MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Detronizacja golfa?

Redakcja
Pomimo że obydwie firmy oferują samochody dla tej samej grupy klientów, ich propozycje są zupełnie różne. Inżynierowie Volkswagena, zachęceni dotychczasowymi sukcesami samochodu, nie zdecydowali się na zasadnicze zmiany sylwetki. Golf IV ma więc identyczne rozwiązania stylistyczne, do jakich przyzwyczaiły nas poprzednie wersje pojazdu. Jednakże wrażenia stylistyczne są bardzo złudne. Nowy golf został opracowany od podstaw i, w przeciwieństwie do poprzednika, ma większy rozstaw osi i kół, bardziej zaokrąglone kształty i korzystniejszy współczynnik oporu powietrza (współczynnik Cx wynosi 0,31). Ponadto nowa płyta podłogowa i nowe technologie zgrzewania nadwozia spowodowały, że znany z wysokiej trwałości golf, stał się jeszcze bardziej trwały i bezpieczny.

Istnieje kilka samochodów, które od lat walczą o prymat na samochodowym rynku. Najbardziej znana para to volkswagen golf i opel astra, czyli pojazdy będące w wielu krajach na pierwszych miejscach list sprzedaży.

 Zupełnie inną drogę rozwoju przyjęli styliści firmy Opel. Ich samochody zmieniały kształt, odpowiadając na zapotrzebowanie rynku. Podstawą zabudowy obecnej astry stała się nowa płyta podłogowa, której rozstaw wynosi aż 2614 mm (rozstaw osi astry classic wynosi 2515 mm, a golfa IV - 2511 mm). Na niej zbudowano nadwozie, w którym połączono sportowy styl kompaktu i stylistykę opla, znaną z modelu vectra.
 Warto także zaznaczyć, że Astra była pierwszym samochodem, w którym podczas projektowania nadwozia korzystano ze specjalnego programu komputerowego o nazwie "Alias".
 Klasa samochodów kompaktowych w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacznie się zmieniła. Jej reprezentantami nie są już małe auta o skromnym, najtańszym wykończeniu. Opisywane pojazdy bardzo często oferują tyle samo miejsca, co samochody klasy średniej, mające swe premiery dziesięć lat temu. Posiadają także identyczne, jak tamte poziomy wyposażenia.
 Najpopularniejszymi wersjami, kupowanymi w Polsce, są modele z silnikami 1600 ccm. Obydwie jednostki uzyskują moc maksymalną 100 KM, trudno więc oczekiwać znacznych różnic w osiągach obydwu pojazdów. Tak też jest w rzeczywistości. Prędkość maksymalna wynosi powyżej 180 km/h, a przyspieszenia ok. 11 sek. Średnie spalanie w obydwu przypadkach - poniżej 7 l/100 km. Większe różnice dostrzegalne są w konstrukcji układów jezdnych, a zwłaszcza w układzie hamulcowym. Astra posiada bowiem klasyczny układ z hamulcami tarczowymi z przodu i bębnowymi z tyłu. W golfie zastosowano natomiast na wszystkich kołach hamulce tarczowe. Ponadto, w wyposażeniu standardowym, volkswagen oferuje system ABS.
 Za samochód w obydwu przypadkach, musimy zapłacić ok. 54 000 zł. Jeżeli zadowala nas brak elementów bezpieczeństwa, jak ABS, możemy wybrać opla. Zaoszczędzimy wówczas 2200 zł, czyli tyle, ile kosztuje zestaw elektrycznych szyb i centralnego zamka.

Bogusław Korzeniowski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski