Droga benzyna, drogi olej napędowy… Czym napędzać samochody? Jak daleko nam od hybrydy do wodoru powiemy na 17. Forum Przedsiębiorców

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Udostępnij:
- Elektromobilność rozwija się najlepiej w tych krajach, gdzie znaczna część społeczeństwa mieszka we własnych domach z dostępem do własnych ładowarek, wykorzystywanych głównie w nocy. Istnieje tam zwykle duża podaż prądu elektrycznego, pochodzącego z odnawialnych źródeł, co jest głównym atutem elektromobilności – mówi prof. Marek Brzeżański, kierownik Katedry Pojazdów Samochodowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, który weźmie udział w arcyciekawym panelu dyskusyjnym podczas zbliżającego się wielkimi krokami 17. Forum Przedsiębiorców Małopolski „Energia dla firm”. 23 czerwca 2022 r. od 9.30 rano w Krakowskim Salonie Ekonomicznym Narodowego Banku Polskiego w Krakowie.

Zarejestruj się za darmo na17 Forum Przedsiębiorców Małopolski

- Panie profesorze, odchodzenie od pojazdów spalinowych motywowane było dotąd ekologicznie, ale teraz doszedł także wątek ekonomiczny. Paliwa drożeją.
- Wydarzenia związane z ograniczeniem dostępu do surowców energetycznych z pewnością będą mieć wpływ na rozwój transportu. Z jednej strony może nastąpić przyspieszenie elektryfikacji transportu miejskiego, powodowane względami ekologicznymi i ekonomicznymi, z drugiej może dojść do umocnienia tradycyjnych źródeł napędu, głównie w transporcie ciężkim – wynika to z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa gospodarczego i militarnego.

- Jakie są zalety i wady pojazdów elektrycznych na obecnym etapie rozwoju technologii?
- Największą zaletą elektrycznych i hybrydowych systemów napędu pojazdów jest możliwość odzysku części energii hamowania. W przypadku pojazdów z napędem elektrycznym ich największą zaletą jest brak emisji toksycznych składników do otoczenia, natomiast wadą brak wystarczającej infrastruktury ładowania oraz sposób wytwarzania prądu elektrycznego, który często pochodzi ze spalania paliw kopalnych.

- A jak na tym tle wypadają hybrydy?
- Układ hybrydowego napędu pojazdów stanowi obecnie pomost pomiędzy tradycyjnymi źródłami napędu, a pełną elektromobilnością. W tym układzie silnik spalinowy pracuje w optymalnych warunkach eksploatacji, a silnik elektryczny daje możliwość odzysku energii hamowania. Liczne badania drogowe przeprowadzone w Politechnice Krakowskiej wykazały, że w ruchu miejskim ponad 50 proc. czasu eksploatacji i pokonanej trasy odbywa się z wyłączonym silnikiem spalinowym. Oznacza to znaczące zmniejszenie zarówno emisji toksycznych składników spalin, jak i zużycia paliwa.

- Czego brakuje w Polsce do tego, by elektromobilność nabrała tempa ?
- Dziś elektromobilność jest dostępna tylko dla zamożnej części społeczeństwa. Same pojazdy są relatywnie drogie. Liczy się także dostęp do stacji ładowania. Elektromobilność rozwija się najlepiej w tych krajach, gdzie znaczna część społeczeństwa mieszka we własnych domach z dostępem do własnych ładowarek, wykorzystywanych głównie w nocy. Ponadto w bogatych krajach samochód z napędem elektrycznym jest zwykle drugim pojazdem, służącym głównie do eksploatacji miejskiej. W krajach tych istnieje zwykle duża podaż prądu elektrycznego, pochodzącego z odnawialnych źródeł, co jest głównym atutem elektromobilności. Barierą w rozwoju własnej produkcji jest ograniczony dostęp do surowców strategicznych, komponentów elektronicznych oraz brak własnego zaplecza technologicznego.

- Przy obecnym polskim bilansie energetycznym "ekologiczny" pojazd jest zasilany energią produkowaną głownie z węgla. Jak to przezwyciężyć?
Jedyną drogą do rozwoju tzw. czystej elektromobilności jest stworzenie całego systemu odnawialnych źródeł energii. W przypadku Polski, nie ma na to prostej recepty i dlatego należy korzystać zarówno z energii wiatrowej, fotowoltaiki, energii wodnej, biopaliw i biogazu oraz przyspieszyć budowę elektrowni jądrowych.

- A czy wodór może być przyszłością motoryzacji?
- Wodór uważany jest obecnie za bardzo obiecujący nośnik energii, który może być także wykorzystany w motoryzacji. W okresie przejściowym można go używać jako paliwa do silników spalinowych, natomiast docelowo będzie paliwem dla ogniw paliwowych, stanowiących pokładowy system wytwarzania energii elektrycznej. Tego typu układy napędowe są często uważane za następcę silników diesla i w pierwszej kolejności powinny trafić do ciężkiego transportu drogowego, maszyn przemysłowych oraz transportu szynowego. Równolegle należy rozwijać tego typu systemy do mniejszych pojazdów, służących do transportu na dłuższych trasach, jak również np. do pojazdów terenowych lub dostawczych.

- Jakie jeszcze wodór ma zalety?
- Podstawowa jest taka, że jest on paliwem niezależnym od geopolityki i może być praktycznie produkowany we wszystkich krajach świata, a także pełnić rolę magazynu energii pochodzącej z nadwyżek podaży prądu elektrycznego.

- Co tu stoi na przeszkodzie rozwoju?
- Koszty wytwarzania ogniw paliwowych są na razie duże. Zarazem brakuje wodoru pochodzącego z odnawialnych źródeł energii, ponieważ tylko wtedy tego typu transformacja na sens. Polska należy do krajów o dużej produkcji wodoru, przy czym jest to tzw. wodór szary, pochodzący z gazu syntezowego, wytwarzanego z paliw kopalnych. W etapie przejściowym można jednak ten wodór wykorzystać jako paliwo do silników spalinowych, a w tym zakresie Politechnika Krakowska ma duże doświadczenie. Taki krok może wpłynąć na szybsze wprowadzenie wodoru jako nowego nośnika energii do gospodarki.
WIĘCEJ NA 17. Forum Przedsiębiorców Małopolski „Energia dla firm” - 23 czerwca 2022 r. od 9.30 rano w Krakowskim Salonie Ekonomicznym Narodowego Banku Polskiego w Krakowie. Zapraszamy! Szczegóły i darmowa rejestracja na: https://forumprzedsiebiorcow.pl/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie