Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobre drogi, tory i lotniska nakręcają miliardowe biznesy

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
- Nowoczesna komunikacja i transport to system naczyń połączonych. Nie ma dworców kolejowych czy lotnisk bez sieci dróg, parkingów itp. - mówili uczestnicy naszej debaty.
- Nowoczesna komunikacja i transport to system naczyń połączonych. Nie ma dworców kolejowych czy lotnisk bez sieci dróg, parkingów itp. - mówili uczestnicy naszej debaty. Andrzej Banaś
Debata. Stan infrastruktury długo blokował rozwój gospodarczy Krakowa i Małopolski. Wraz z jego poprawą mądre firmy znajdują dla siebie nowe szanse i umieją je wykorzystać - wynika z VIII Forum Przedsiębiorców Małopolski.

Głosy uczestników debaty podsumowującej VIII Forum Przedsiębiorców Małopolski „Drogi rozwoju”, zorganizowanego w Krakowie przez Dziennik Polski 23 października.

Krzysztof Mamiński, prezes PKP:

- Udział kolei w przewozach towarowych i pasażerskich szybko się zwiększa. To efekt największych od dekad inwestycji w infrastrukturę i tabor. Pasażerowie i przedsiębiorcy patrzą na szybkość przewozową, punktualność, a to się stale poprawia i będzie poprawiać właśnie dzięki inwestycjom. Nowoczesny transport musi stanowić całość, kolej ma w nim do odegrania kluczową rolę. Pomaga przy tym odkorkować i likwidowac smog.

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych:

- Krajowy Program Kolejowy obejmuje ponad 220 inwestycji za ponad 66 mld zł. Małopolska istotnie na tym korzysta. W najbliższych latach trasy kolejowe z komfortowymi przystankami m.in. Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze będą w pełni spełniać oczekiwania pasażerów. Na realizację tych inwestycji w województwie małopolskim pójdzie ponad 9 miliardów złotych.

Już w grudniu wszyscy skorzystają z nowej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Dobudowa dwóch torów aglomeracyjnych między Krakowem Głównym a Płaszowem - za miliard - stworzy oczekiwane wygodniejsze i sprawniejsze połączenia w mieście. Powstaną nowe węzły przesiadkowe, przystanki: Złocień i Grzegórzki, które zwiększą integrację kolei z komunikacją miejską.

Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport:

- Budowa nowego pasa startowego, który jest sercem lotniska, to najważniejsza inwestycja od dziesięcioleci. Obecny pas powstał w latach 50. XX wieku. Nie da się zbudować nowego w miejscu starego. Pojawiają się głosy, że dało się to zrobić np. we Frankfurcie. Ale tam jest kilka pasów startowych, więc można było prowadzić prace bez zamykania lotniska. W Gdańsku czy Wrocławiu zakres prac był nieporównywalny z tymi, jakie są konieczne w Balicach.

Nie jest możliwe przeprowadzenie robót w Krakowie na istniejącym pasie bez długoterminowego zamknięcia lotniska. Konsekwencje dla regionu byłyby katastrofalne. Zaproponowaliśmy mieszkańcom i samorządom ścisłą współpracę przy ograniczaniu negatywnego wpływu lotniska na otoczenie.

Janusz Fudała, prezes Orlen Oil:

- ORLEN Oil jest jedną z czołowych światowych firm wprowadzających innowacje technologiczne w środkach smarnych, głównie marki Platinum. Co piąty samochód ciężarowy w Polsce wykorzystuje olej z rodziny Platinum Ultor. Mamy dobrze wyposażone laboratorium badawcze oraz kilkunastoosobowy zespół badań i rozwoju, który non stop pracuje nad innowacyjnymi wyrobami. Jesteśmy dumni z tego, iż polska marka skutecznie konkuruje jakością z wyrobami światowych koncernów.

W roku przyszłym po raz pierwszy w historii sprzedamy zapewne ponad 100 tys. ton środków smarnych. Zdajemy sobie sprawę z wyzwania, jakie stawia przed branżą motoryzacyjną postęp technologiczny, w tym elektromobilność. Tworząc nieustannie innowacyjne rozwiązania możemy być pewni, że sobie poradzimy.

Tomasz Lubowiecki, prezes 7R:

- Jako deweloper budujemy magazyny, by inni mogli w nich prowadzić biznes. Największym naszym klientem są sieci handlowe, ale obecnie na pierwszy plan wysuwa się e-commerce, co jest znakiem czasu: coraz więcej kupujemy przez internet. To zmienia biznes, powoduje potężny rozwój logistyki magazynowej. Gigant - Amazon ma już w Polsce ponad milion metrów kw. magazynów, a dostarcza produkty głównie na zachód Europy. Nie ulokowałby się u nas, gdyby nie było infrastruktury.

Branża logistyki magazynowej płaci w Polsce coraz wyższe podatki. Nasze centrum Kraków-Kokotów da 4 mln zł wpływów rocznie do kasy gminy Wieliczka. A nie byłoby go, gdyby nie droga łącząca autostradę A4 z Wielicką Strefą Aktywności Gospodarczej. Myśmy w 2008 r. kupili tam teren i chcieliśmy inwestować, ale nie było tej nieszczęsnej drogi. Wszystko przyspieszyło, gdy zapadła decyzja o zorganizowaniu tam Światowych Dni Młodzieży.

Pomysł był burmistrza, my udostępniliśmy grunty. I powstała droga. Kosztowała 5 mln zł. A my wraz z innymi firmami mogliśmy tam zainwestować ponad 500 mln zł. To pokazuje, że relatywnie drobne kwoty na infrastrukturę pozwalają uruchomić ogromne środki - i przynieść korzyści.

Za tydzień głosy liderów organizacji gospodarczych.

WIDEO: Barometr Bartusia (odc. 7)

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dobre drogi, tory i lotniska nakręcają miliardowe biznesy - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski