Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dla dryblasów

Redakcja
Wysocy kierowcy nie muszą już martwić się o to, że w małych samochodach będzie im ciasno i że czubkami głów uderzać będą o sufit. Najnowsze trendy dotyczące konstrukcji mikrovanów zakładają bowiem, iż nadwozie takiego samochodu winno być wąskie, krótkie, ale za to wysokie.

Toyota yaris verso oraz opel agila to reprezentanci tak modnych ostatnio mikrovanów. Ich charakterystyczną cechą są wysokie nadwozia.


     Przykładów tego typu aut nie trzeba szukać daleko. Toyota yaris verso i opel agila to pojazdy wnoszące w życie dryblasów wiele optymizmu. To także samochody o nowoczesnych, ciekawych rozwiązaniach technicznych.
     W obu przypadkach karoserie aut wyposażone zostały w pięcioro drzwi, przy czym tylna klapa verso otwierana jest na bok, zaś agili tradycyjnie do góry. Wymiary nadwozi przemawiają na korzyść toyoty (3860/1690/1680:3500/1620/1660 mm). Z powyższego wynika, że jest ona dłuższa od opla o 360, wyższa o 70 i szersza o 20 milimetrów. Jakkolwiek parametry długości i szerokości nie są druzgocąco różne, tak 36 centymetrów więcej na długości robią swoje.
     Dzięki temu, a także za sprawą pomysłowo chowanych w podłogę tylnych foteli verso bije agilę i to dość poważnie pod względem wielkości przestrzeni bagażowej. Standardowo bagażnik yarisa może pomieścić 390 litrów, ale już po zmianie "scenografii" aż 2160. Tymczasem agila zabiera na pokład zaledwie 248 litrów bagażu, by po złożeniu tylnej kanapy i utworzeniu płaskiej podłogi powiększyć tę wartość do 1250 litrów. Zapewne dane te są tak różne również dlatego, że toyota yaris verso posiada większy niż opel agila rozstaw osi (2500:2360 mm).
     Wnętrza obu samochodów to ciąg dalszy różnic. Zbudowana na bazie yarisa verso zachowuje design kokpitu swojego pierwowzoru. Znajdziemy tutaj zatem nowatorską tablicę przyrządów ze stwarzającym wrażenie głębi, centralnym wyświetlaczem. Styliści projektujący wnętrze agili odeszli od oryginalności przedkładając ponad nią funkcjonalność wcześniejszych modeli. W tablicy agili zastosowano ten sam co w astrze układ oraz te same co w niej wskaźniki i dźwignie. W kokpicie verso znaleźć można także znacznie większą niż w agili ilość podręcznych schowków (prawie 230 litrów pojemności).


     Co do seryjnego wyposażenia obu opisywanych aut, to w podstawowej wersji yarisa znajdują się: ABS, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz, elektrycznie podnoszone szyby, centralny zamek i immobiliser (za dopłatą odtwarzacz CD, klimatyzacja oraz dwa szklane dachy), zaś w agili elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, ciekłokrystaliczny wyświetlacz, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne oraz instalacja radiowa. Pozostałe udogodnienia za dopłatą.
     Pod maską toyoty yaris verso montowana jest nowoczesna, wykonana w technice VVTi (Variable Valve Timing), czterocylindrowa, szesnastozaworowa, rzędowa, benzynowa, umieszczona z przodu pojazdu jednostka napędowa. Z pojemności skokowej 1299 cm sześc. uzyskuje ona maksymalną moc 86 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 124 Nm przy 4400 obr./min. Wyposażony w ten silnik samochód od 0 do stu przyspiesza w 12,5 sekundy, rozwija szybkość maksymalną 165 km/godz. i zużywa średnio 6,7 litra benzyny na sto.
     Opel agila napędzany jest dwoma rodzajami silnika. Do wyboru klientów pozostają jednostki: 3-cylindrowa oraz czterocylindrowa. Pierwsza o pojemności 973 cm sześc., maksymalnej mocy 58 KM przy 5600 obr./min, maksymalnym momencie obrotowym 85 Nm przy 3800 obr./min, przyspieszeniu 18 sekund do setki, średniej szybkości 142 km/godz. i średnim zużyciu benzyny 6,3 litra na sto, druga o pojemności skokowej 1199 cm sześc., maksymalnej mocy 75 KM przy 5600 obr./min, przyspieszeniu 13,5 sekundy do stu, szybkości maksymalnej 155 km/godz. oraz średnim zużyciu 6,5 litra benzyny na sto.
     Pewna przewaga toyoty yaris verso nad oplem agilą widoczna jest gołym okiem, ale nie zmienia to faktu, że oba samochody godne są uwagi fanów motoryzacji.
      MH
Zdjęcia: Jacek Jurecki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski