Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S7 Kraków - Myślenice: miał powstać wariant zgody, a nadal są spory

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wypracowanie akceptowalnego korytarza dla nowej drogi S7 z Krakowa do Myślenic okazuje się bardzo trudnym zadaniem.
Wypracowanie akceptowalnego korytarza dla nowej drogi S7 z Krakowa do Myślenic okazuje się bardzo trudnym zadaniem. Anna Kaczmarz
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaproponowała sześć wariantów nowej "zakopianki" z Krakowa do Myślenic. Wszystkie zostały oprotestowane. Rozpoczęto więc prace w sprawie opracowania wariantu społecznego, akceptowanego przez krakowian. I to jednak zaczęło budzić wśród mieszkańców kontrowersje, bowiem nikt nie chce nowej drogi ekspresowej S7 w pobliżu swojego domu. Do dyskusji dołączyli małopolscy parlamentarzyści, którzy powołali zespół ds. przebiegu nowej drogi i w poniedziałek (6 czerwca) przed krakowskim magistratem przedstawili swoje uwagi.

FLESZ - Ceny samochodów mocno w górę

od 16 lat

- W lutym GDDKiA zaprezentowała nowe warianty przebiegu drogi S7 w Małopolsce. Spotkały się one z olbrzymim protestem mieszkańców, wynikającym z tego, że to trasa, która jest projektowana od 1963 roku i były prezentowane potencjalne korytarze dla jej przebiegu, a okazało się, że w 2022 roku przedstawiono nowe korytarze bez rezerwy terenów dla nich. Wiemy, że każdemu z wariantów towarzyszą protesty i obawy. Stąd powstał zespół po to, aby rozmawiać z mieszkańcami - mówił poseł Koalicji Obywatelskiej Aleksander Miszalski podczas konferencji przed posiedzeniem zespołu parlamentarnego ds. budowy S7 w Małopolsce.

W spotkaniu udział wzięli także inni parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej z Krakowa oraz przedstawiciele lewicy.

- Pojawiły się informacje, że przez osoby protestujące ma zostać wypracowany wariant społeczny. Mamy dużą wątpliwość co do tego, czy to w ogóle jest możliwe - dodała Daria Gosek-Popiołek z klubu Polskiej Lewicy.

Wątpliwości mają także mieszkańcy, którzy protestowali przeciw sześciu wariantom prezentowanym przez GDDKiA. Często było tak, że byli przeciwni wariantom dotyczącym poprowadzenia drogi w sąsiedztwie ich budynków, ale popierali inne korytarze lub jeden korytarz. Obawiają się więc, że wariant społeczny też może zakładać przebieg drogi w pobliżu ich domów.

Co na to GDDKiA? - Studium korytarzowe to wartościowy materiał analityczny, który przede wszystkim wskazał na korzyści oraz zasadność uzupełnienia S7 o odcinek Kraków - Myślenice. Przedstawione w nim korytarze nie spotkały się z uznaniem mieszkańców i samorządów. Nie zmienia to jednak faktu, że elementy tego opracowania mogą być wykorzystane w dalszych pracach. W tej chwili skupiamy się na korytarzu społecznym - informuje Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA. - Musimy wykorzystać potencjał społeczny, który zbudował się wokół tej inwestycji. Odzew samorządów jest budujący. Liczymy, że będą w stanie wypracować wspólne, a nie tylko indywidulane stanowiska. Pamiętajmy, że na tym etapie nie oczekujemy wysublimowanych analiz, popartych wielomiesięcznymi kwerendami w terenie. To wszystko przed nami. Liczymy na wskazanie przez mieszkańców i samorządy korytarza, w którym dalej będziemy mogli szukać wspólnego rozwiązania - dodaje.

Przypomnijmy, że 27 maja rozpoczął prace zespół, który ma przygotować propozycję tzw. korytarza społecznego nowej trasy S7 z Krakowa do Myślenic, możliwego do zaakceptowania przez krakowian. W skład zespołu ws. S7 wchodzą: eksperci, przedstawiciele wszystkich klubów w radzie miasta, przewodniczący dzielnic, przez które miały przebiegać dotychczas proponowane trasy nowej S7, wiceprezydenci Andrzej Kulig i Jerzy Muzyk oraz reprezentanci miejskich instytucji, w tym m.in. Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Inwestycji Miejskich, Zarządu Transportu Publicznego, Wydziałów Urzędu Miasta Krakowa: Miejskiego Inżyniera Ruchu; Kształtowania Środowiska, Gospodarki Komunalnej; spółki Klimat – Energia – Gospodarka Wodna.

Efektem finalnym prac zespołu ma być ustalenie wariantu społecznego, pokazującego optymalny przebieg S7 od węzła w Bieżanowie do Myślenic. Termin prac początkowo wyznaczono do końca czerwca tego roku. Pojawiły się jednak sugestie, by dać mieszkańcom więcej czasu. GDDKiA podjęła więc decyzję o wydłużeniu terminu do 30 września br.

Kraków. Od wakacji Krowodrza Górka bez tramwajów. Dojazd będ...

Aktualnie główną trasą między Krakowem a Myślenicami jest droga krajowa nr 7 (tzw. „Zakopianka”). W GDDKiA przekonują, że natężenie ruchu na krajowej „siódemce” jest duże i okresowo, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym czy ferii zimowych, jest już ona niedrożna. Prognozy wskazują, że ruch na tej drodze będzie sukcesywnie wzrastać. Stąd uznano, że jest potrzeba budowy drogi szybkiego ruchu, która będzie w stanie zapewnić komfortowe warunki podróżowania i będzie dostosowana do prognozowanych natężeń ruchu pojazdów.

Przypomnijmy, że droga ekspresowa S7 stanowi kluczowe połączenie między północą a południem Polski, które w swoim docelowym kształcie poprowadzi kierowców od Morza Bałtyckiego, przez Warszawę, aż do niemal samych Tatr.

Po raz pierwszy budowę drogi ekspresowej na odcinku Kraków - Zakopane wskazano w dokumentach rządowych już w 1963 r. Od 1996 r. analizowany odcinek Kraków-Myślenice widnieje w dokumentach jako część ciągu drogi ekspresowej S7.

Zaproponowane przez GDDKiA korytarze nowej S7 Kraków-Myślenice:

  • 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
  • 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
  • 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
  • 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
  • 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
  • 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Droga S7 Kraków - Myślenice: miał powstać wariant zgody, a nadal są spory - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski