Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dymisja prezesa Volkswagena. Afera ciągnie w dół niemiecką giełdę

Katarzyna Dobrońk, AIP
Kontrowersje. Z powodu ,,afery spalinowej” Volkswagena ze stanowiska zrezygnował prezes wykonawczy Martin Winterkorn.

- Moją rezygnacją wytyczam drogę do świeżego startu dla naszej firmy - powiedział wczoraj Martin Winterkorn i dodał, że jest zszokowany doniesieniami. Stwierdził także, że nie sądzi, żeby jakaś część winy leżała także po jego stronie. Uznał jednak, że zrezygnuje ze stanowiska „dla dobra firmy” - podaje BBC. Wcześniej Winterkorn mówił, że nie zamierza ustępować. - Byłoby błędem kwestionowanie ciężkiej i uczciwej pracy 600 tys. zatrudnionych tylko dlatego, że mała grupa dopuściła się ciężkich wykroczeń - twierdził.

Dzień wcześniej prezes grupy Volkswagen przyznał, że wykryta przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska manipulacja miała miejsce i dotyczy nie tylko samochodów wprowadzonych na rynek USA, lecz 11 mln aut na całym świecie. Koncern instalował w swoich pojazdach z silnikiem Diesla oprogramowanie, które ograniczało emisję spalin na czas oficjalnych testów, tak by samochody spełniły restrykcyjne amerykańskie normy ochrony powietrza. Podczas normalnej jazdy oprogramowanie się wyłączało i samochody emitowały więcej zanieczyszczeń.

Problem badają już amerykański resort sprawiedliwości, niemieckie ministerstwo transportu, władze Korei Południowej i włoskie ministerstwo transportu. Włoski minister finansów zapowiedział też konieczność śledztwa na poziomie europejskim.

W trzecim kwartale tego roku Volkswagen przeznaczy 6,5 mld euro m.in. na niezbędne modyfikacje swoich samochodów. Nie uspokoiło to jednak inwestorów, wciąż masowo wyprzedających akcje niemieckiego giganta, które osiągnęły najniższy poziom od lat.

Skandal pociągnął w dół nie tylko kurs spółki, ale też całą niemiecką giełdę. Indeks DAX spadł wczoraj do 9570,66 pkt i zamknął się najniżej od 8 miesięcy. Tym samym zapoczątkowana pod koniec sierpnia wzrostowa korekta zakończyła się. Indeks wrócił do spadków, które jeszcze mogą się pogłębić.

Pojawia się również istotny dla Polski wątek nowych inwestycji koncernu. Czy rozpoczęta w 2014 r. budowa zakładu Volkswagena we Wrześni oraz planowana na 2016 r. rozbudowa zakładu koncernu w Anto-ninku są zagrożone?

Zdaniem eksperta Polskiej Izby Motoryzacji problemy koncernu i inwestycje w Polsce nie są ze sobą powiązane. - To dwie zupełnie różne sprawy. Inwestycja w zakładzie we Wrześni jest bezpieczna i ewentualne problemy koncernu nie powinny w żaden sposób na nią wpłynąć - zapewnia Agnieszka Błoch z PIM.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski