Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego Polacy coraz częściej wybierają rower jako główny środek transportu? „Infrastruktura się rozwija, mentalność się zmienia”

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
Popularność rowerów wśród Polaków z roku na rok rośnie. Ponad 70 proc. Polaków jeździ na rowerze, a co czwarty korzysta z jednośladu przez cały rok. W lutym br. Parlament Europejski niemal jednogłośnie parlament przyjął rezolucję w sprawie opracowania strategii Unii Europejskiej w zakresie transportu rowerowego. – Dokument wskazuje, że transport rowerowy do 2030 roku powinien się podwoić, co oznacza, że powinniśmy przejeżdżać na rowerze w Europie około 312 mld km – mówi nam Mateusz Pytko, Polskie Stowarzyszenie Rowerowe. Czy tak się stanie?

Spis treści

Popularność rowerów wśród Polaków z roku na rok rośnie. Obecnie ponad 70 proc. Polaków jeździ na rowerze, a co czwarty rowerzysta korzysta z jednośladu przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych. Dotychczas realizowane badania jednoznacznie pokazują, że rowerowa rewolucja nad Wisłą już się rozpoczęła i Polacy coraz częściej wybierają ten środek transportu w swoich codziennych podróżach.

Polacy są gotowi przesiąść się na rower

Wiele miast boryka się z wysokim poziomem zanieczyszczenia powietrza. Na daleki od oczekiwań stan środowiska w znacznym stopniu mają wpływ uprzemysłowienie i transport. I choć rozwój miast jest nieunikniony, może się odbywać w sposób zrównoważony.

Zdaniem ekspertów, dobrym rozwiązaniem jest zwiększenie świadomości ekologicznej i wprowadzenie nowego modelu mobilności, gdzie rowery wraz z komunikacją publiczną staną się kluczowymi i uprzywilejowanymi elementami transportu, ponieważ, jak podano – za 80 proc. zanieczyszczeń powietrza w Polsce odpowiada transport drogowy.

Okazuje się, że sami Polacy są gotowi przesiąść się na rower, ich otwartość na zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych wzrosła w czasie pandemii i cały czas się utrzymuje. Z roku na rok coraz tłoczniej robi się na ścieżkach rowerowych. Polacy doceniają przewagi zdrowotne, ekologiczne i ekonomiczne jednośladów.

– Rower jest bardzo ekologicznym środkiem transportu. Dzięki temu, że poruszamy się jednośladem, przede wszystkim mamy wpływ na to, że żyjemy w czystszym otoczeniu i czystszym środowisku, ponieważ rower jest pojazdem zeroemisyjnym, nie powoduje korków w miastach, a przez to, że pedałujemy, jesteśmy zdrowsitłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Mateusz Pytko, prezes zarządu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.

Czy jesteśmy gotowi na większą ilość transportu rowerowego? Zdaniem Pytko, zdecydowanie tak. – Chcemy, żeby ta tendencja wzrostowa utrzymywała się jak najdłużej – mówi. – W krajach europejskich, ludzi podróżującymi rowerami procentowo jest znacznie więcej niż w Polsce, ale mamy nadzieję, że to będzie się rozwijało – dodaje.

Czynnik finansowy wciąż odgrywa znaczną rolę

Ekspert przyznaje, że w poszczególnych miastach pojawia się ta infrastruktura rowerowa i systematycznie jest rozbudowywana, jest większa, lepsza i jego zdaniem dalej tak będzie się to rozwijało. Jednak zwraca uwagę na brak wsparcia „na poziomie krajowym”.

– Chodzi na przykład o dotacje, jak ma to miejsce w innych krajach europejskich, gdzie z obniżonym VAT-em można kupić rowery, sprzęt rowerowy, nie wspominając o coraz popularniejszych rowerach elektrycznych, które objęte są znaczącymi dopłatami – wymienia.

Badanie wykonane w ubiegłym roku, podczas kampanii Rowerowa Rewolucja, wykazało, że 62 proc. ankietowanych Polaków skłaniałaby się do zakupu roweru elektrycznego, jeśli jego cena byłaby niższa dzięki dopłatom. W tym samym sondażu 81 proc. badanych Polaków zadeklarowało, że chciałoby mieć wpływ na poziom czystości powietrza we własnym mieście. A trzy czwarte ankietowanych przyznało, że temat ekologii i natężenia ruchu w miastach jest dla nich istotny.

Rewolucja na rzecz czystego transportu już się rozpoczęła

Jednym z istotnych działań, mających na celu poprawę jakości powietrza, jest wprowadzanie Stref Czystego Transportu. Na podstawie przyjętej nowelizacji ustawy od stycznia 2022 roku polskie samorządy mogą je tworzyć zarówno w dużych, jak i małych miejscowościach.

SCT, czyli obszary w mieście, do których mogą wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin, mają na celu zmniejszenie zanieczyszczeń i poprawę jakości życia mieszkańców. Ograniczenie możliwości wjazdu najstarszym autom lub tym pozbawionym filtrów przyczyni się także do rozwoju mikromobilności.

Samochody nadal będą uczestniczyć w ruchu miejskim, ale w ograniczonym stopniu. W ich miejsce pojawią się środki komunikacji przyjazne środowisku i ludziom – priorytet zyskają rowerzyści oraz komunikacja zbiorowa. Korki się zmniejszą, a stan powietrza się poprawi – miasta staną się lepszymi miejscami do życia. Co ciekawe, w Europie jest 320 stref czystego transportu, do końca dekady liczba ta ma przekroczyć 500.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego uwolni potencjał rowerów w Europie?

Parlament Europejski w lutym niemal jednogłośnie parlament przyjął rezolucję w sprawie opracowania strategii Unii Europejskiej w zakresie transportu rowerowego. Dokument zobowiązuje Komisję Europejską do działań na rzecz podwojenia liczby kilometrów przejechanych rowerami w Europie do 2030 r.

– Co do rezolucji Parlamentu Europejskiego, która weszła w życie w lutym tego roku, to ona wskazuje, że transport rowerowy do 2030 roku powinien się podwoić, co oznacza, że powinniśmy przejeżdżać na rowerze w Europie około 312 mld km rocznie – tłumaczy nam ekspert.

Czy tak się stanie? Zdaniem Pytko, są na to duże szanse, ponieważ wspomniana rezolucja wskazuje na większe zaangażowanie w branżę rowerową, jeżeli chodzi o produkcję, o infrastrukturę i o wszystko to, „co sprzyja użytkowaniu rowerów”.

Obecnie europejska deklaracja rowerowa obowiązuje w 11 krajach Unii Europejskiej, a w 12 państw członkowskich deklaruje honorowanie krajowej strategii rowerowej. Polska jeszcze nie dołączyła do tego grona, ale być może teraz, w obliczu nowych możliwości, które otwiera rezolucja Parlamentu Europejskiego, podejmie działania na poziomie strategicznego podejścia do ruchu rowerowego.

W Rezolucji Parlamentu Europejskiego określono 17-punktowy plan działania w celu rozwoju infrastruktury rowerowej, stworzenia w Europie podatnego gruntu dla produkcji rowerów, komponentów i baterii rowerowych, a także utworzenia 2 mln miejsc pracy w „ekosystemie rowerowym”, obejmującym sektory produkcji, turystyki, handlu, zdrowia i sportu, gdzie już dziś zatrudnienie znajduje milion Europejczyków.

Wspomniana rezolucja PE oznacza uznanie roweru za pełnoprawny środek transportu i kluczowy atut przemysłowy służący realizacji długoterminowych celów w zakresie klimatu i czystej produkcji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski