Nasza Loteria

Droga do biznesu

SYP
Połączenie drogi 94 na odcinku Bolesław - Olkusz przez węzeł autostradowy Byczyna z Beskidzką Drogą Integracyjną - to jedna z trzech kluczowych tras, nad których przebiegiem będzie pracował samorząd województwa wspólnie z małopolskimi gminami i powiatami.

Budowa drogi, która połączy drogę 94 i autostradę A 4, to szansa rozwoju dla powstającej w Bukownie Strefy Aktywności Gospodarczej. Fot. Jacek Sypień

POWIAT OLKUSKI

Przed kilkoma dniami list intencyjny w sprawie współdziałania oraz współpracy przy opracowywaniu koncepcji przestrzennych tych dróg podpisał marszałek Małopolski Marek Sowa oraz przedstawiciele 26 gmin i powiatów z całego województwa. Porozumienie ma pomóc w wypracowaniu wspólnego stanowiska samorządów, co do przebiegu tych tras. Teraz władze województwa wspólnie z samorządami przystąpią do opracowania koncepcji przestrzennej tych dróg. Koncepcja, która ma być gotowa za dwa lata, obejmie przybliżony przebieg szlaków komunikacyjnych, wyznaczenie ich wariantów oraz określenie szacunkowych kosztów inwestycji. Żeby uniknąć ewentualnych konfliktów społecznych, jednym z elementów prac będą konsultacje z samorządami lokalnymi.

Priorytetowe inwestycje to budowa dwupasmówki, która połączy Kraków i Olkusz, budowa połączenia drogi krajowej 94 przez węzeł autostradowy Byczyna z Beskidzką Drogą Integracyjną w rejonie Kęt oraz budowa połączenia drogi krajowej 79 przez węzeł autostradowy Rudno z drogą wojewódzką 780.

Celem opracowania tych koncepcji będzie włączenie nowych odcinków dróg do systemu docelowego układu transportowego województwa małopolskiego, czyli autostrady A4, drogi ekspresowej S1 oraz Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.

Podpisanie listu intencyjnego jest konsekwencją prac nad projektem zmiany Planu zagospodarowania przestrzennego województwa małopolskiego. W ramach korekty planu przewiduje się opracowanie koncepcji przestrzennych docelowego układu transportowego w Małopolsce. - _Powstanie takiej drogi, która połączy nasz teren z autostradą będzie ważnym elementem dla rozwoju gospodarczego naszego regionu. Będzie to istotne połączenie powstającej strefy gospodarczej w Bukownie z autostradę A 4. Co więcej, ta nowa droga może stać się swoistą obwodnicą Bukowna i Bolesławia. Ta inwestycja jest w strategii Małopolski na lata 2014 – 20. _– mówi sekretarz Bukowna Marcin Cockiewicz.

Obecnie teren Małopolski zachodniej ma niezłe połączenia komunikacyjne w układzie wschód – zachód, czyli autostradę A 4 oraz drogę krajową 94. Brakuje jednak dobrej drogi, która łączyłaby te dwa szlaki komunikacyjne. Taką funkcję pełni droga wojewódzka 791 z Olkusza w stronę Trzebini. Jak wykazał ubiegłoroczny Generalny Pomiar Ruchu tą drogą przejeżdża 5274 aut w ciągu doby (w 2005 roku – 4028). Zatem w ciągu minionych pięciu lat ruch na tym odcinku wzrósł o prawie 24 proc. Niestety znaczna część tej drogi przebiega przez tereny zabudowane, a liczne ciasne zakręty i strome podjazdy utrudniają ruch samochodów ciężarowych.
Przypomnijmy, że Strefa Aktywności Gospodarczej w Bukownie o powierzchni ponad 30 ha powstaje na zdegradowanych terenach poprzemysłowych, przy ul. Kolejowej. Zakres prac obejmuje niemal pełne uzbrojenie terenu, czyli budowę 2,5 km dróg wewnętrznych, 5180 m kw. parkingów i placów, sieci kanalizacji deszczowej (2,6 km), wodociągowej (2,4 km) i teletechnicznej (2 km). Zostanie też wykonane 2,6 km kanalizacji sanitarnej na terenie strefy oraz 500 m od granicy strefy w kierunku ul. Wodąca. Koszt prac wyniesie 11 mln 567 tys. zł. na zlecenie władz Bukowna wykonuje je krakowska firma „Sko – bud”.

Na tę inwestycję władze Bukowna otrzymały 15 mln 199 tys. zł dotacji z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Niedawno na poziomie ministerialnym została zaakceptowana decyzja o ustanowieniu wydzielonego ze strefy 10 ha obszaru, podstrefą krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej, czyli Krakowskiego Parku Technologicznego. Aby bukowieńska strefa uzyskała ten status konieczny jest tylko podpis premiera. Na takich terenach obowiązują znaczne ulgi podatkowe, co zdaniem władz miasta może przyciągnąć inwestorów.

Krakowska specjalna strefa ekonomiczna obejmuje prawie 529 ha i składa się z 20 podstref na obszarze 18 gmin. Dotychczas w krakowskiej specjalnej strefie ekonomicznej wydano 86 zezwoleń na działalność, utworzono  8934 miejsc pracy, a wysokość poniesionych nakładów wynosi 1,6 mld zł.

(SYP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski