Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Duże korporacje zakładają swoje centra w naszym kraju

Dorota Dejmek
Andrzej Banaś
Zatrudnienie. Polska w rozwoju sektora outsourcingowych centrów obsługi zajmuje obecnie trzecie miejsce na mapie świata. W tej branży pracuje już blisko 150 000 Polaków.

Działający w Polsce sektor BPO/SSC (Business Process Outsourcing i Shared Services Centers - centra outsourcingu procesów biznesowych i centra usług wspólnych) tworzony jest przez outsourcingowe centra obsługi, oferujące wsparcie firmom w kraju i klientom na całym świecie. W branży pracuje dziś blisko 150 000 Polaków. Zdaniem ekspertów, z roku na rok dobra passa sektora będzie wzrastać, zwiększając tę pulę o około 20 proc. nowych miejsc pracy.

Trzecie miejsce w świecie

Polska przestała być krajem kojarzonym z inwestycjami w procesy produkcyjne. Od ponad ośmiu lat firmy zagraniczne poszukują w naszym kraju wsparcia w postaci kapitału ludzkiego. Liczy się dla nich jakość usług, poziom wiedzy i doświadczenie pracowników.

Wraz z korzystnymi warunkami społeczno-gospodarczo-ekonomicznymi, czynniki te przyczyniły się do rozwoju w Polsce sektora outsourcingowych centrów obsługi, w którym zajmujemy obecnie 3. miejsce na mapie świata. W firmach branży BPO/SSC istnieje też większa niż w innych przedsiębiorstwach możliwość rozwoju międzynarodowego.

To zwykle duże korporacje o uznanej na świecie reputacji, które świadczą swoje usługi klientom biznesowym z różnych stron świata, kręgów kulturowych, a także branż. Dla zatrudnionych oznacza to pracę w jednym z obszarów, na które składają się zwykle IT, księgowość, finanse, zakupy, usługi prawne, farmaceutyka, HR czy też konsulting.

- Pracodawcy z sektora BPO/SSC często stawiają na zatrudnianie młodych i ambitnych wykształconych osób, które dopiero w ich strukturach uczą się wykonywanej profesji. Praca w tej branży może być więc dobrym początkiem kariery zawodowej dla osób, które nie posiadają jeszcze doświadczenia - mówi Justyna Skopińska z ManpowerGroup Solutions.

Znajomość języka

Podstawowym wymogiem dla szukających zatrudnienia jest znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację. Ma to swoje uzasadnienie w specyfice wykonywanych działań, bo cała codzienna komunikacja odbywa się właśnie po angielsku. Coraz częściej ceni się też znajomość drugiego języka obcego. Do najbardziej pożądanych należą francuski, niemiecki, hiszpański, włoski oraz bardziej egzotyczne, jak szwedzki lub holenderski. Czasem dodatkowym wymaganiem jest wykształcenie kierunkowe - zależy to jednak od stanowiska, na które aplikujemy i nie zawsze jest konieczne. Zawsze natomiast liczy się motywacja i zaangażowanie w wykonywane obowiązki, co jest sprawdzane już na etapie procesu rekrutacyjnego.

- Pracodawcy cenią też u kandydatów takie cechy, jak umiejętność pracy w zespole oraz zorientowanie na klienta i realizację celów - dodaje Justyna Skopińska.

Młodzi ludzie szukający pracy w sektorze BPO/SSC mogą liczyć na stabilne zatrudnienie. Branża jest zainteresowana dłuższą współpracą z pracownikami i często od razu oferuje umowę o pracę. Dba również o wynagrodzenie. Średnia stawka dla osoby rozpoczynającej karierę na stanowisku specjalistycznym jest wyższa od proponowanej w innych sektorach - waha się między 3000 a 4000 zł brutto w zależności od umiejętności lub doświadczenia kandydata oraz lokalizacji firmy.

Dodatkowym bonusem są oferowane benefity pozapłacowe. Najbardziej popularne z nich to pakiety medyczne, karty sportowe, dofinansowania posiłków, dodatkowe ubezpieczenia na życie, pakiety relokacyjne czy dofinansowania do certyfikatów specjalistycznych. Z racji konieczności pracy w języku obcym, firmy często finansują swoim pracownikom również kursy języków obcych.

Szkolenia i treningi

- Praca w BPO/SSC wciąż jeszcze kojarzona jest z zatrudnieniem w call center, w którym niewiele można się nauczyć, ale to błędne wyobrażenie - przekonuje Skopińska. - Nierzadko już na samym starcie nowi pracownicy wysyłani są na szkolenia zagraniczne, by poznać kulturę organizacyjną firmy od starszych kolegów z jej siedziby macierzystej. Dzięki temu pracownik ma możliwość odbywania podróży zagranicznych ucząc się pracy od osoby bezpośrednio wykonującej obowiązki, które czekają go po powrocie.

Szkolenie może trwać od tygodnia do ponad miesiąca, a czasem nawet dłużej. Również później pracodawcy często zapewniają szereg szkoleń, treningów, warsztatów, które pozwalają na przyswojenie specjalistycznej wiedzy.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski