>Droga S1 dla Małopolski!
DROGI. Wczoraj, 29 października odbyło się spotkanie, zwołanie z inicjatywy władz powiatu oświęcimskiego, mające na celu uzgodnienie stanowiska i wydanie oświadczenia w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S1.
W zwołanej przez starostę Józefa Kałę debacie wzięli udział posłowie ziemi oświęcimskiej, przedstawiciele władz województwa małopolskiego, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie oraz wójtowie i burmistrzowie, reprezentujący samorządy naszego powiatu. Efektem spotkania było podpisanie przez wszystkich obecnych oświadczenia w sprawie budowy odcinka drogi S1, w którym zaprotestowano przeciwko wariantowi piątemu przebiegu planowanej drogi, omijającemu powiat oświęcimski i tym samym województwo małopolskie.
W spotkaniu wzięli udział: starosta oświęcimski Józef Kała, wicestarosta Józef Krawczyk, posłowie na Sejm RP - Beata Szydło, Stanisław Rydzoń i Janusz Chwierut, członek Zarządu Województwa Małopolskiego Marek Sowa, wicedyrektor ds. inwestycji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Marta Maj, sekretarz powiatu oświęcimskiego Jerzy Płaszczyca, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Oświęcimiu Władysław Samolewicz oraz wójtowie, burmistrzowie a także wiceprezydent Oświęcimia, reprezentujący samorządy powiatu oświęcimskiego.
Podczas czwartkowego spotkania udało się wypracować jednolite stanowisko w sprawie przebiegu planowanego odcinka drogi ekspresowej S1. W efekcie podjętej decyzji wszyscy obecni podpisali oświadczenie, w którym sprzeciwiają się pomijaniu powiatu oświęcimskiego przy projektowaniu i budowie drogi S1 i tym samym wykluczaniu województwa małopolskiego z przebiegu tak ważnej dla naszego kraju trasy. /Zachęcamy do lektury tekstu oświadczenia, które w całości zamieszczamy obok. Warto zauważyć, iż pod oświadczeniem podpisali się nie tylko samorządowcy powiatu oświęcimskiego, ale również posłowie oraz przedstawiciel władz województwa małopolskiego/.
- Właśnie podpisaliśmy oświadczenie, ale to dopiero początek naszej batalii o drogę S1. Na bazie tego dokumentu rady gmin, miast, powiatu oświęcimskiego i Sejmiku Województwa Małopolskiego uchwalą rezolucje popierające nasze wystąpienie. Ponadto zlecimy opracowanie dodatkowej ekspertyzy, która ukaże fakty i poprze nasze postulaty, mówiące o wariancie szóstym, najlepszym dla trasy S1, przebiegającej przez powiat oświęcimski. Mam nadzieję, że zostanie wybrany właśnie ten wariant, korzystny dla mieszkańców ziemi oświęcimskiej i tym samym Małopolski - podkreśla starosta oświęcimski Józef Kała.
Droga ekspresowa S1 - to droga o łącznej długości ok. 130 km, położona na obszarze województwa śląskiego i częściowo małopolskiego. Zgodnie z planami ma łączyć Pyrzowice (A1) - z granicą z Czechami w Cieszynie-Boguszowicach oraz czeską drogą ekspresową R48. Część trasy stanowi wschodnia obwodnica GOP.
Wiele fragmentów drogi S1 już istnieje, jednak odcinek Kosztowy - Oświęcim - Brzeszcze - Bielsko-Biała zaplanowany ok. 10-15 km na wschód od obecnej dwujezdniowej drogi krajowej nr 1, budzi wiele emocji.
Na przełomie maja i czerwca 2008 roku istniało jedynie 5 wariantów drogi. Wybrano wtedy wstępnie wariant IV, który miał biec m.in wzdłuż linii kolejowej Brzeszcze - Oświęcim. Jednakże na ten wariant nie zgodzili się eksperci z UNESCO, argumentując decyzję obawą lokalizacji trasy zbyt blisko Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
(RYT)
Oświadczenie samorządów Powiatu Oświęcimskiego w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S-1
W imieniu społeczeństwa Powiatu Oświęcimskiego stanowczo protestujemy przeciwko zamiarom budowy odcinka drogi ekspresowej S-1 w wariancie nie przebiegającym przez teren Powiatu Oświęcimskiego.
Realizacja w/w inwestycji ma podstawowe znaczenie dla rozwoju tej części Małopolski Zachodniej. Pozwoli bowiem na uporządkowanie układu komunikacyjnego. Ułatwi dostęp komunikacyjny odwiedzającym Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau. Umożliwi również rozwój inwestycyjny okolicznych gmin.
Wspólnie z administracją rządową zrealizowaliśmy bardzo poważny i trudny etap dla realizacji drogi S-1. Uzgodniono bowiem - zarówno ze społecznością lokalną, jak i instytucjami opiniodawczymi- lokalizację trasy drogi. Uzgodniono przebieg nienaruszający Obszaru Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 "Stawy Brzeszcze". Niezwykle istotne jest również to, że w planowanym wariancie VI uwzględnione zostały zalecenia ekspertów UNESCO dot. ochrony Miejsca Pamięci Auschwitz -Birkenau.
Niewiele jest inwestycji mogących pogodzić zarówno wymogi związane z ochroną miejsc najistotniejszych wydarzeń historycznych, jak i ochroną środowiska oraz potrzebami współcześnie żyjących oraz przyszłych pokoleń. Interesy te godzi wynegocjowana, przez wszystkich partnerów dialogu społecznego - trasa przebiegu drogi S-1 w wariancie VI.
Odstąpienie od budowy drogi S-1 przez teren Powiatu Oświęcimskiego zniweczy wiele lat starań, prac i uzgodnień.
Dlatego w imieniu przeszło 150-tysiecznej społeczności Powiatu Oświęcimskiego stanowczo postulujemy o realizację inwestycji drogi ekspresowej S-1 w wariancie VI przebiegającym przez Małopolskę zachodnią.
Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym wyzwaniem dla firm
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?