Droższe parkowanie w strefie sposobem walki ze smogiem

Piotr TymczakZaktualizowano 
Obecnie godzina parkowania w strefie kosztuje 3 zł. Jeżeli zmienią się przepisy opłaty mogą być wyższe
Obecnie godzina parkowania w strefie kosztuje 3 zł. Jeżeli zmienią się przepisy opłaty mogą być wyższe fot. andrzej banaś
Komunikacja. Zdaniem władz miasta cena biletu tramwajowego powinna być atrakcyjniejsza od opłaty za postój aut.

Kierowcy dojeżdżający samochodem do centrum Krakowa muszą się przygotowywać na mocne uderzenie po kieszeniach. Rząd chce umożliwić samorządom pobierania wyższych opłat parkingowych w strefach płatnego postoju, co ma wpłynąć na ograniczenie tam ruchu samochodowego. Ta informacja ucieszyła urzędników w naszym mieście i aktywistów z Krakowskiego Alarmu Smogowego (KAS).

- Szczegółowo analizujemy przepisy dotyczące stref płatnego parkowania pod kątem wprowadzania zmian, postulowanych przez duże miasta i obywateli - informuje Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. - Dodatkowej analizy wymaga kwestia możliwości ewentualnego zniesienia określonej w ustawie maksymalnej stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju i maksymalnej stawki opłaty dodatkowej - dodaje rzeczniczka ministerstwa.

Obecnie maksymalna stawka za godzinę postoju wynosi 3 zł. Gdyby posłowie uchwalili zmiany opłat parkingowych, to w Krakowie w obszarze ścisłego centrum za godzinę postoju kierowcy mogliby płacić dużo drożej niż obecnie - przykładowo 5 zł za godzinę. - W Starym Mieście, na Kazimierzu i w Starym Podgórzu godzina postoju powinna kosztować nawet 6 zł, a w pozostałej części strefy tak jak dotychczas - 3 zł - uważa Stanisław Albricht, krakowski specjalista ds. transportu.

Zdaniem ekspertów, dzięki temu nie byłoby takiej sytuacji jak teraz, kiedy opłaty są jednolite. Kończy się to tym, że wielu kierowców - skoro płaci tyle samo - chce podjechać najbliżej centrum, gdzie ulice są zapchane autami, a na obrzeżach strefy bez trudu można znaleźć wolne miejsca.

- Zróżnicowanie opłat ograniczyłoby ruch w centrum i zachęciło do korzystania z komunikacji zbiorowej. Dla zachęty, przy podwyższeniu opłat za parkowanie, można byłoby obniżyć ceny biletów tramwajowych i autobusowych - dodaje Stanisław Albricht.

Danie większych możliwości gminom w wyznaczaniu opłat za parkowanie podoba się też przedstawicielom KAS. Takie działanie odbierają za proekologiczne. - Planowane zmiany doprowadzą do zmniejszenia ruchu samochodowego w centrach miast i mogą wpłynąć pozytywnie na jakość powietrza - mówi Andrzej Guła z KAS.

Władze Krakowa jak i innych miast o większą możliwość regulowania opłat w strefie zabiegały już za poprzednich rządów PO - PSL. W kwietniu 2014 r. informowaliśmy, że krakowski magistrat czeka na przygotowywane przez ministerstwo zmiany w ustawie dotyczące opłat w strefach. Poprzedni rząd nie zdecydował się w okresie przedwyborczym na niepopularne podwyżki. Teraz do pomysłu wrócili przedstawiciele PiS.

- Miastu zależy na możliwości regulowania opłat w zależności od odległości od centrum. Postój w centrum powinien być droższy od biletu w komunikacji zbiorowej - wyjaśnia Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego.

Obecnie jednoprzejazdowy bilet tramwajowy kosztuje 3,8 zł (tyle samo 40-minutowy), 20-minutowy - 2,8 zł, a godzinny - 5 zł. Monika Chylaszek zaznacza, że Kraków nie rozważa na razie żadnych zmian opłat za parkowanie. Jeżeli umożliwi to prawo, ewentualne zmiany będą konsultowane z mieszkańcami.

Rząd PO - PSL nie zdecydował się też, mimo wcześniejszych planów, na zmiany w przepisach dające możliwość tworzenia stref ekologicznych, a więc obszarów, w które będą wpuszczane pojazdy spełniające określone normy spalin. KAS apeluje, aby obecny rząd powrócił do tego pomysłu a także dał samorządom możliwość wprowadzania opłat za wjazd do centrum, tak jak w Londynie czy Sztokholmie.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Droższe parkowanie w strefie sposobem walki ze smogiem - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 36

G
Gula

Gula zamknij w końcu parszywy ryj, wiesniaku

zgłoś
j
jt,

Nieodpowiedzialność i niekompetencja krakowskich radnych , którzy wprowadzali sprzeczne z prawem przepisy dotyczące strefy płatnego parkowania ,szykanujące obywateli , powinna być przykładem czego nie wolno oddawać im w ręce . Zaraz wprowadzą najwyższe z możliwych podwyżki . To ludzie niekompetentni ,których działania naszpikowane są całą masą błędów i złych decyzji .
Z tego co wiem , zanim wprowadzono strefę w Krowodrzy nie wykonano żadnych badań ruchu ,stwierdzających że występuje deficyt miejsc parkingowych i na jakich ulicach . A deficyt miejsc jest ustawowym warunkiem zezwalającym na wprowadzanie opłat , co jest logiczne . Nikt nie zbadał czy jest deficyt ale radnym się wydawało ,że trzeba wprowadzić strefę płatną więc wprowadzili . Całe szczęście dla nich ,że wojewoda łaskawie przeoczył ten i pozostałe bezprawne pomysły radnych .
Dopiero obywatele w drodze procesowej doprowadzili do uchylenia szykanujących ich przepisów wprowadzonych przez radnych ,a coś jeszcze zostało do uchylenia .
Moim zdaniem opłaty za parkowanie ,jako opłaty urzędowe powinny pobierać urzędy administracji publicznej bez możliwości podzlecania jakimś spółeczkom znajomków (spółki budowlane zajmują się ....organizacją parkowania !) .
Chodzą jacyś przebierańcy ,w lecie w szortach ,zatrudnieni przez spółeczki budowlane i fotografują pojazdy oraz w imieniu zarządu dróg , organu administracji publicznej wystawiają zawiadomienia .
I po to ,aby pokryć koszty tych wszystkich czynności postuluje się podwyżki i do tego jeszcze radni mają o tym decydować ?
Już zdecydowali i powołali kolejnego kosztownego pośrednika czyli miejską spółkę parkingową .
Teraz mamy dłuższą ,co oznacza ,że bardziej kosztowną drogę opłaty do budżetu miejskiego.
Mamy spółeczki w żółtych kamizelkach ,które kosztują . Oni zbierają na zlecenie spółki miejskiej ,która kosztuje .Spółka miejska zbiera dla ZIKiT ,który kosztuje a ZIKiT przelewa pieniądze na konto gminy przy czym tylko 2 ostatnie szczeble przewidziano w ustawie .
Może dosyć już tej patologii w której z każdej złotówki płaconej przez kierowcę na konto gminy docierają grosze. bo po drodze zarabiają niepotrzebni pośrednicy ,czyli spółki znajomków urzędników.
Nigdy nie dałbym radnym prawa do niczym nieograniczonego decydowania o wysokości opłat za parkowanie bo to są ludzie ,którzy wielokroć udowodnili ,że są nieporadni ,niekompetentni a co gorsza mają tendencję do działania sprzecznego z prawem i szykanowania obywateli o czym świadczą wielokrotne porażki w sądach .które uchylały ich przepisy uchwalone z rażącym naruszeniem ogólnie obowiązujących przepisów prawa .
Już się radni skompromitowali i okłamali społeczeństwo powołując spółkę miejską parkingowa .Wówczas twierdzili ,że musi powstać spółka bo lepiej będzie prowadziła strefę i budowała parkingi niż urzędnicy . Tymczasem w spółce powstały ciepłe posadki biurowe a całą obsługę strefy ....zlecono spółkom ....budowlanym . A o budowie parkingów w spółce dopiero się dyskutuje ale od 2 lat pensje się bierze . Skoro radni powołali spółkę to spółka powinna obsługiwać a nie jakaś firemka z podkrakowskiej wioski .
A tak towarzystwo , w tym radny miejski , ulokowało się na dobrze płatnych ciepłych posadkach w spółce miejskiej a do roboty wynajęto inne firmy . Przecież to przekręt i rażąca niegospodarność .Za to powinna się wziąć prokuratura . Jak jednego z drugim wiecznieradnego wsadzą do ancla to zaraz ostrożniej będą szastać pieniędzmi podatników.

zgłoś
H
Huop

Czasem trzeba np. coś przewieźć
. Ale wjazd do miasta powinien słono kosztować.

zgłoś
H
Huop

Tak trzymać! To wygląda na jakiś sensowny krok w walce ze smogiem
Brawo!

zgłoś
o
obserwator obserwatora

12

zgłoś
o
obserwator obserwatora

11 12 13 14?

zgłoś
k
kierofca

Dlaczego kwota ta jest ustawowo odgórnie ograniczona?
Dlatego, żeby miasta nie mogły sobie robić biznesów z chodników, które są własnością publiczną.
Niech stawka będzie uzależniona od pensji minimalnej, wówczas o tylko wtedy będzie sprawiedliwie!

W Krakowie między mieszkańcami już wre. Bo radni wprowadzili sobie (za byli ci u których strefa jest, przeciw ci co jej nie mają) pod mieszkańców strefę, na konsultacjach społecznych judząc tym, że "wyrzucimy obcych z 'naszych' osiedli". No i tak mamy dzielnice lepsze i gorsze... a problem parkowania dalej nie rozwiązany.

Uważam, że płacić powinni wszyscy. Dlaczego mieszkańcy mają tylko za 10zł prywatyzować tereny należące do ogółu Krakowa, jak nie Polski, a reszta nie dość że płaci krocie, to jeszcze ma teraz mieć podwyżkę na 6zł za godzinę?! ŻART!!!

zgłoś
e
emg

Niestety po wypowiedziach widać ,że wioskowych jest co najmniej połowa w Krakowie . Co najmniej bo 1 % przewiduję na tych co zrozumieli o czym jest mowa .

zgłoś
n
nhtm

Nie wraca bo na wiosce nie zarobi tyle na układaniu fliz czy gładzi co w Krakowie .A studencka stonka zwiewa z wioski bo w Krakowie mieszkają i walą się pary ,czego na wiosce proboszcz by nie przepuścił .Natomiast w Krakowie wynajmują mieszkania , nie wpuszczają księdza po kolędzie i dupcą się na potęgę . Zobaczcie w biedronkach . Same pary kupują . Przypadek ? Nie .

zgłoś
55

Dopóki z jednego końca Krakowa na drugi miejską komunikacją jedzie się z co najmniej dwoma przesiadkami, a także czeka się na przystankach w smrodzie i smogu, ludzie nie pacząc na koszty parkowania dalej będą jeździć samochodami (często z klimatyzacją).

zgłoś
Z
Ziem

Powołanie miejskiej spółki do obsługi strefy płatnego parkowania i parkingów świadczy o totalnej nieodpowiedzialności lub po prostu przekręcie radnych .
Teraz opłatami objęto pół Krakowa i parkujący płacą kilkadziesiąt milionów rocznie na utrzymanie miejskiej spółki i kontrakty zagranicznych firm budowlanych zajmujących się ........obsługą strefy poprzez pośredników ,którzy zlecają czynności kolejnym pośrednikom a podatnik płaci .
Pomimo totalnej krytyki społecznej powołania kolejnego miejskiego pudełka organizacyjnego z prezesami ,dyrektorami ,administracją itp. kosztami radni nikogo nie słuchali i tak powołali miejską spółkę od parkingów argumentując głupkowato , że jest potrzebna do budowania parkingów.
Tymczasem absurdalność decyzji radnych i urzędników polegała na tym, że możliwość przeznaczenia środków na budowę parkingów radni mieli przez całe lata i mają dotąd! Wystarczyło, żeby uchwalili w budżecie konkretną kwotę celową na budowę parkingów tak samo jak uchwalają inne wydatki np.na drogi i do tego nie jest potrzebna żadna spółka .
Ponadto urząd miejski ma wiele komórek organizacyjnych zajmujących się inwestycjami oraz spółkę powołaną właśnie do prowadzenia miejskich inwestycji (ARM) a przede wszystkim zarząd dróg (ZIKiT), która to jednostka ma ustawowe obowiązki utrzymania substancji drogowej oraz prowadzenia inwestycji także parkingowych.
Zarząd dróg mógł budować podziemia Rynku i stadion sportowy, do czego nie jest w ogóle powołany, a nie może budować parkingów, do czego zobowiązuje go ustawa?
Ponadto właśnie zarząd dróg (ZIKiT) jest ustawowo upoważniony do pobierania opłat w strefie płatnego parkowania i tak było przez kilka lat, po co więc powołano ową spółkę ?
Kolejny wątek ,to powołanie spółki w celu zapewnienia miejsc pracy znajomkom .Chodzi mianowicie o osoby, które zostały powołane do spółki m.in. radny miejski !
Za kadencji Majchrowskiego przyzwyczailiśmy się do dziwnych i nielogicznych ,co dziwi u prawnika profesora ,decyzji . Na przykład szokiem było mianowanie na dyrektora zarządu dróg ....leśnika , zlecenie zarządowi dróg budowy stadionu i podziemi Rynku , zamiast parkingów . To samo dotyczy zlecenia obsługi strefy spółkom ....budowlanym a rozgrywającym w przetargach (konsorcjanci sie zmieniają a spółeczka rozgrywa) jest spółeczka ,która do niedawna w podkrakowskiej wiosce odlewała coś z ....betonu .
Teraz prawie 2 lata od powołania miejskiej spółki okazało się ,że z parkingów nici .To co robi prezes Kącki i spółka oprócz zatrudniania znajomych oraz osób z polecenia niezatapialnego i eskalacji niepotrzebnych kosztów ? Jak widać bawi się nowymi zabawkami czyli testuje ekrany przyciskowe ,hulajnogi i zatrudnia wskazanych mu kolesiów i myśli jak zwiększyć wpływy bez wysiłku umysłowego . Temu ma służyć postulowana przez nierobów zmiana ustawy w taki sposób ,aby radni mogli ustalać dowolne stawki opłat !!!!!!
Jeszcze tego brakowało.
Natomiast spółki obsługujące strefę jako podwykonawcy ,pobierający wynagrodzenie procentowe od wpływów , zacierają ręce z uciechy i gorąco zachęcają samorządowców do zmian .Dla nich 100% podwyżki to podwójny dochód przy tym samym nakładzie pracy . Ponoć głupich nie sieją .
A kierowcy nadal stoją w korkach i szukają miejsca do zaparkowania i płacą ,płacą ,płaca a spółki się bogacą .

Być może sprawą zainteresują się nowi w służbach i Policji oraz prawnicy nowego wojewody dotąd bardzo łaskawym okiem spoglądający na bezprawne pomysły radnych ,które dopiero z wniosku prywatnych osób sąd unieważniał .

zgłoś
x
x

2 auta w domu to nie patologia tylko standard!!! Kto tego nie rozumie niech wraca na wioskę.

zgłoś
s
sprowadzaja

grania ,naglosnienia i zyczenia na cale losiedle slychac, a jak strzelaja na wiwat, nowa generacja highlifa ! A jak brykom zajedzie to tak gra , ze na trzesienie ziemi to zakrawa, a jak gumy pala, tylko podziwiac.

zgłoś
z
z popsla

o ile nie od durnego rubikonia

zgłoś
a
a zwolnione od tego

powinno byc 1 auto w rodzinie. wiekszosc aut to przybysze spoza Krakowa, a miejscowi maja tyle aut ze to nie problem, dlaczego my mamy byc karani ? Sa tacy , ktorzy zajmuja mieszkanie 40 m2, a 5 aut maja , czy to nie paranoja ? Ile aut jest na obcych rejestracjach ! Krakow to miasto studentow, w wakacje czy ferie ruch jest o wiele mniejszy , od razu ulga i powietrze lepsze.Budowlancy sprzetem smrodza, wycieka paliwo , oleje , sprzet caly dzien na chodzie czy potrzeba czy nie. Czy wysoka cena rozwiaze problem , watpie , to ordynarne nabijanie pustej miejskiej kasy.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3