Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do e-urzędu na razie zaglądają nieliczni

Piotr Tymczak, Piotr Drabik
Archiwum
Administracja. Kraków chwali się, że przez internet można załatwić 104 sprawy. Jednak w większości przypadków mieszkańcy i tak muszą złożyć wizytę w magistracie

Kraków ze 104 usługami jest na pierwszym miejscu wśród polskich miast pod względem załatwiania spraw urzędowych przez internet. Stolica naszego regionu udostępnia najwięcej aplikacji na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

PRZECZYTAJ NASZ KOMENTARZ:**Kiedy urzędowa pieczątka trafi do lamusa**

Prowadzeniem platformy zajmuje się Centrum Projektów Informatycznych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Na ePUAP zamieszczane są usługi samorządów w Polsce.

Krakowski magistrat przyznaje, że spośród 104 spraw udostępnionych w wirtualnej sieci, w całości - bez wychodzenia z domu - można przeprowadzić tylko 40 z nich. Dotyczy to m.in. sprostowania lub uzupełnienia aktu stanu cywilnego, przekazania wniosków i uwag do sporządzanych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a także pozyskania wypisu z takich miejscowych planów.

Drogą elektroniczną pozyskamy też różnego rodzaju zaświadczenia, załatwimy sprawy związane z wysokością podatku od nieruchomości, czy dopiszemy się do spisu wyborców.

Natomiast 64 sprawy z uwagi na obowiązujące przepisy prawne można tylko częściowo załatwić drogą on-line. W takich przypadkach trzeba np. dołączyć dokumenty w formie oryginału, a więc konieczna jest wizyta w magistracie. Zdarza się, że pełne załatwienie sprawy przez internet uniemożliwia format załączników możliwy do przesłania jedynie w wersji papierowej. Tak jest w przypadku różnego rodzaju projektów, wizualizacji, np. gdy ich wielkość uniemożliwia ich przesłanie drogą internetową.

Pierwsze formularze Urząd Miasta Krakowa udostępnił na ePUAP w 2010 roku. Od tego czasu stale liczba spraw załatwionych w Krakowie drogą elektroniczną rośnie z dużą dynamiką. W 2010 r. było ich tylko 127, rok później - 586, w 2012 roku - 6780, a w 2013 - aż 12 600. Dla porównania w Tarnowie od 2010 roku w ramach ePUAP-u wpłynęło 5407 pism (w tym kilkadziesiąt wniosków od osób fizycznych, reszta od firm i instytucji publicznych).

- Chcemy umożliwić mieszkańcom jak najbardziej skuteczny kontakt z urzędem. Temu służy ciągłe udoskonalanie elektrycznej administracji - zaznacza Filip Szatanik, zastępca dyrektora Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Miasta.

Ale specjaliści z dystansem podchodzą do ePUAP. Przyznają, że jeszcze długa droga do tego, aby mieszkańcy (tak jak w przypadku banków) mogli niemal wszystkie sprawy urzędowe załatwiać za pomocą internetu. Ze statystyk z początku roku wynika, że konto na ePUAP założył tylko 1 proc. z 19 mln internautów w naszym kraju.

- Jeszcze ani jednej sprawy w pełni nie załatwiłem za pomocą tego systemu - mówi Krzysztof Głąb, prezes stowarzyszenia "Miasta w Internecie". I przypomina, że ePUAP został zaprojektowany 12 lat temu, a od tego czasu dokonała się prawdziwa rewolucja, zarówno w zakresie technologii, jak i systemu funkcjonowania e-urzędów.

- O tym, jak niefunkcjonalny jest ePUAP, świadczy fakt, że pomimo podejmowanych prób nie został on wdrożony w innych krajach Unii Europejskiej - zwraca uwagę Krzysztof Głąb. - Władze powinny dążyć do zaprojektowania nowego, bardziej przyjaznego systemu e-administracji. Polacy za pomocą internetu chcą w ciągu kilku minut, załatwić sprawę urzędową, ale ePUAP wcale tego nie ułatwia - dodaje.

Kraków ma w planach rozbudowę systemu elektronicznych usług publicznych w ramach projektu SEUP (System Elektronicznych Usług Publicznych) współfinansowanego w 75 proc. ze środków UE. Wdrożenie projektu (przewidywane na 31 marca 2015 r.) spowoduje cyfrowe odwzorowanie wszystkich spraw wnoszonych do UMK (również tych w formie papierowej), co w efekcie pozwoli m.in. na pełny, elektroniczny dostęp klienta do danej sprawy.

Będzie też możliwe zapoznanie się ze stanem załatwiania sprawy, umówienie się na wizytę, przy czym klient będzie automatycznie powiadamiany o niej poprzez SMS elub e-mail. Projekt umożliwi elektroniczne załatwianie spraw dotyczących pojazdów i kierowców, podatków, spraw administracyjnych, stanu cywilnego, kształtowania środowiska, związanych z pochówkiem i zajęciem pasa drogowego.

Usługi internetowe
* Kraków - 104 usługi
* Łódź - 55
* Gdańsk - 27
* Wrocław - 26
* Warszawa - 24
* Poznań - 6

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski