Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga dla Krakowskiej Akademii za pieniądze mieszkańców? [AKTUALIZACJA]

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Jan Hubrich
Stowarzyszenie Logiczna Alternatywa Łukasz Gibała informuje, że Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotowuje budowę nowej drogi dojazdowej do Krakowskiej Akademii im. Frycza Modrzewskiego. Gibała uznaje, że wydawanie pieniędzy z podatków krakowian na dojazd do uczelni związanej z prezydentem miasta jest oburzające. LA wysłała dzisiaj do Jacka Majchrowskiego pismo w tej sprawie. Rzeczniczka prezydenta odpowiada.

„Koncepcja rozbudowy ulicy Portowej w Krakowie” to dokument, o istnieniu którego przedstawiciele stowarzyszenia dowiedzieli się od mieszkańców, którzy zgłosili się do „Pogotowia Obywatelskiego” LA. Jak podaje Gibała, nowa, planowana przez ZIKiT ulica ma zacząć się od istniejącego odcinka ul. Portowej i biec na tyłach zabudowań, nad Wisłą, tuż przy wale przeciwpowodziowym, aż do zjazdu z ul. Herlinga-Grudzińskiego do Krakowskiej Akademii.

Oprócz drogi mają powstać chodniki i ciąg pieszo-rowerowy. Na odcinku około 750 metrów planuje się całkiem sporo – bo 47 – miejsc parkingowych. Zdecydowana większość z nich zlokalizowana jest na wysokości uczelni. Jedyny zjazd z „nowej” Portowej to zjazd do Krakowskiej Akademii, mimo że na trasie jest spore osiedle.

Ulica będzie przebiegać 40 metrów od brzegu rzeki. Tylko 10 metrów będzie ją dzieliło od placu zabaw dla dzieci na tyłach sąsiadującego z Krakowską Akademią osiedla. Koszt inwestycji sięgnie kilku milionów złotych. Zgodnie z prezydenckim projektem budżetu na rok 2018 ma zostać ukończona do roku 2020.

Kraków. Rynek Główny. Iluminowane Sukiennice i Wieża Ratuszowa. http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/64358/c45f5b4820fe8a75067cdf3104849081/

Wyjątkowe zdjęcia nocnego Krakowa. Stare Miasto jest piękne!...

Zdaniem przedstawicieli Logicznej Alternatywy dla Krakowa pomysł na rozbudowę ulicy Portowej jest fatalny.

– Tereny nadrzeczne powinny służyć rekreacji mieszkańców. To powinno być miejsce dla spacerowiczów, rowerzystów, rolkarzy. Nie dla samochodów – mówi Łukasz Gibała, lider Logicznej Alternatywy dla Krakowa. Wtóruje mu Ada Siudy z zarządu stowarzyszenia: – Od dawna proponujemy poszerzenie i wydłużenie bulwarów. Miasto powinno się otwierać na rzekę. Nie rozumiemy tego absurdalnego pomysłu – budowa tej drogi zablokuje inwestycje służące krakowianom, bo na szerokie i dobrze zagospodarowane bulwary nie będzie już miejsca – komentuje Siudy. Ale to niejedyny powód, dla którego Logiczna Alternatywa domaga się od Jacka Majchrowskiego wycofania się z tego pomysłu.

– Przykro mi to mówić, ale wszystko wskazuje na to, że za pieniądze z podatków krakowian ma powstać droga prowadząca do prywatnej uczelni, z którą łączą prezydenta silne związki. Krakowska Akademia ma dostać od nas wszystkich w prezencie nowy dojazd i parking. Nie możemy się na to godzić – argumentuje Gibała.

Za tą tezą przemawia fakt, że w ubiegłym roku Krakowska Akademia dostała decyzję o warunkach zabudowy–planowana jest jej rozbudowa. Objęty decyzją fragment uczelnianej działki to dzisiaj w dużej części parking, który najprawdopodobniej zostanie zabudowany. Potrzebne więc będą nowe miejsca parkingowe. I powstaną – na drodze publicznej, „nowej” Portowej.

Przypomnijmy: Krakowska Akademia im. Frycza Modrzewskiego, dawniej działająca pod nazwą Krakowska Szkoła Wyższa, to uczelnia, której współzałożycielem był Jacek Majchrowski. Współwłaścicielką i prezesem prowadzącej ją spółki jest jego żona. Miejskie inwestycje wokół prezydenckiej uczelni budziły już kontrowersje w przeszłości.

Zarzuty dotyczyły budowy linii tramwajowej Mały Płaszów, przebiegającej tuż przy Krakowskiej Akademii. Ale linia do Płaszowa służy oprócz tego wielu mieszkańcom Krakowa. Według Gibały, nie można będzie tego powiedzieć o „nowej” ulicy Portowej, bo według LA posłuży wyłącznie uczelni, a do tego zablokuje wykorzystanie w przyszłości w celach rekreacyjnych terenów nad Wisłą.

Rzeczniczka prezydenta Krakowa, Monika Chylaszek, odpowiada: "Rozbudowa ul. Portowej jest przewidziana w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Droga nie ma mieć charakteru tranzytowego i w przyszłości ma umożliwić obsługę komunikacyjną znajdujących się tam terenów, które zgodnie z planem są przeznaczone w przyszłości pod usługi. Na razie jest to wstępny etap przygotowywania koncepcji. Planuje się, że będzie to droga o szerokości 5,5 metra . W jej ciągu zaplanowano przestrzeń dla pieszych i rowerzystów oraz doświetlenie, by uatrakcyjnić rekreacyjnie teren, ale jest to NADAL JEDYNIE KONCEPCJA. W przyszłości, jeżeli na tym terenie pojawią się inwestorzy, ZIKIT będzie dążył, by partycypowali w kosztach budowy tej drogi. Krakowska Akademia ma zapewniony dojazd do swojej nieruchomości i został on wybudowany z pieniędzy uczelni."

Głos w sprawie zabiera też sama uczelnia. Napisała do nas jej rzeczniczka prasowa, Anna Cieślak. Uważa zarzuty Gibały za absurdalne i cześć kampanii wyborczej:
"Krakowska Akademia ma wygodny dojazd zarówno od strony ulicy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, jak i ulicy Zabłocie. Droga dojazdowa została sfinansowana ze środków własnych Uczelni, podobnie jak nieczynna w tej chwili pętla autobusowa. Droga nie jest nam, więc do niczego potrzebna, wręcz przeciwnie, inwestycja pozbawi uczelnię części terenu, na którym znajduje się obecnie parking. To dla uczelni duży problem, bowiem studentów przybywa i miejsca parkingowe są na wagę złota. Dodatkowo droga przebiegająca w bliskiej odległości od budynku, w którym mieszczą się sale wykładowe będzie dla nas uciążliwa ze względu na zwiększony ruch i hałas".

WIDEO: Poważny program - odc. 5: kariera w Krakowie

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Droga dla Krakowskiej Akademii za pieniądze mieszkańców? [AKTUALIZACJA] - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski