Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego hybrydy nie cieszą się zainteresowaniem w Polsce?

Marcin Dratwa
Rynek. Największym problemem hamującym rozwój segmentu aut hybrydowych są wciąż ich bardzo wysokie ceny.

To jedna z głównych przyczyn, dla których producenci pokazują takie samochody w niewielkich seriach. Inaczej jest w USA i w Europie Zachodniej, gdzie pojazdy ekologiczne szybko zdobywają rynek.

– Sprzedaż hybryd w Polsce idzie bardzo słabo, ponieważ użytkownicy tych samochodów nie mogą liczyć na żadne ulgi, na zniżki autostradowe, na bezpłatne parkowanie. Dodatkowo silnik hybrydowy, który ma pojemność powyżej 2 litrów, jest jeszcze obłożony wysoką, nieekologiczną akcyzą – stwierdza Stanisław Dojs, PR menedżer Volvo AutoPolska.

Nowe i sprowadzane z zagranicy samochody są w Polsce objęte akcyzą zależną od pojemności silnika. Przy jednostce napędowej do 2 litrów akcyza wynosi 3,1 proc., a dla większych silników – aż 18,6 proc. Samochody, takie jak Volvo V60 Plugin Hybrid, które są wyposażane w jednostki o pojemności 2,4 litra, nie mają szans na żadne ulgi lub inne zachęty.

Inaczej jest w krajach Europy Zachodniej. Na przykład w Holandii. Nabywcy samochodów normalnie płacą tam ponad 20-proc. podatek. Jednak za hybrydę wysokość podatku spada do ok. 7 proc. lub nawet do zera. Podczas pierwszej rejestracji samochodu trzeba także zapłacić tzw. podatek bpm. Jest on obliczany na podstawie emisji CO2 danego pojazdu. Dla aut emitujących mniej niż 88 g dwutlenku węgla na kilometr (dla silników benzynowych) lub 70 g na kilometr (dla diesli) władze wprowadziły zwolnienie z podatku.

Dla porównania, przy rejestracji najmniej ekologicznych pojazdów (powyżej ok. 200 g CO2/km), wysokość podatku bpm przekracza 15 tys. euro.

– Jak na razie samochody hybrydowe nie dominują na żadnym rynku, włącznie z amerykańskim, ale to właśnie tam oraz w Japonii ich sprzedaż jest największa _– stwierdza Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. _– W Europie ten rodzaj napędu ma marginalne znaczenie. Na naszym kontynencie przez lata budowano zaufanie dla silników wysokoprężnych i __ich rozwój techniczny okazał się rzeczywiście duży.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski