Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dobrze wydajemy unijne dotacje na turystykę. Za mało ją promujemy

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Szlak Frontu Wschodniego I Wojny ŚwiatowejUwagi NIK: nieposiadanie przez beneficjenta precyzyjnych danych dotyczących liczy osób korzystających z dofinansowanych inwestycji, związanych z monitorowaniem wskaźnika rezultatu projektu, umożliwiających porównanie danych w poszczególnych latach i dających pełną wiedzę o rezultatach projektu
Szlak Frontu Wschodniego I Wojny ŚwiatowejUwagi NIK: nieposiadanie przez beneficjenta precyzyjnych danych dotyczących liczy osób korzystających z dofinansowanych inwestycji, związanych z monitorowaniem wskaźnika rezultatu projektu, umożliwiających porównanie danych w poszczególnych latach i dających pełną wiedzę o rezultatach projektu
W trzech województwach południowej Polski (śląskim, małopolskim i podkarpackim) na wsparcie turystyki i inwestycje turystyczne wydano w ostatnich latach 3,5 mld zł. Połowa tej kwoty pochodziła z europejskich funduszy. Najwyższa Izba Kontroli uważa, że dobrze wydano unijne dotacje, choć ma zastrzeżenia, że za mało promujemy nowe atrakcje turystyczne

- Na pewno fundusze w turystyce wydano sensowniej i z większymi efektami niż choćby na szkolenia - komentuje Piotr Laskowski, prezes Krakowskiej Izby Turystyki. A NIK potwierdza, że w latach 2007-2016 ruch turystyczny wzrósł w Małopolsce o 55 proc. (na Podkarpaciu nawet o 83 proc.), co było efektem m.in. unijnych dotacji na remont zabytków i muzeów, nowe trasy i szlaki turystyczne, inwestycje w hotele, nowe hale, baseny i boiska, a także ścieżki rowerowe.

NIK szczegółowo zbadała #19 projektów finansowanych z unijnych pieniędzy, w tym 7 w Małopolsce. Jeśli już kontrolerzy mieli jakieś zastrzeżenia, to bardziej do wykorzystania i promocji nowych atrakcji niż do sposobu wydatkowania pieniędzy.

Najpiękniejsze małopolskie zamki [ZOBACZ ZDJĘCIA]

„Niektóre projekty nie wywarły istotnego wpływu na rozwój turystyki, lecz przyczyniły się do poprawy gminnej infrastruktury i służą głównie mieszkańcom. Z kolei część inwestycji turystycznych wykorzystywana jest w niewielkim zakresie, gdyż np. jest niewłaściwie umiejscowiona, w niezadowalającym stanie lub nieodpowiednio oznakowana” - czytamy w raporcie NIK. Jednym z pokontrolnych wniosków jest położenie większego nacisku na promocję, szeroką współpracę z wyspecjalizowanymi organizacjami turystycznymi i koordynację działań promocyjnych.

- Trudno zgodzić się z zarzutem, że nie przywiązujemy wagi do promocji naszych atrakcji - twierdzi Filip Szatanik, rzecznik marszałka województwa małopolskiego. - Oczywiście zawsze można zrobić więcej, ale przy #ograniczonych możliwościach finansowych naprawdę dużo się dzieje w zakresie promocji turystyki - dodaje. A potwierdzeniem właściwych działań jest ciągle rosnąca liczba odwiedzających nasz region.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Poważny program - odc. 22: Kraków zatracony w zieleni. Serio?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski