Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Krakowa z Nowego Sącza w godzinę? Ogłoszono przetarg na modernizację odcinka linii kolejowej nr 104 łączącej Klęczany z Nowym Sączem

Joanna Mrozek
Joanna Mrozek
Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy na Dunajcu w Nowym Sączu, który powstanie w ramach inwestycji
Tak będzie wyglądał nowy most kolejowy na Dunajcu w Nowym Sączu, który powstanie w ramach inwestycji PKP PLK
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetargi na wykonanie modernizacji dwóch odcinków: z Chabówki do Rabki Zaryte oraz z Klęczan do Nowego Sącza. - To ważna inwestycja dla całej Małopolski, ale szczególnie istotna dla regionu Sądecczyzny, który w wyniku wieloletnich zaniedbań stał się wykluczony komunikacyjnie - podkreślała minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dopiero w 2024 roku ruszy budowa nowej linii przebiegającej przez Podłęże do Szczyrzyca, a ta potrwa nawet do 4 lat.

FLESZ - Zmiany zasad izolacji i kwarantanny

od 16 lat

Na tę inwestycję mieszkańcy Sądecczyzny czekają od lat. Budowa linii Chabówka – Nowy Sącz na usprawnić ruch pasażerów, którzy chcą się dostać, np. z Nowego Sącza do Krakowa w krótkim czasie. Teraz ogłoszono przetarg na modernizację dwóch linii kolejowych, które znajdują się na tej trasie. Podczas konferencji prasowej prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel oraz minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk informowali, że procedura przetargowa potrwa nawet do 9 miesięcy.

- Jesteśmy na końcowym etapie przygotowania dokumentacji projektowej na całą inwestycję, łącznie z budową nowej linii Podłęże-Strzyrzyc (przyp. red. linia kolejowa nie będzie przebiegać przez Piekiełko, ale w pobliżu tej miejscowości). Zakładamy, że na budowę nowego odcinka powinniśmy wejść w roku 2024, czas budowy to 3-4 lata. Jeśli chodzi o odcinki już istniejące, czyli te od Rabki do Mszany czy od Klęczan to jesteśmy gotowi ogłosić prace w ciągu kilku najbliższych miesięcy - mówi podczas konferencji Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Realnym czasem zakończenia budowy nowego odcinka to 2027.

Nowe połączenie - określane jako „Podłęże - Piekiełko”, składa się z modernizowanej 75-km linii między Chabówką a Nowym Sączem, wyjątkiem jest odcinek w Limanowej - stacja zostanie zbudowana cztery metry wyżej oraz nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna.

- Teren jest bardzo trudny, ale bardzo istotny, pokazujący, że uzyskamy parametry nawet do 150 km na godzinę w warunkach górskich, w niezwykle ważnych obszarach - tłumaczy Merchel.

Co powstanie w ramach inwestycji?

W związku z inwestycją na trasie między bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie stacja Marcinkowice oraz przystanki Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Wyższe perony oraz nowe przejścia podziemne, winda i dojścia ułatwią podróże oraz pozwolą na lepszy dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja obejmuje tory i urządzenia oraz przejazdy kolejowo-drogowe i obiekty inżynieryjne.

W Nowym Sączu planowana jest budowa dwóch wiaduktów: przy ul. Kolejowej/Zielonej oraz przy ul. Krakowskiej ( Os. Helena). Nowe wiadukty zastąpią dwa przejazdy kolejowo-drogowe i zapewnią bezpieczny ruch kolejowy i drogowy oraz usprawnią komunikację w mieście.

W Rabce zostanie wybudowane skrzyżowanie dwupoziomowe, zmieniony zostanie układ drogowy, dzięki tej inwestycji pociągi na tej linii, czyli w kierunku Chabówka, Mszana Dolna w kierunku Limanowej i dalej przez Klęczany do Nowego Sącza, będą mogły kursować bezkolizyjnie. Całość prac wyceniona jest na ponad miliard złotych.

- Co ważne po każdym etapie ukończenia danego odcinka będzie możliwy na nim ruch pasażerski. Chcemy uruchomić i skomunikować na początek Nowy Sącz z Marcinkowicami - zaznacza Mateusz Wanat, zastępca dyrektora Regionu w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 godziny. Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją.

- Krok po kroku i Sądecczyzna będzie wielkim miejscem rozwoju transportu kolejowego. Zapewniam, że kolej Podłęże - Piekiełko to nie ostatnia inwestycja kolejowa w regionie, bo chcemy tu przyciągnąć także innych przewoźników i wzbogacić infrastrukturę z tym związaną - dodaje poseł Arkadiusz Mularczyk, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. rozwiązań Komunikacyjnych w Małopolsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski