Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobrowolne i obustronne

WES
- Ponieważ nie mogłam załatwić reklamacji butów w sklepie, gdyż sprzedawca nie chciał uznać ewidentnej wady - skierowałam sprawę do Stałego Polubownego Sądu Konsumenckiego przy Inspekcji Handlowej. Niestety, tu też nie udało się nic załatwić, gdyż sprzedawca nie odbierał korespondencji od Inspekcji Handlowej, a okazuje się, że bez jego zgody sąd polubowny nie może wszcząć postępowania. Jaki sens ma funkcjonowanie sądu, stawienie się przed którym jest tylko dobrowolne - zastanawia się Anna Z.

Niestety, rzeczywiście działające we wszystkich województwach przy IH Stałe Polubowne Sądy Konsumenckie mogą rozpatrywać wnioski jedynie wtedy, jeśli druga strona sporu wyrazi zgodę na stawienie się przed ich obliczem, czyli - mówiąc bardziej fachowo - wyrazi na to zgodę w formie "zapisu na sąd".
Fakt, że polubowne załatwienie sprawy możliwe jest jedynie przy zgodzie wszystkich zainteresowanych, wynika zresztą z samej definicji słownikowej słowa polubownie, oznaczającego: poprzez dobrowolne i obustronne porozumienie pomiędzy stronami konfliktu. _Skoro więc _dobrowolne - zawsze może się okazać, że jedna ze stron konfliktu tej dobrej woli nie ma. W ostatnich latach coraz częściej się zdarza, że pozwany handlowiec czy usługodawca odmawia zgody na sądowy zapis; często nawet w ogóle odmawia przyjmowania listów poleconych od sądu polubownego_. _W takich przypadkach sąd zmuszony był zwrócić konsumentom złożone wnioski, gdyż nie może doręczyć stronie przeciwnej odpisów wniosków.
Nie można jednak twierdzić, że skoro stawiennictwo przed tym sądem jest dobrowolne, to jego postępowanie nie ma sensu. Dość powiedzieć, że do krakowskiego SPSK w ciągu 15 lat jego funkcjonowania wpłynęło ponad 1500 wniosków, z czego tylko kilkadziesiąt zostało załatwionych nie po myśli kupujących - a wyrok sądu polubownego ma taką samą moc prawną, jak sądu powszechnego.
W zależności od tego, z jaką sprawą konsument zgłasza się do sądu, może domagać się: dostawy produktu lub wykonania usługi, naprawy produktu lub poprawy nienależycie wykonanej usługi, wymiany niezgodnego z umową produktu, odstąpienia od umowy, informacji na temat produktu czy usługi, wypłaty odszkodowania, zwrotu pierwszej raty, zwrotu innych dokonanych wpłat, obniżenia ceny niepełnowartościowego towaru lub usługi. Złożenie wniosku do SPSK jest bezpłatne. Strona przegrywająca spór ponosi koszty postępowania w sprawie. Większość spraw dotyczy roszczeń z tytułu umowy kupna-sprzedaży (głównie obuwia, odzieży, a także źle czy nieterminowo wykonanych usług). (WES)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski