Dziwi mnie beztroska w liczeniu kosztów metra

Redakcja
Dr Marek Bauer Fot. archiwum
Dr Marek Bauer Fot. archiwum
Udostępnij:
KOMUNIKACJA. Kilometr podziemnej linii metra kosztuje 600 mln zł, za te same pieniądze można wybudować 20 km linii tramwajowych - twierdzi dr MAREK BAUER.

Dr Marek Bauer Fot. archiwum

- Czy kolejna podwyżka cen biletów, która zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2013 roku, nie zniechęci krakowian do korzystania z komunikacji zbiorowej?

- Wzrost cen biletów jednorazowych wsytuacji permanentnego niedoinwestowania transportu zbiorowego jest niestety konieczny - tu nie ma żadnych wątpliwości. Ważne, aby ceny biletów okresowych były napoziomie osiągalnym dla ogółu mieszkańców. Tak myśli teraz każde miasto.

Wdobie wszechobecnych programów lojalnościowych nikogo nie powinno dziwić, że Kraków chce promować użytkowników często korzystających ztransportu zbiorowego. Konieczne jest przytym utrzymanie biletu okresowego najedną linię. Wogólnej dyskusji natemat siatki połączeń wytworzyło się przekonanie, że teraz każdy będzie musiał się przesiadać, tymczasem liczba przesiadek wzrośnie zapewne o10-15 procent. Bilet najedną linię będzie potrzebny.

- Kraków powinien zejść pod ziemię z komunikacją miejską?

- Trzeba przeanalizować wszystkie możliwości rozbudowy systemu transportu zbiorowego. Jednak osobiście nie jestem przekonany ani do wybudowania systemu metra wKrakowie, ani nawet dopotrzeby jego budowy. Jeżeli mam dowyboru dokończenie budowy systemu szybkiego tramwaju wdającej się przewidzieć przyszłości ibudowę metra nie wiadomo kiedy iza**"szalone pieniądze" - to wybór wydaje się prosty.

Niewątpliwie metro jest najbardziej efektywnym iprzyokazji prestiżowym środkiem transportu zbiorowego. Jednak jego magia wynika też znieprawdziwego wyobrażenia natemat prędkości, z**jaką się porusza.

- Metrem z Bieżanowa czy Nowej Huty do centrum nie dojechalibyśmy szybciej niż szybkim tramwajem?

- Podziemią wydaje się, że jedziemy szybciej niż to ma miejsce wrzeczywistości. Metro wwarunkach miejskich osiąga średnie prędkości komunikacyjne, uwzględniające zatrzymania naprzystankach - napoziomie około 35 kilometrów na godzinę. Dla porównania, prędkość szybkiego tramwaju to 27-30 km na godzinę, możliwa doosiągnięcia przyzapewnieniu tramwajom prawdziwych priorytetów wsygnalizacji oraz dopilnowaniu, by potorowiskach nie jeździły samochody. Taka prędkość jest osiągana już dzisiaj naczęści trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Jeżeli natomiast uwzględnimy czasy dojścia doprzystanków, które wprzypadku metra są znacznie dłuższe, bo trzeba pokonać różnicę poziomów - prędkości podróży pasażerów metrem i szybkim tramwajem będą porównywalne.

Sieć tramwajowa charakteryzuje się lepszą dostępnością dla pasażera - przystanki mogą być lokalizowane częściej isytuowane wpoziomie "0". Powiedzmy wprost - ludzie wsposób naturalny poruszają się popowierzchni ziemi, bo tutaj są ich cele podróży iwzwiązku ztym - również napowierzchni ziemi powinni mieć zapewniony dostęp dotransportu zbiorowego. Zmuszanie pasażerów doschodzenia podziemię lub naestakady stoi wsprzeczności ze swobodą przemieszczania się.
Metro góruje nad
tramwajem głównie pojemnością taboru, jednak trudno sobie dzisiaj wyobrazić potok pasażerski, który uzasadniałby budowę metra wKrakowie. Musiałoby dojść dobardzo daleko idących zmian wstrukturze przestrzennej miasta, ana**to się nie zanosi. Więc zostaje chyba tylko prestiż.

- A kwestia kosztów?

- To główny argument przeciwko budowie metra wKrakowie. Jeżeli kilometr podziemnej linii metra kosztuje 600 mln zł, to zate same pieniądze można wybudować 20 km linii tramwajowych. Apotrzeb jest wiele, bo chodzi zarówno ozwiększenie zasięgu obsługi liniami tramwajowymi, ale przede wszystkim odogęszczenie obecnej sieci, atakże dostosowanie parametrów wielu odcinków do**potrzeb szybkiego tramwaju.

- W które rejony miasta poprowadziłby Pan nowe linie tramwajowe?

- Trzeba dokończyć budowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju doPłaszowa istworzyć możliwość szybkiego połączenia Bieżanowa iKurdwanowa zcentrum miasta. Donajważniejszych inwestycji tramwajowych można też zaliczyć trasę naGórkę Narodową zrozgałęzieniem naAzory, bo północna część miasta jest dziś nieco odcięta odtramwaju, oraz trasę wAlejach Trzech Wieszczów - odNowego Kleparza najlepiej aż domostu Grunwaldzkiego.

Istotne jest też powiązanie Mistrzejowic zcentrum miasta oraz Kurdwanowa ztrasą naBorek Fałęcki. Przydałaby się także niedoceniana alternatywa dla trasy naBronowice, wzdłuż ul. Piastowskiej. To wszystko da się wybudować zamiast dwóch kilometrów metra i**zyska nieporównywalnie większa liczba mieszkańców.

Zbyt długa dyskusja natemat budowy metra powoduje ibędzie powodować spowolnienie prac nadrozbudową sieci tramwajowej. Jest ogromna szansa nastworzenie wKrakowie obszernej, kompleksowej sieci porządnego szybkiego tramwaju, który będzie nas wyróżniał natle miast europejskich.

- Mimo to w Krakowie pojawia się coraz więcej głosów za budową metra.

- Dziwi mnie beztroska woszacowaniu pełnych kosztów funkcjonowania systemu metra. Przecież wWarszawie dokażdej podróży metrem miasto dopłaca około 9 zł. Jeżeli nawet zfunduszy unijnych udałoby się pozyskać część środków potrzebnych dojego budowy, sporą sumę będzie musiało zabezpieczyć miasto - oczym się nie wspomina - oraz na**zakup taboru, o czym też się mówi niewiele.

Aprzecież jeszcze trzeba będzie corocznie znaleźć dodatkowych - wzależności odzrealizowanej długości sieci - nawet kilkaset milionów złotych naeksploatację tego systemu. Biorąc poduwagę dzisiejsze problemy znawet niewielkim podniesieniem budżetu natransport zbiorowy - nie potrafię sobie tego wyobrazić nawet wnajbardziej optymistycznym scenariuszu.

Rozmawiał

Marcin Warszawski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Diesel

Diesel Mega Chief DZ4329

1 416,00 zł424,25 zł-70%
miejsce #2

Michael Kors

Michael Kors Slim Runway MK3282

553,88 zł314,40 zł-43%
miejsce #3

Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger Tommy Hilfiger Watch 1710383

709,00 zł500,00 zł-29%
miejsce #4

Seiko

Seiko Srpc87K1

1 324,04 zł1 130,46 zł-15%
miejsce #5

Casio

Casio G-Shock GA-110HC-1AER

223,30 zł
miejsce #6

Michael Kors

Michael Kors Bradshaw MK5739

419,92 zł
Materiały promocyjne partnera

Koniec WIBOR-u, początek WIRD-u

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jurek Rolnik
" Kilometr podziemnej linii metra kosztuje 600 mln zł, za te same pieniądze można wybudować 20 km linii tramwajowych - twierdzi dr MAREK BAUER." Drogi Doktorze. Za 100,000zł mógłbym kupić sobie 100 dwudziestoletnich Golfów. Ja jednak potrzebuję tylko jednego Passata.

Tak bardziej na serio: na pewno trzeba rozmawiać o kosztach. Owszem, być może nie potrzebujemy pełnego metra tylko szybkiego tramwaju. To znaczy prawdziwego szybkiego tramwaju, z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami i prędkością handlową 30km/h, a nie tej krakowskiej (chińskiej?) podróbki.
Z
Zbigi
Tramwaje utrudniają ruch autobusom a metro nie utrudnia, gdyż z autobusami nie koliduje. Jest o wiele szybsze od tramwaju (tramwaj ma mała techniczną Vmax.), pojemniejsze i bezpieczniejsze (z tramwaju się często wysiada ... wprost pod koła samochodów i są ofiary). . Ja jestem za metrem, ale może nie 3 linie tylko 2.
O
OPO
Można też wykwaterować z Krakowa 600 tys przybyłych tu ostatnio ludzi w tym studencką stonkę .Wtedy zostanie 400 tys względnie rodowitych krakowian i po wprowadzeniu zakazu osiedlania się nowych w Krakowie i zakazu promocji oraz reklamy przez oszustów od nieruchomości zatajających przed klientami o sefie w powietrzu metro nie będzie potrzebne .To by najlepiej zrobiło dla Krakowa pod każdym względem.
I
Ihhhaaaaa
Lub kupić dla MPK 600 autobusów. Takie rozumowanie co można zrobić za te pieniądze doprowadzi w końcu do absurdu .Należy może zapytać w miastach gdzie jest metro po co je wybudowano ?
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie