Warto nadmienić, że wytyczne nadzoru finansowego będą dotyczyć wyłącznie szkód osobowych, które są likwidowane z obowiązkowego ubezpieczenia OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. W przypadku tych polis, widoczne jest bardzo duże zróżnicowanie zadośćuczynień wypłacanych rannym osobom oraz rodzinom śmiertelnych ofiar wypadków.
Z punktu widzenia kierowców oraz innych użytkowników dróg szczególnie istotne są te zalecenia, które mówią, że propozycja ugody dla poszkodowanych powinna uwzględniać termin jej możliwego zawarcia i wyjaśnienie sposobu ustalenia rekompensaty.
Zadośćuczynienie ma pełnić funkcję kompensacyjną i powinno stanowić odczuwalną wartość dla poszkodowanego, ale równocześnie nie może przyczyniać się do nieuzasadnionego wzbogacenia ofiary wypadku. Ważne jest to, że wysokość świadczenia za szkody osobowe nie zależy od stopy życiowej i poziomu dochodów poszkodowanego. Jednocześnie zakład ubezpieczeń nie może ustalać zadośćuczynienia, kierując się tylko i wyłącznie procentowym uszczerbkiem na zdrowiu.
Uchwała Sądu Najwyższego (SN) z 19 maja 2016 r. nie obliguje poszkodowanych do tego, aby w pierwszej kolejności korzystali z publicznej służby zdrowia. Takie stanowisko SN może w przyszłości skutkować wzrostem wartości odszkodowań i składek OC dla kierowców. Ubezpieczyciele prawdopodobnie spróbują obniżyć koszty, proponując poszkodowanym leczenie we współpracujących NZOZ-ach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?