Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwupoziomowa Trasa Łagiewnicka z tunelami i boiskami sportowymi

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tak ma przebiegać Trasa Łagiewnicka o długości ok. 3,7 km. W jej ramach powstaną cztery tunele dla aut
Tak ma przebiegać Trasa Łagiewnicka o długości ok. 3,7 km. W jej ramach powstaną cztery tunele dla aut infografika Elżbieta Rzyczniak
Inwestycje. Główna droga na wprost ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Oprócz tego powstaną boczne pasy dla autobusów i do skrętów.

Poznaliśmy szczegóły aktualnej koncepcji przebiegu Trasy Łagiewnickiej. Mieszkańcy i ekolodzy protestowali przeciwko temu, aby była to trzypasmowa autostrada przecinająca miasto. Obecna wizja zakłada budowę po dwa główne pasy w każdym kierunku oraz dodatkowe pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej i aut zjeżdżających na węzły lub włączających się do ruchu na trasie.

- Po tym, jak pojawiły się protesty, uznaliśmy, że trzeba powrócić do pierwotnych założeń dotyczących dwóch pasów na głównym ciągu - informuje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Stanisław Albricht, szef firmy Altrans, przedstawił nam uszczegółowioną koncepcję Trasy Łagiewnickiej. Główna droga dla wszystkich użytkowników ruchu ma mieć dwa pasy w każdym kierunku. Zaplanowano ich bezkolizyjny przebieg (na skrzyżowaniach) pod ul. Grota-Roweckiego, Kobierzyńską, Zakopiańską i Herberta.

Prócz tego powstaną skrajne pasy dla autobusów i pojazdów uprzywilejowanych, a także dla wszystkich aut (w zależności od odcinka będą one korzystać z pasa dla autobusów albo z dodatkowych krótkich pasów do skrętów w prawo lub w lewo).

Koncepcja przewiduje też budowę czterech tuneli samochodowych (patrz mapka). Nad dwoma z nich (na mapie nr 2, 8) dodatkowe pasy dla autobusów i do skrętów będą przebiegać nad tunelami. W dwóch najdłuższych tunelach mają być po trzy pasy w każdym kierunku, ale trzeci - dla autobusów.

Teren nad drugim tunelem (nr 4) ma zostać zagospodarowany pod rekreację. Mogą tam powstać boiska sportowe, korty tenisowe, place zabaw, a nawet górka saneczkowa oraz mały zalew wodny z plażą przy płynącym w tym rejonie potoku.

Od ul. Zakopiańskiej do pętli tramwajowej w Kurdwanowie zaprojektowano też nową linię tramwajową. - Właściwie będzie przebiegać w półtunelu. Zostanie on wbudowany w zbocze Białych Mórz - mówi Stanisław Albricht. - Jadąc tramwajem, będzie można patrzeć na kraj-obraz otaczający rzekę Wilgę i znajdujące się za nią Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.

Wzdłuż całej trasy, na powierzchni ziemi, wyznaczono ścieżki rowerowe i ciągi piesze.

Zdaniem Albrichta obecna koncepcja jest optymalna. Zwężenie głównych dróg do jednego pasa powodowałoby bowiem nieopłacalność inwestycji, szacowanej na 1,27 mld zł. -Zmniejszanie liczby pasów do zjazdów na węzły i skrętów zwiększy korki i zanieczyszczenie powietrza - zaznacza Stanisław Albricht. I dodaje, że w przyszłości, po dobudowaniu tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej (od ul. Armii Krajowej, przez Wisłę do ul. Grota- Roweckiego) będzie można odciążyć Aleje Trzech Wieszczów.

- Obecnie przez al. Krasińskiego przejeżdża ok. 2400 samochodów na godzinę w każdym kierunku. Gdy powstaną brakujące trasy, zostanie tam ok. 400 aut na godzinę. Wtedy będzie można uspokoić ruch na Alejach, ograniczając go do jednego pasa dla aut i drugiego dla autobusów, a pozyskany teren wykorzystać na zieleń, miejsca parkingowe, szersze chodniki - mówi Albricht.

Według ekologów, nowa wizja Trasy Łagiewnickiej jest pewnym kompromisem. - Ważne, że na całej długości nie ma już trzech głównych pasów. Oby jednak trzeci pas dla autobusów, po zrealizowaniu inwestycji, nie zmienił się w ogólnodostępny - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na rzecz Ochrony Przyrody.

Prezes spółki Trasa Łagiewnicka Jerzy Marcinko informuje, że jeszcze mogą nastąpić korekty, z ewentualnymi zawężeniami trasy, podczas tworzenia programu funkcjonalno-użytkowego.

W pierwszych dniach czerwca planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie Trasy Łagiewnickiej. Do rozstrzygnięcia przetargu może więc dojść jesienią, a projekt powstałby do końca przyszłego roku. Gdyby tak się stało, to budowa rozpocznie się na przełomie lat 2017 i 2018. Jej zakończenie planowane jest na 2020 rok.

***

Odcinki Trasy Łagiewnickiej

1. Węzeł ruczaj - Na wprost droga schodzi do tunelu dwoma pasami w każdym kierunku. Na górze po jednym pasie w każdym kierunku. Z górnych pasów skorzystają kierowcy, którzy zjeżdżają (lub będą wyjeżdżać) z Trasy Łagiewnickiej w ul. Grota-Roweckiego i Kobierzyńską.
2. pierwszy tunel - ok. 400 m, po dwa pasy w każdym kierunku. Górą dodatkowe pasy dla autobusów oraz dla pozostałych aut do włączania się do ruchu na węzłach.
3. Węzeł Cegielniana - po dwa pasy w każdym kierunku i dodatkowo po jednym pasie dla autobusów i samochodów skręcających w lewo i w prawo na skrzyżowaniu z planowaną ul. 8. Pułku Ułanów. Kładka pieszo-rowerowa nad Trasą na wysokości ul. Pszczelnej.
4. Drugi Tunel - ok. 600 m, po trzy pasy w każdym kierunku (jeden tylko dla autobusów komunikacji miejskiej i samochodów zjeżdżających z węzła Cegielniana i wyjeżdżających na węzeł Solvay ).
5. Węzeł Solvay - po dwa pasy w każdy kierunku do jazdy na wprost. Po wyjeździe z tuneli, z prawej i lewej strony w kierunku skrzyżowania z ul. Zakopiańską, po trzy górne pasy - do skrętów w lewo i prawo oraz na wprost dla autobusów komunikacji miejskiej. Na zjazdach z ul. Zakopiańskiej (w prawo i w lewo) w Trasę Łagiewnicką po dwa pasy łączące się pasami biegnącymi na wprost.
6. Trzeci Tunel - ok. 700 m, po trzy pasy w każdym kierunku, w tym jeden tylko dla autobusów komunikacji miejskiej i samochodów zjeżdżających z węzła Solvay i wyjeżdżających na węzeł Łagiewnicki.
7. Węzeł Łagiewnicki - po dwa pasy do jazdy na wprost i dodatkowo po dwa pasy na rozjazdach w kierunku sanktuariów: św. Jana Pawła II oraz Bożego Miłosierdzia.
8. Czwarty tunel - ok. 250 m, dwa pasy na wprost w każdym kierunku. Górą po dwa pasy - dla autobusów oraz do skrętów łączące się z ulicami Herberta i Turowicza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski