Mijający miesiąc obfitował w wydarzenia świadczące o tym, że Polska znajduje się w ścisłym centrum znaczących producentów samochodów. Blisko 1000 gości, wśród nich przedstawiciele świata polityki i gospodarki, załogi i związków zawodowych z Polski i Niemiec oraz przedstawiciele koncernu Volkswagen AG, uczestniczyło w minionym tygodniu w uroczystości otwarcia fabryki wybudowanej specjalnie dla nowego VW Craftera.
800 mln euro we Wrześni
Najnowocześniejsza fabryka w Europie została zbudowana w 23 miesiące. Nakłady finansowe w wysokości 800 milionów euro przeznaczone na budowę fabryki oraz wyposażenie jej w urządzenia produkcyjne świadczą, że zakład we Wrześni jest największą dotychczas inwestycją zagraniczną w Polsce. O skali tej inwestycji świadczą również gabaryty zbudowanych obiektów. Hala montażu ma powierzchnię 107 tys. mkw., co odpowiada 13 boiskom do piłki nożnej, a hala budowy karoserii - 64 227 mkw., co odpowiada z kolei 9 boiskom.
500 mln euro w Jaworze
Koncern Daimler AG podjął ostateczną decyzję dotyczącą budowy fabryki silników w polskim Jaworze i podpisał z polskimi partnerami umowę o zakupie działki. Daimler planuje zainwestować łącznie 500 mln euro w nowy zakład produkcji, W nowoczesnej fabryce (high-tech) będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych firmy Mercedes-Benz.
Nowa fabryka będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą Przemysł 4.0 (Industry 4.0) i ma ambicję być wskaźnikiem gospodarczym w sektorze produkcji silników.
Oficjalne ogłoszenie inwestycji odbyło się podczas spotkania Markusa Schäfera, członka zarządu Mercedes-Benz Cars ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw, z premier Beatą Szydło i wicepremierem Mateuszem Morawieckim w Warszawie.
150 mln euro w Jelczu
Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce Daimlera planowane jest na rok 2019, prace budowlane mają się rozpocząć w 2017 r.
Z kolei Toyota Motor Europe ogłosiła, że w 2018 roku rozpocznie produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych w Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu, a także dwóch silników benzynowych - 1,5 l w 2017 roku oraz 2,0 l w 2019 roku - w fabryce Toyota Motor Industries Poland (TMIP) w Jelczu-Laskowicach.
Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą ok. 650 mln zł, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie Toyoty w inwestycje produkcyjne w Polsce do ponad 4 mld zł. - Cieszymy się, że możemy wprowadzić produkcję dodatkowych silników benzynowych oraz napędów hybrydowych do serca Europy - do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności - podkreślał Johan van Zyl, prezes Toyota Motor Europe.
Przekładnia hybrydowa jest kluczowym elementem technologii hybrydowej Toyoty, która koordynuje współdziałanie napędu elektrycznego i silnika spalinowego. Przekładnia z Wałbrzycha będzie współpracowała z silnikiem montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyota Auris i Toyota Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR, nowym crossoverze.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?