Korespondencja "Dziennika" z Brukseli
Komisja Europejska uspokaja: Polska to duży kraj i realizuje największe inwestycje, a poza tym przyznane pieniądze będzie można wykorzystać aż do 2007 roku.
Polska, w latach 2000-2003 miała do wykorzystania ponad 2,5 mld euro. Z przedstawionych przez nas projektów Bruksela wybrała 70 najlepszych i zgodziła się przeznaczyć na nie 1,4 mld euro, z czego na razie zdołaliśmy wykorzystać 376 mln euro (25,9 proc.).
Najgorzej jest z projektami w dziedzinie ochrony środowiska. Chociaż Komisja Europejska zgodziła się dofinansować aż 45 projektów - z przyznanych nam 727 mln euro w latach 2000-2003 wykorzystaliśmy jedynie 132 mln euro (18,2 proc.)
Na "polskiej" liście projektów, które Unia dofinansowuje w wysokości maksymalnie 50 proc. wartości inwestycji, najwięcej miejsca zajmują projekty dotyczące uzdatniania wody pitnej i budowy oczyszczalni ścieków. Oprócz Krakowa projekty na listę zgłosiły takie miasta, jak: Częstochowa, Katowice, Żywiec, Rybnik, Ruda Śląska, Tarnów i Kędzierzyn Koźle.
W dziedzinie transportu Bruksela pomaga nam przede wszystkim budować drogi i autostrady, ale i tej pomocy nie potrafimy dostatecznie wykorzystać - udało się "przyswoić" 33,5 proc. przyznanych nam środków. Powód? Brak pieniędzy w naszym budżecie na współfinansowanie inwestycji.
Unia pomaga nam również w modernizacji linii kolejowych na trasie Mińsk -Siedlce i Siedlce - Terespol oraz torowiska na odcinku Sochaczew - Grójec. Dofinansowuje także budowę autostrady A2 na odcinku Konin - Stryków, autostrady A-4 na trasie Wrocław - Krzyżowa oraz drogi na odcinku Kraków - Tarnów.
- Wolniejsze tempo uruchamiania projektów w Polsce to "rzecz normalna", ponieważ mają one znacznie większe rozmiary niż te realizowane w małych krajach - przekonywał Louis Riera, nadzorujący program ISPA w Komisji Europejskiej.
Najlepiej z wykorzystaniem unijnych pieniędzy radzą sobie Słowenia i Litwa. Ta pierwsza dostała pieniądze z unijnej kasy na dofinansowanie jedynie 11 projektów z zakresu ochrony środowiska i 5 w dziedzinie transportu - ale poziom wykorzystania funduszy z programu ISPA przekroczył 32 proc. Od Litwy moglibyśmy się uczyć wykorzystywania pieniędzy na inwestycje w transporcie. Unia przyznała jej 108 mln euro, z czego Litwini potrafili wykorzystać ponad 52 proc.
Znacznie lepiej od nas, z wykorzystaniem unijnych pieniędzy na budowę dróg, autostrad i linii kolejowych radzą sobie także Węgrzy, którzy zagospodarowali już ponad 45 proc. przyznanych im na ten cel środków, podobnie Słowacy.
Na realizację projektów przedstawionych w ramach programu ISP przeznaczono 4.3 miliarda euro. Komisja Europejska uspokaja, że wszystkie przydzielone pieniądze mogą być wypłacane jeszcze do 2007 roku - oczywiście, pod warunkiem, że projekty będą realizowane zgodnie z harmonogramem i że nadejdą prawidłowo wystawione rachunki. RAFAŁ RUDNICKI
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?