Dwupasmowa zakopianka aż do Nowego Targu! Rząd znalazł miliard na budowę tej trasy

Tomasz Mateusiak
Minister Adamczyk podpisał umowę, która pozowli zbudować dwupasmową zakopiankę aż do Nowego Targu
Choć jeszcze półtora tygodnia temu drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wprost mówili „Gazecie Krakowskiej”, że w najbliższych latach nie ma szans na budowę dwupasmowej zakopianki do Nowego Targu, sytuacja właśnie uległa diametralnej zmianie. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk „przywiózł” wczoraj do Krakowa miliard złotych potrzebny na wykonanie 16 kilometrowego odcinka drogi pod Tatry. Ten ma być gotowy w całości już w 2022 roku.

Nie było pieniędzy, ale...

Obecnie na odcinku od Lubnia do Chabówki trwa budowa dwupasmowej, ekspresowej zakopianki. Ta ostatecznie (czyli razem z ponad 2 kilometrowym tunelem) będzie gotowa w 2021 roku. Tym samym jeszcze niedawno myślano, że szybka droga pod Tatry skończy się na 45 kilometrów przed Zakopanem i na jej dalszy odcinek będziemy musieli czekać minimum do 2028 roku. Szosa na odcinku Rdzawka - Nowy Targ (od Chabówki do Rdzawki 2 pasy stoją już od 15 lat -przyp. red.) nie była bowiem wpisana do rządowego programu budowy dróg krajowych a bez tego krakowska centrala Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nie miała zapewnionego finansowania na budowę szosy.

.... minister je znalazł

To już jednak przeszłość. - Minister Adamczyk podpisał bowiem aneks do programu inwestycyjnego dla Małopolski, który umożliwia budowę trasy Rdzawka - Nowy Targ. Ten 16 - kilometrowy odcinek nie będzie drogą ekspresową (ale będzie miał parametry bardzo do tego typu szybkiej trasy zbliżone). Kierowcy pojadą tu dwoma pasami po licznych mostach i wiaduktach przez co będą mogli bezpiecznie rozwijać prędkość około 100 km/h. Cała trasa będzie kosztować około 1 miliarda złotych i zakończy się w Nowym Targu skąd dalej już zwykłymi - 1 pasmowymi drogami - kierowcy pojadą dalej do Zakopanego lub Bukowiny.

Niesamowity rozmach budowanej zakopianki [ZDJĘCIA]

Budowa ruszy w 2019 r.
- Budowa ma się zakończyć w 2022 roku - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego GDDKiA. - Prace przygotowawcze do tej inwestycji trwały w latach 2008-15 i zostały przerwane. Inwestycja posiada jednak ważną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych co powoduje, że tego trudnego do zdobycia dokumentu nie będziemy musieli pozyskiwać po raz drugi. Przetarg na budowę drogi, w trybie „projektuj i buduj” ma być ogłoszony po wakacjach.

Choć Mikrut nie mówi tego wprost prawdopodobnie sama budowa zakopianki ruszy więc na początku 2019 roku bo cały 2018 r. przewidziano na projektowanie szosy.

Zakopianka jest medialna

Cały czas otwartym pozostaje jednak pytanie co takiego stało się, że ministerstwo infrastruktury nagle znalazło niemałą przecież sumę 1 miliarda złotych na zakopiankę. Co prawa na początku roku samorządowcy z powiatu tatrzańskiego i nowotarskiego napisali do min. Adamczyka list w tej sprawie, ale wydawało się, że nie przyniesie on spodziewanego skutku. Bardziej prawdopodobne, że minister znalazł środki na zakopiankę bo dzięki temu... umocni swoją pozycję. Członkowie Małopolskiego PiS twierdzą że w ich formacji coraz częściej mówi się o rekonstrukcji rządu. Ministrowie są niepewni swych dalszych losów i chcą się wykazać.

- A przecież nie ma nic bardziej medialnego jak budowa zakopianki, czyli drogi, którą jeździ cała Polska - dodaje nasz rozmówce.

Po wczorajszej decyzji ministra świętują jednak nie tylko kierowcy, ale też mieszkańcy Nowego Targu, Rdzawki, czy Klikuszowej, których działki od lat były zarezerwowane pod budowę drogi. Ci ludzie nie są temu przeciwni a wręcz czekali na wypłatę odszkodowań. Teraz wreszcie dostaną te pieniądze za ziemię, na której nic nie mogli postawić.

Koronawirus przyspiesza rewolucję w bankach

Wideo

Materiał oryginalny: Dwupasmowa zakopianka aż do Nowego Targu! Rząd znalazł miliard na budowę tej trasy - Gazeta Krakowska

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
PawelG

A dlaczego nie będzie to trasa ekspresowa tylko coś „zbliżonego” do niej? Robota po Polsku znowu? Czyli wielki szum za minimum kasy? W Niemczech czy Holandii byłaby pewnie autostrada ale u nas jak zwykle po najmniejszej linii oporu...

W
Warbool

Czy to przypadek, że na każdym zdjęciu ciężarówka jedzie lewym pasem?

O
Obywatel Polak

Wciąż o tym społecznie wypracowanym majątku piszę, gdy temat pozwala. Czy ludzie sobie wyobrażają sytuację po '89 r. gdyby kolejne władze, a najlepiej już pierwsza przysiadła fałdów na Wiejskiej i wypracowała uczciwy, sprawiedliwy program stosownego UWŁASZCZENIA przynajmniej tych wszystkich, którzy w PRL-u przyczynili się do tworzenia nie małego przecież majątku państwa? Gdyby tak uczciwie oszacowano wielkość tego majątku i zabezpieczono przed jego grabieżą (tak, tak!), Polacy nie musieli by tak masowo emigrować za pracą, każdy z tych Obywateli poczułby się w pewien sposób usytuowany, zabezpieczon i przygotowany, w jakimś godziwym stopniu, do startu na nowej drodze. Wielu na pewno miało by swoje udziały w firmach, a nawet w istniejących, zrestrukturyzowanych przedsiębiorstwach. Polski INTERES rozwijał by się przy wielkim aplauzie Polaków.

Niech nikt nie wspomina o owych Świadectwach NFI, to było coś na otarcie łez, a w gruncie rzeczy gest upokarzający; biedny Obywatel miał czekać kilka lat kiedy jakieś wytypowane przedsiębiorstwa wypracują JAKĄŚ dywidendę, o wątpliwej wysokości dla Obywatela, więc wolał Świadectwo sprzedać by choć dwa, kilka dni jakoś przetrwać. A cwaniacy od zaraz się bogacili.
Oczywiście, starsi ludzie, najczęściej niczego nierozumiejący przekazali te "papiery" Rydzykowi (przy wątpliwej przecież chwale Boga) na działania tego biznesmena. No, ale to niemyślącym ludziom wytłumaczy kiedyś Sprawiedliwy Bóg.
Ale gdyby tak postąpiono, to przecież nie byłoby to w stylu kapitalizmu, a tak, dzięki temu kapitalistycznemu systemowi można było się szybko doczekać milionerów, a nawet miliarderów, którzy zaczynali, jak to się pięknie lubi obwieszczać – OD ZERA.

Te reformatorskie drogi przy udziale „genialnego” reformatora to zupełne „olanie” nawet tych ludzi, którzy w jakże wielkim wysiłku przywracali kraj po wojnie do liczącej się pozycji w świecie i o nie małym majątku państwa. Gdyby ten „geniusz” dźwigał razem z Obywatelami koszta i uciążliwości tych reform, Obywatel łatwiej mógłby znieść uczciwie postawione sprawy.

g
gość

Cala Polska jeździ do Zakopanego, a My mieszkańcy regionu, jeżdżący codziennie do pracy lub do szkoły przebijamy się z trudem między turystami. Najwyższy czas! Bardzo dobrze, że znalazły się pieniądze! Oby tak dalej!

d
do rt

Blad-Powstansow Slaskich

G
Gość

Wyjazd z Krakowa już teraz nie daje rady... Tam w sumie tak wiele nie trzeba. Wystarczyłoby zlikwidować pierwsze skrzyżowanie na które się trafia kilkadziesiąt metrów po zjeździe z autostrady i sytuacja zdecydowanie by się poprawiła...
Oczywiście wszystko zostało koncertowo sp...sute, gdy lata temu zamiast zrobić przepust pod "Zakopianką", zniwelowano górkę którą ta szła w okolicy salonu Opla. Tak samo, jak w Gaju wystarczyło puścić ruch pod spodem zamiast po wielu latach budować wysoką jak diabli kładkę.

d
dort

J.Kasprowicza Kamieniec Szkolna P.Tatrzanskich.

G
Gość

a potem przejmie to prywatny gangster i będzie "doglądał" już swojego interesu.
tak solidarni szeryfowie zapierdolili cały narodowy majątek co miał być do podziału między wszystkich, bo to Polacy odbudowali Polskę w PRL w czynie społecznym.

r
rt

Obwodnica Zakopanego w kierunku Witowa Chocholowa schowana w szafie-pora wyjac.

K
KRK

Fanboyów PO ci u nas dostatek. Ze ślepotą da się żyć. My Małopolanie wolimy jednak inwestycje u siebie, niż podniecanie się budową...w Łodzi.

k
kibic

Sorki ale kompletnie nie łapię o co chodzi. Czy mam rozumieć że to nie za czasów PO zaczęto parę dużych inwestycji w Krakowie? Też jest żle bo za mało, bo za póżno, bo kasa może poszła w innym kierunku? A może tak obywatelu popatrz na to całościowo i policz ile kasy jest w obiegu dzięki poprzednim inwestycjom. A Grabarczyk, już nie minister chwilę temu otwierał całkiem spora inwestycję u siebie w Łodzi...

G
Gosc

Fajnie fajnie,za kilka dni WOK bedzie oddana.

p
pp

Zakopianka do NT Ok` ale niech Adamczyk nie zapomni o PÓŁNOCNEJ OBWODNICY KRAKOWA!!! Ta inwestycja oraz dokończenie S7 na terenie Małopolski to priorytet inne trasy w następnej kolejności!!!

c
człek

Absolutnie nie kwestionuję potrzeby budowy tej drogi, ani też moim zdaniem słusznej decyzji. Niemniej obawiam się czy wyjazd z Krakowa na odcinku do Glogoczowa, a może nawet do Myślenic to wytrzyma. Boję się o przepustowość tego odcinka.

B
Bartek

Panstwo rokrocznie zadluzacjace sie na kilkadziesiat mld zl nie znajduje pieniedzy, tylko bierze kolejna pozyczke do splacenia przez nasz dzieci.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3