacji i relacjach z rówieśnikami. Pandemia koronawirusa boleśnie odbiła się zaś na każdym z nich. Specjaliści wskazują, że przyczyniła się ona do nasilenia używania leków, narażenia dzieci na zbyt dużą liczbę bodźców, pojawienia się problemów z pamięcią i koncentracją.

Ruch i dieta na dobry nastrój

W profilaktyce depresji kluczowe znaczenie ma zdrowy tryb życia. Zmniejszyć ryzyko zachorowania pomaga zdrowy sen, unikanie stresu, utrzymywanie bliskich i szczerych relacji. Zbawienny wpływ na umysł ma ruch. Aktywność fizyczna powoduje bowiem wytwarzanie hormonów szczęścia i redukuje stres. Ćwiczenia fizyczne pomagają w zapobieganiu depresji, są również jednym z elementów jej terapii.WHO zaleca osobom chorującym na depresję trening trzy razy w tygodniu po 45 minut.

Zdrowie psychiczne leży także na talerzu. Niektóre produkty zawierają naturalne składniki pomocne w zapobiegniu obniżonemu nastrojowi i przywracaniu dobrego samopoczucia. Niekorzystnie na nastrój działa z kolei dieta uboga w witaminy i składniki mineralne oraz kwasy tłuszczowe omega-3, a obfitująca w cukier i tłuszcze trans.

Zdrowe menu, wspierające produkcję hormonów szczęścia, każdy zainteresowany może przygotować dla siebie i swojej rodziny korzystając z darmowego portalu z dietami, stworzonego przez Narodowy Funduszu Zdrowia. Jest on dostępny na stronie diety.nfz.gov.pl

Nie wstydź się sięgnąć po pomoc

Jeśli mierzysz się z kryzysem psychicznym, nie wstydź się skorzystać ze wsparcia specjalistów. Dla wielu osób dotkniętych tego rodzaju problemem, bardzo cenna jest możliwość anonimowej rozmowy z pracownikami tzw. telefonów zaufania. Tego rodzaju pomoc możesz uzyskać m.in. pod numerami telefonów:

  • 116 123 - Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym, bezpłatnie, godz. 14-22.
  • 800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, bezpłatnie, czynny całą dobę.
  • 22 635 09 54 - Telefon Zaufania dla Osób Starszych, poniedziałek, środa, czwartek, godz. 17-20.
  • 22 594 91 00 - Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, środa - czwartek, godz. 17-19.
  • 22 484 88 01 - Antydepresyjny Telefon Zaufania, poniedziałek - piątek, godz. 15-20.

Czwarta fala COVID-19 w natarciu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie