Spotkanie kultur w Nowym Sączu Fot. Waldemar Chmura
Ikebana u Benedyktynów
W tynieckim opactwie (sala Petrus) można w dniach 17 - 19 lipca podziwiać sztukę ikebany.
Letni pokaz (następny, jesienny zaplanowano ma październik) jest częścią "Ikebana forum Tyniec" - zespołu działań, na które składają się zamknięte warsztaty układania ikebany, wykłady i prezentacje w Benedyktyńskim Instytucie Kultury. Grupę ćwiczącą się w układaniu ikebany prowadzi o. Hieronim Kreiss OSB, który w latach 1991-2005 stosował japońską sztukę kompozycji kwiatowych do oprawy liturgii w Tyńcu. Jest także autorem podręcznika o tajemnicach układania kwiatów i entuzjastą ikebany.
Partnerem tynieckiej grupy ikebany jest Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.
(AN)
Trombita w górę
19-26 lipca, Nowy Sącz i Kraków
Po raz pierwszy w szesnastoletniej historii odbywający się w Nowym Sączu Międzynarodowy Festiwal Dziecięcych Zespołów Regionalnych Święto Dzieci Gór zagości w Krakowie. W czwartek, 23 lipca, o godz. 16 na Małym Rynku wystąpią dwie kamrackie pary, zespół z Bośni i Hercegowiny z "Mystkowianami" spod Nowego Sącza oraz grupa z Indonezji i "Mali Jastrzębianie" z Pogórza Ciężkowickiego.
Siedemnasta edycja festiwalu rozpoczyna się w najbliższą niedzielę, 19 lipca, wieczorem wielkim korowodem przez Nowy Sącz na rynek, gdzie odbędzie się koncert inauguracyjny wszystkich uczestników. Przed południem na mszy ekumenicznej po raz pierwszy odezwie się trombita Józefa Brody obwieszczająca radosny tydzień spotkania międzynarodowej dziecięcej rodziny. - Festiwal jest miejscem spotkania dzieci z różnych kręgów kulturowych i religijnych - podkreśla Antoni Malczak, szef artystyczny i jednocześnie dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury "Sokół". - Uczestnicy zapoznają się z bogactwem i różnorodnością tradycji odmiennych krajów i regionów, nauczą się tolerancji i szacunku w stosunku do wiary, kultury, obyczajów i zachowań swoich rówieśników.
(WCH)
Renesansowo i barokowo
Czwartek, 16 lipca, godz. 19, kościół Św. Krzyża
Boloński organista Matteo Messori będzie kolejnym bohaterem trwającego w Krakowie a zorganizowanego przez Dworek Białoprądnicki i Akademię Muzyczną XIX Festiwalu "Letnie koncerty organowe". Ten włoski artysta, będący nie tylko organistą, ale także klawesynistą, dyrygentem, założycielem orkiestry Cappella Augustana, z którą dokonał pełnych nagrań dzieł Schütza dla wytwórni Brilliant Classics, wystąpi w kościele św. Krzyża, przedstawiając wszechstronny repertuar. Na jego recital złożą się utwory m.in.: Cavazzioniego, Gabrieliego, Tavernera, Rossiego, a także, co jest ukłonem w stronę polskich gospodarzy festiwalu, kompozycje pochodzące z Tabulatury Jana z Lublina. Warto przypomnieć, że nagranie Matteo Messoriego trzeciej części Klavierübung J.S. Bacha na trzech historycznych organach - śląskich i saksoń-skich oraz w Turyngii, zdobyło w marcu zeszłego roku nagrodę Diapason francuskiego czasopisma "Diapason". Artysta nagrał "Die Kunst der Fuge", "Musikalisches Opfer" oraz fragmenty "Triple Fugue" Bacha, jako solista partii klawesynowej oraz jako lider orkiestry Cappella Augustana. Nagrania zostaną wydane jako 3-płytowa edycja, która zawierać będzie też "Canonical Variation", zarejestrowane na organach Trost z 1724 roku w Walthershausen.
(AMS)
Noce z najpiękniejszymi
24 lipca, 21 sierpnia, 25 września, 30 września, Arsenał Muzeum Czartoryskich
Wystawa "Zawsze pod ręką" w Arsenale Muzeum Czartoryskich, przy ul. Pijarskiej 8, w Krakowie, prezentuje damskie torebki od XIV do XX wieku. Jakie? Oczywiście najpiękniejsze. Muzeum Narodowe zaprasza na cztery nocne spotkania z kilkusetletnią historią tego wciąż nieodzownego przedmiotu. Rozpoczynające się o godz. 20 nocne zwiedzania, przy lampce wina i muzyce, zaplanowano na 24 lipca, 21 sierpnia, 25 września, 30 września. Do czego służyły torebki przed wiekami, z czego je robiono, gdzie eleganckie damy zaopatrywały się w nie? O tym i innych atrakcjach związanych z tym atrybutem kobiecoś-ci opowiadać będzie Joanna Kowalska, kuratorka wystawy. Cena biletu na nocne spotkanie wynosi 40 zł. Konieczna jest wcześniejsza rezerwacja (tel. 012 29 55 631). Bilet należy odebrać nie później niż dwa dni przed spotkaniem. Grupy zorganizowane, powyżej 25 osób, mogą umawiać się na inne, uzgodnione wcześniej terminy.
(AN)
Muzycznie w Willi Decjusza
W sierpniu odbędzie się 8. Międzynarodowa Letnia Akademia Sztuki w Willi Decjusza. W ramach tegorocznej edycji Akademii odbędzie się kurs Kurs Mistrzowski śpiewu operowego prowadzony pod kierunkiem wybitnej pedagog i sopranistki prof. Alison Pearce. Zgłoszenia przyjmowane są do 10 sierpnia.
Kurs rozpocznie się 24 sierpnia w Willi Decjusza w Krakowie, a zakoń-czy 28 sierpnia uroczystym koncertem w Sali Balowej. Koncert będzie otwarty dla szerokiej publiczności. Artystom przy fortepianie będzie towarzyszyć pianistka Emilia Bernacka - Głowala. Alison Parce jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, solistką najsłynniejszych scen operowych. W swym repertuarze wykonywała m.in. "Te Deum" w Royal Festival Hall pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. W Krakowie kilkakrotnie występowała w Filharmonii, śpiewając pod batutą Jerzego Katlewicza z okazji rocznicy śmierci Karola Szymanowskiego oraz z Capellą Cracoviensis podczas festiwalu "Muzyka w Starym Krakowie" (1998), a także podczas koncertu Last Night of the Proms (2002). Od wielu lat prowadzi seminaria wokalne w Polsce, m. in. na zaproszenie Akademii Muzycznej w Warszawie i Krakowie, a od 2002 roku Kurs Mistrzowski w Międzynarodowej Letniej Akademii Sztuki w Willi Decjusza. Formularze zgłoszeniowe na Kurs Mistrzowski dostępne są na stronie: www.villa.org.pl. Informacji o opłatach i warunkach uczestnictwa udziela koordynatorka projektu: [email protected] A już w najbliż- szą niedzielę, 19 bm. o godz. 17 w renesansowych wnętrzach pałacu odbędzie się koncert z cyklu Dziedzictwo Chopina. W recitalu fortepianowym usłyszymy Przemysława Witka, laureata I Europejskiego Konkursu Pianistycznego w hołdzie Halinie Czerny - Stefańskiej. Pianista zagra utwory Chopina i Szymanowskiego. Wstęp wolny.
(JOC)
Horror vacui i biżuteria
Lipiec - sierpień, Galeria Bielak
Do końca sierpnia w krakowskiej galerii Bielaków (ul. Sławkowska 4) można oglądać międzynarodową wystawę biżuterii z horrorem w tytule. Horror vacui znaczy tyle co lęk (strach) przed pustką. Pod takim hasłem niemieccy złotnicy i dizajnerzy zrzeszeni w Forum fur Schmuck und Designe przygotowali prezentację, zapraszając do udziału także zaprzyjaźnionych artystów z innych krajów. W sumie w wystawie uczestniczy 85 twórców z 13 krajów, w tym również z Polski. Wystawa miała premierę przed rokiem w Kolonii. Prezentowana m.in. w Dusseldorfie, Hanowerze, Manchesterze, dotar-ła do Krakowa. Galeria Barbary i Andrzeja Bielaków jest jedynym polskim przystankiem tej ekspozycji, ale bynajmniej nie ostatnim: stąd jedzie do Muzeum Okręgowego w Peine, w Niemczech. Jak lęk przed pustka przekłada się na biżuterię? Rozmaicie. Od miniaturowego wizerunku telewizora jako zawieszki do noszenia na szyi po parę obrączek. "Różnorodność stosowanych technik i materiałów jest ogromna. Nie do opisania" - mówi Andrzej Bielak, gospodarz i uczestnik wystawy, praktyk i teoretyk biżuterii artystycznej. Zatem - nie ma wyjścia: to trzeba zobaczyć...
(AN)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?